Var köpa touringcykel?

Har tänkt ta upp lite långfärdscykling efter 10 års träda.
Vi bor ute på "bystan" och undrar nu om någon känner till en bra cykelaffär. Med ett sortiment cyklar som passar till långfärder.
Helst i Stockholm, Uppland. Eller på nätet.
Tackar för alla tips.
Anders S
 
I England Ja Ja

http://www.sjscycles.com/
Har ett mycket stort sortiment på nätet varav många egentillverkade.

Själv är jag lycklig innehavare av en av deras enklaste cyklar Thorn Club Tour.

Touringcyklar tror jag inte saluförs i Sverige för närvarande. Man kan modifiera en cyclocross eller hybrid eller mountainbike och komma ganska nära men det kräver ganska mycket fix.

Hälsningar Thure
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Köp på postorder från tex England!

Hej Anders! Jag instämmer helt med Ture. Svenska cykelbutiker är helt tomma på riktiga touring cyklar. Det fanns fram till början av 90-talet flera cyklar avsedda för lång oassisterad touring. Dessa försvann dock ur sortimentet när MTB blev på modet.

Visst finns det sk. "komfort"(större delen av mtb sortimentet, armé-, hybrid-, trekking-, classic-, atb-, crosstrek- eller vad nu tillverkarna försöker slå i oss att deras cyklar är av för typ), mtb och racer cyklar med fästen för pakethållare fram och bak och som marknadsförs som trekking eller touringcyklar. Men de har aldrig den långa hjulbas, korta överrör och övrig geometri som gör dem till bra packåsnor. De saknar även oftast lödda fästen för lowriders, dynamo, pump, 3 flaskhållare samt en tjocklek på ramens rör som gör att den långsiktiga hållbarhet inte påverkas av tungt lastade turer.

Skulle du köpa någon av dessa typerna av cyklar och hänga på någon av de förekommande alu-pakethållarna fram och bak får du en hoj som visserligen fungerar bra på fin, platt väg och med lätt packning.
På asfalt och grusväg med "potthål"(som är vanlig i norden) och/eller knixiga serpentinvägar (som är vanliga i Spanien och Italien) kommer du snart märka hur cykeln har svårt att hålla vald linje redan vid låga farter samt att den kränger våldsamt när du försöker stå upp och trampa i uppförs backe eller för att racersadeln börjar göra sig påmind...;)!. Detta beror på en olycklig kombination av den korta hjulbasen, underdimensionerad styvhet i ram, pakethållarna, dess fästen samt hjul!
Dessutom är dessa cyklars komponenter ofta underdimensionerade eller av fel sort(däck, sadel, styre, växlar, reglage, hjuls styrka och dimension)

Problemet med kort hjulbas går inte att komma runt då man för att fötterna skall gå fria från bak och framväskor, måste hänga dem med ett visst avstånd emellan. Hjulbasen bör därför vara längre än vanligt för att få denna vikt mellan naven. De flesta väskors design gör då att deras tyngd punkt hamna utanför hjulens nav/däckens anlägning mot marken.
Denna tyngd kommer nu att fungera som en pendel, så när cykeln kränger och skakar när du kör över dåligt underlag eller måste styra undan för hål etc, och färstärker dessa rörelser så att cykeln uppför sig som en "svans viftande valp".

Jag har flera ggr har varit med om att hela ekipaget kastats sidled tex då vägunderlaget i skymning förändrats från asfalt till gropig grusväg. Cykeln var då en konverterad MTB av dyrare typ. Orsakades av att lasten på fram och bak pakethållare kom i svängning och vid ett tillfälle sammanföll dessa svägningar med ett stort hål i vägen. Mycket obehagligt och definitivt inte bra för utrustningen.

Är själv av den bestämda upfattningen att 26 tums hjul har flera fördelar över 28". Styrka, mänden tillgängliga komponenter,komfort samt bredare användnings område är kort de främsta. Mer om detta här:
http://www.sjscycles.com/sjschtml/26solobrochure/solobrochureweb3.htm
http://www.msteelcycles.co.uk/9807cw.htm

Visst klarar man sig utmärkt utan en cykel specifikt avsedd för touring för tex den vanliga cykelsemestern på Gotland. Men skaffar du en från tex SJS eller någon av de nedan stående firmor får du en som är ihopsatt efter dina mått och behov, med högsta möjliga funktion och kvalite samt med i Sverige svårfunnen utrustning(Brooks lädersadlar, cro-mo pakethållare, egege centralstöd, carradice och ortlieb väskor, 140-185mm vevarmar, dynamonav, Rohloff-speedhub, delbar ram: http://www.garlic.com/steve/ , etc) som ger dig fler bekymmerslösa mil!!!

Då flera av engelska tillverkarna säljer i egen butik eller dirrekt till kunden via postorder/internet har de ofta så låga priser att det är jämförbart med vad som finns färdigt att köpa från stora internationella tillverkare. Deras kvalité, sortiment samt erfarenhet av vad som fungerar är då en ren bonus...
Skulle rekomendera SJS även om jag bara haft kontakt med dem via mail för att reda ut några frågetecken. Deras handlödda(!) ramar är inte tillverkade efter dina mått men den stora mängd tillgängliga storlekar och modeller som de har gör att det är nära nog. Dessutom sänks pris och leverans tid.
Så fort finansieringen ordnat sig skall även jag inhandla en Thorn touring hoj(extra allt...)!

Touringcyklar och komponenter:
http://www.serratus.ca/bikeframe.html
http://www.audax.uk.net/handbook/comsites.htm
http://www.orbit-cycles.co.uk/
http://www.adv-cycling.org/features/bigdebate.cfm
http://www.phred.org/~josh/bike/tour_acc.html
http://hutzler.com/bikeshop.htm
http://www.rivendellbicycles.com/reader_articles/BrooksSaddle.htm
http://www.rmhuf.de/index.htm
http://www.veloplus.ch/sortiment.asp
http://www.bikeshop.uk.com/
http://www.garlic.com/steve/index.html#cases
http://www.peterwhitecycles.com/
http://www.lloyd-bikesport.demon.co.uk/
http://www.dawescycles.com/default2.htm
http://www.germans-cycles.de/
http://www.longstaffcycles.co.uk/
http://www.msteelcycles.co.uk/
http://www.btinternet.com/~merciancycleslimited/
http://www.hewittcycles.co.uk/
http://www.touringcyclist.com/index.html
http://www.bgcycles.com/index.html
http://www.coinet.com/~beckman/bikeframes.html
http://www.tubus.net/
http://www.rohloff.de/

Info:
http://www.bikindex.com/guru/steel.asp
http://www.bikindex.com/guru/buyonline.asp
http://www.bikeaccess.net/default.cfm
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html
http://www.phred.org/mailman/listinfo/touring
http://www.bikindex.com/guru/bg.asp
http://www.phred.org/~alex/bikes/
http://www.tomswenson.com/spectrum.htm
http://www.adv-cycling.org/features/abc-atb.cfm
http://www.cobweb.com.au/~gloria/index.html
http://www.cascade.org/stories/
http://catfood.phred.org/
http://www.faughnan.com/touringbike.html
http://www.ctc.org.uk/
http://www.xs4all.nl/~pvroekel/index.html
http://www.mindspring.com/~d.g1/bicycle.html
http://www.lancerushing.com/bicycling/
http://dmoz.org/Sports/Cycling/Rides_and_Tours/
http://www.swb.de/personal/elch/s_tours.html
http://www.radreise.de/
http://www.ericandjoan.com/travlinks.htm
http://hem.passagen.se/gfried/
http://www.phred.org/~josh/bike/bike.html
http://www.jurgenasp.com/onroad.html
http://www.kenkifer.com/bikepages/
http://www-math.science.unitn.it/Bike/
 
Kors i a.....

Tack för alla tips och adresser.
Jag har redan dreglat över Thorn-cyklarna.
Dom ligger väl på den övre gränsen för vad vi har råd att betala.
Men vi får se.
Sålde tyvärr våra franska fullblod, dom hette nog "Motobecane" tror jag: Dom var häftiga för 20 år sedan. Däcken var dock för smala för våra grusvägar.
700X20 tror jag, och det fanns inte plats för större.
Jag sparar nog till en Thorn eller liknande.
Tack igen.
Anders S
 
Långfärdscyklar

Peter har helt rätt och det är trist med ofullständiga cyklar.
Själv har jag ärvt en fransk lödd sak som är lång, lätt och stark, 26" hjul och 700 passar med feta 36mm däck, 40 ekrar.
En ram med kraftigare rördiametrar kommer inte så lätt i svängning.
Dynamiskt balanserade hjul tar även de bort en del av svängningstendenserna. Väskorna måste sitta fast, inga gummiband!
Al-packhållare är kass, stålrör skall det vara, lätta.
Tänk också på att foten blir längre med skoöverdrag.
Bättre att spara ett tag till, till en bra pryl än bli blåst på pengarna och upplevelsen med en halvkass som mest är förtretlig.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips