touring ram

Jag behöver ny touringcykel och tänker köpa en ny ram och flytta över mina komponenter till den. Vilken ram rekomenderas?
jag cyklar varje sommar turer på 3-6 veckor i europa och efter i huvudsak asfaltsvägar. jag reser med kontokort och två lätta väskor bak. Jag prioriterar en ram som tar mig snabbt fram, före en ram som bär mig genom hela Afrika. Men det ska finnas fästen för skärmar, fram- och bakväskor.
 
Randonneur-cykel

Med dina förutsättningar dvs. asfaltsvägar i europa med lätt packning så skulle jag satsa på en randonneurram. Randonneurcyklar är ju designade att cyklas långa sträckor och således vara bekväma och stabila. Jag har ingen närmare kunskap om tillverkare annat än att jag sett att t.ex Thorn har denna typ av cyklar. Googla :)
 
Bra långfärdhojar har längre axelavstånd och längre försprång än racercyklar. Fjädrar bättre och ger utrymme för bakväskorna med tyngdpunkt över bakaxeln. Du har inte berättat vilken ramstorlek du behöver.
Jag har ärvt en fransk som är utmärkt, lätt och bekväm. Den har en helt annan stabilitet än mina landsvägscyklar.
Stålram för fjädringsegenskaperna samt för reparationsmöjligheterna.
Thorn se mycket bra ut och de jag känner som har är samtliga mycket nöjda. Hur lätta och dyra prylar du vill hänga på beror ju på tycke, pung och smak. Men eftersom även dessa hojar skall uppför för att kunna åka utför, gäller det att tänka på vikten.
go tur
 
Senast ändrad:
Marknaden

för såna här cyklar är större i bl a Storbrittanien och Tyskland än i Sverige. Att köpa en komplett cykel är oftast billigare än att köpa i lösa delar men visst går det att beställa ramar också.

En modell som jag själv har är Thorn Club Tour. Stålram och inte den lättaste. En cykel med randonneurstuk skulle nog passa dig t ex Thorn Audax MK3. Men det behöver inte vara en stålram. Aluminium eller titan kanske? http://www.spacycles.co.uk/products.php?plid=m1b0s21p2573

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
lisen82 oreducerade ekrar (på Cannondale Touring) Långcykling 9
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
kott Cykelaffar i London (touring) Långcykling 7
perdans Credit Card Touring Långcykling 9
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hultan Gammal touring renoveras? Långcykling 14
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
Gubben på Udden Touring tandem Långcykling 0
perosen hjulfråga, touring-tandem Långcykling 8
andreasj50 Touring cykel Långcykling 5
Tatonka Touring Pro - Bra cykelväska??? Långcykling 6
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
hamra Ram-storlek Långcykling 8
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
hannessandahl Vevlager till tjecoslovakisk ram Långcykling 3
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
hannulan Lowriders på ram utan fästen Långcykling 3
JSB Flytta växelreglage från ram till styre Långcykling 3
Albertsson Ram, Thorn eller Fort ? Långcykling 2
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
swat MTB ram Långcykling 1
Rambrott på aluminium ram Långcykling 2
mothesta Ram? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.