Min sambo vill köpa en ny cykel!

Japp, en "vardagscykel", alltså. Idag cyklar hon på en treväxlad (fem-?) Skeppshult. En pansarvagn, mer eller mindre. Tung som bly, men stabil!

Nu har hon funderat på att köpa en ny, lite lättare, lite smidigare. För vardagscykling och kanske nån liten cykelsemester på nån vecka nån gång. Skeppshultarn inköptes när hon fortfarande bodde på plattlandet, men i de värmländska uppförsbackarna är Skeppshultarn tung!

Så underhållsfritt som möjligt ska det vara eftersom den kommer att rulla året runt. I snöslask, på sandade och saltade vägar och cykelbanor. Navväxel, förslagsvis. Så många som möjligt. Finns det sju, möjligen? Helst, men inte nödvändigtvis, fotbroms.

Sammanfattningsvis en lätt, smidig, mångväxlad vardagscykel som dessutom är mer eller mindre underhållsfri. Problemet är alltså att ingen av oss vet vad en sådan cykel kan tänkas kallas. Om den finns? Alla allmänna synpunkter och även konkreta tips välkomnas!
 
Det allra mest populära i dag är olika typer av hybridcyklar. En del modeller är närmare racerhåller, medan andra är mera MTB, och någon stans i mitten finner man cityvarianter. De har nästan alltid 622 däck, oftast 28-42 breda.
 
Okej, en hybrid kanske hon ska titta efter alltså. Hur är det där med växlar inbyggda i navet respektive utanpåliggande? Vad finns?
 
Det viktigaste är att cykeln passar, börja hos en riktig cykelhandlare och få hennes mått på en kopia, sen kan hon börja jaga. Lättast och mest mångsidig är en lätt racer/hybrid. Ni kan få med många navväxlar eller utanpåliggande. Se till att ram och bromsar passar för halvfeta, 28-32 däck för de är bekvämast på varierande underlag.
Men hon förtjänar en lätt cykel efter sitt gjutjärn!
 
Du, det tycker jag med! Absolut! :)

Tack för input! Undrar om det finns nån "riktig cykelhandlare" i Karlstad?

Riktiga cykelhandlare med service finns i Karlstad. En på Norrstrand, Karlstads Cykel & Sportcenter på Norra Allén, Solsta Cykel på Östra Torggatan 19 (nära till bibblan) samt Hardys Cykel i Älvgatan.
 
För

åretruntbruk i Karlstad avråder jag från Shimano Nexus 7-växlade nav sedan jag cyklat sönder ett par sådana. Nexus 8-växlade har hållit bättre men har en lite knepig kabeldragning som inte gillar smuts baktill.

SRAM 7-växlade kan också vara bra men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Thure
 
Känner mig som ett fån i detta :)

Kan nån vänlig själ länka till ett exempel på en "racinghybrid". Vet inte ens hur en sån ser ut :) Om nu expertisen är någorlunda enig i att det är en sån hon ska ha.

Nåt märke som kan rekommenderas? Vet iofs inte riktigt hur hennes cykelbudget ser ut, men ändå. Hur mycket måste man vara beredd att slanta upp för att få nåt hyfsat? Kan begagnat vara ett alternativ?

Åttaväxlade nav med inbyggda växlar finns tydligen, eller missförstår jag dig, Thure?

För övrigt bor vi inte i Karlstad, utan i Sunne, men jag inbillar mig att i måste åka till K-d för att hitta nåt.
 
Titta gärna på utbudet från någon tillverkare, så får du se vilka olika typer av modeller som finns. Se t ex Nishiki (inte för att jag specifikt vill rekommendera dem, men för att de är en av de vanligaste och har svensk hemsida):

http://www.nishiki.se/
 
Känner mig som ett fån i detta :)
Åttaväxlade nav med inbyggda växlar finns tydligen, eller missförstår jag dig, Thure?

För övrigt bor vi inte i Karlstad, utan i Sunne, men jag inbillar mig att i måste åka till K-d för att hitta nåt.

OK det finns massor av varianter på växelnav. Ett bra heter Rohloff och har 14 växlar men är rätt dyrt. Kolla i tråden drömvintercykeln för mera detaljer http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798

Thure
 
åretruntbruk i Karlstad avråder jag från Shimano Nexus 7-växlade nav sedan jag cyklat sönder ett par sådana. Nexus 8-växlade har hållit bättre men har en lite knepig kabeldragning som inte gillar smuts baktill.

SRAM 7-växlade kan också vara bra men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Thure

Hej,
Ngt OT kanske.....eller inte!? Hur står sig Shimanos Alfine (navväxel) med tanke på ovanstående citat? Ngn med erfarenhet?

Stevens bikes "road flyer" med Alfine såg jag i Tyskland i höstas och den skapade ett ha-behov....

Mvh
J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
finnen_gbg Min "nya" cykel Långcykling 0
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
erik r. finns min cykel??????????? Långcykling 11
bo.reichenberg_boreko.se Vill du överta min plats i Vättern Runt? Långcykling 21
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.