Köpa cykel utomlands

Hej.
Leker lite med tanken på att köpa in en ny cykel för framtida turer och sneglar lite på utbudet utomlands tex Tyskland. Någon som har koll på utbud/priser på cyklar inom EU?
Skulle det löna sig att köpa cykel utomlands? Cykeln jag är ute efter är touring/hybrid modeller för landsväg.
 
Holland cyklarnas paradis

Dom som av min erfarenhet är mycket kunniga i långfärd är holland. Jag kan ge dig en mycket erfaren handlare om du vill som själv är långfärdare och mycket kunnig!
 
Dom som av min erfarenhet är mycket kunniga i långfärd är holland. Jag kan ge dig en mycket erfaren handlare om du vill som själv är långfärdare och mycket kunnig!

Är det Koga Miyata cyklar du tänker på? Ok,de är mycket bra långfärdscyklar men hur är det med vikten?

Vet också att de har 40 ekrars hjul,kan kanske bli problem få tag på om olyckan är framme i länder i Asien mfl.

Har en Nichiki Ultra Pro sedan tidigare som gått några långturer.Funkade fint men jag behöver en cykel med bredare fälg som fungerar även på grusiga/sandiga vägar långt bortistan samt fler vxl än 21,gärna 27 plus skivbromsar.

Tack för svar!
 
Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av det märket men om du vill kan jag snoka fram mail adessen till denna handlare så du får fråga honom.
 
Synpunkter på Koga Miyata har

Corax på sin utrustningssida http://www3.utsidan.se/corax/ klicka på utrustning upptill och cykel

"För övrigt anser jag att de specialgjorda långfärdscyklarna inte är prisvärda och oftast överbyggda. Thorn, är en av de bättre om man har gott om pengar och vill ha några extra kilo cykel att släpa på. Villiger Cabonga i standard/Classicutförandet är mycket bra, men även den ganska dyr. Samma gäller MTB-Cycletechs Papalangi. Båda lättare och smidigare än Thorn. Glöm skit som Giant Expedition och framförallt KogaMiyatas dynga."

Thure
 
Corax på sin utrustningssida http://www3.utsidan.se/corax/ klicka på utrustning upptill och cykel

"För övrigt anser jag att de specialgjorda långfärdscyklarna inte är prisvärda och oftast överbyggda. Thorn, är en av de bättre om man har gott om pengar och vill ha några extra kilo cykel att släpa på. Villiger Cabonga i standard/Classicutförandet är mycket bra, men även den ganska dyr. Samma gäller MTB-Cycletechs Papalangi. Båda lättare och smidigare än Thorn. Glöm skit som Giant Expedition och framförallt KogaMiyatas dynga."

Thure

Corax skrev denna artikel foer naagra aar sedan och jag tror att utbudet har oekat paa laangfaerscyklar och det kan mycket vael vara vaert att kolla in dem. Har sett naagra KogaMiyatas ute paa vaegarna men har inte kollat in dem saa vael. Deras pruduktutveckling borde aeven har gaatt framaat de senaste aaren. Corax har maanga bra synpunkter paa laangfaerdscykling men det han goer sjaelv aer inte vad den normala cyklisten goer. Hans synpunkter gaeller till stor del den typ av cykling han utfoer. Att baera en cykel genom en snoestorm foer naagra veckors tid medfoer en typ av paafrestning och att cykla paa asfaltsvaegar naagra maanader medfoer en annan.

Baesta tipset aer att skaffa en cykel som aer anpassad foer den typ av cykling du har taenkt utfoera och utgaar inte fraan vad andra goer...

/Stellan
 
Fortfarande många frågetecken

Hej alla och tack så jättemycket för vettiga synpunkter och visat intresse för frågeställningen.
Jag har fått svar på en del frågor men inte på frågan om det är lönsamt/fördelaktigt att inhandla sin cykel utanför Sverige.

Sedan frågor om fraktkostnader,garantier mm.Vet ngn här om man tex kan ångra ett köp? Det handlar ju i regel om rätt mkt pengar och om man blir missnöjd med cykeln eller den går sönder - vad händer då?

Cykelmodell som jag söker är typ mtb med xt/lx komponenter,dubbla fälgar,29vxl exvis Truvativ vevparti,Hayes bromsar,vikt ca 10-12kg olastad.Prisklass ej över 10.000kr.

Cykelmärken jag tänker på är: Marin,Nishiki,Kona,Fokus,Merida.

Någon som har förslag? Import eller köp i Sverige? Vad tycker ni?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.