Riksrevidionen ska granska cykelifrastrukturen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att cykling är samhällsekonomiskt och bra för folkhälsan vet ju alla och jag tycker generellt att här i Stockholm finns det riktigt bra cykelbanor.

Möjligtvis att Dalarövägen mellan Vissvassvägen och Brandbergen borde ha en cykelbana pga att det är otroligt många som cyklar där på den helt vansinnigt trafikerade vägen som är så smal så att man är ute i trafiken bland bilarna, med livet som insats.

Möjligtvis att Dalarövägen mellan Vissvassvägen och Brandbergen borde ha en cykelbana...
Du menar antagligen Åvavägen och inte Vissvassvägen.
Dalarövägen är en väg där man tittar på veckodag och klockslag innan man cyklar på den. En olycka händer så lätt...
Jag brukar komma ut på Dalarövägen från Åvavägen och cykla ner mot korsningen där man kan cykla mot Västerhaninge. Ibland cyklar jag mot Årsta havsbad. Oftast kommer jag ut på Årsta Havsbadsvägen efter att ha passerat Pullans hönseri, Berga skjutfält mm, ja, helt enkelt efter en grusvägsrunda.

Du menar antagligen Åvavägen och inte Vissvassvägen.
Dalarövägen är en väg där man tittar på veckodag och klockslag innan man cyklar på den. En olycka händer så lätt...
Jag brukar komma ut på Dalarövägen från Åvavägen och cykla ner mot korsningen där man kan cykla mot Västerhaninge. Ibland cyklar jag mot Årsta havsbad. Oftast kommer jag ut på Årsta Havsbadsvägen efter att ha passerat Pullans hönseri, Berga skjutfält mm, ja, helt enkelt efter en grusvägsrunda.

Ja jag menar Åvavägen ifrån Vissvass...

Möjligtvis att Dalarövägen mellan Vissvassvägen och Brandbergen borde ha en cykelbana pga att det är otroligt många som cyklar där på den helt vansinnigt trafikerade vägen som är så smal så att man är ute i trafiken bland bilarna, med livet som insats.
Hela Dalarövägen borde nog ha en cyckelbana.....

jag tror och hoppas riksrevisionen tar ett lite mer strategiskt och övergripande grepp än att dyka ner på detaljer i några enstaka förorter till huvudstaden. Individuella cykelbanor diskuterar man väl lämpligen med kommunen de är belägna i, det finns ofta digitala tjänster för felanmälan och medborgarförslag för lokala punktinsatser.
Jag felanmälde min cykelväg till jobbet på två ställen igår en översvämning (stopp i dagvattenbrunn) och ett annat ställe hade en korsande grusstig runnnit ut med jord och sten på asflaten och täckte 10m2, båda pga helgens skyfall men det är ingen strategisk fråga för riksrevisionen.
Däremot att varje kommun borde ha en cykelfråge-ansvarig kan kanske vara en ide.

/Patrik

För många år sedan jobbade jag på Trafik på LTH, då forskades det friskt om gång och cykeltrafik. Vi får hoppas att nuvarqande arbetsintriktningen blir en väckarklocka för kommunerna. Här på Sydkusten har vi en cykelväg längs med kustvägen Trelleborg-Ystad. Den rekommenderas gärna, butiker och matställen finns. Fler separata cykelvägar behövs!!

Senast ändrad:
Här och var i Skaraborg har de gjort nya cykelbanor av gamla nedlagda banvallar. Kanske inte världens skojigaste cykelvägar, men ändå klart bättre än att behöva cykla på hårt trafikerade bilvägar.
/Niklas

Här och var i Skaraborg har de gjort nya cykelbanor av gamla nedlagda banvallar. Kanske inte världens skojigaste cykelvägar, men ändå klart bättre än att behöva cykla på hårt trafikerade bilvägar.
/Niklas
En fördel med nedlagd järnväg är att den är tämligen plan eller åtminstone flack, vanliga tåg kör som bekant sällan i branta backar.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips