drömäventyret!, ska du med!?

Hallå!
Nu har jag gått och drömt för länge så det börjar bli dags att ta tag i saken!
Har länge velat sätta mig på sadeln och ge mig ut på en riktigt långcykling. Tankarna går mot De forna Sovjett staterna, Nordvästra Kina, Nepal, Tibet.
Nu återstår mycket planering att välja ut länder, platser, utrustning mm.

Har du drömt om att ge dig ut på ett liknande äventyr!?
Hör av dig så planerar vi och genomför drömmen!

Annars så sysslar med med orientering och åker så mycket skidor som möjligt på år.(Man får inte så många här i Skövde tyvärr...)

Hade gott!
Andreas
aronsson@orienterare.nu
 
Hej !

Tjena !

Jag befinner mig just nu i Sarajevo i Bosnien och ar pa vag till Tibet pa cykel, hor av dig, min e-mail ar thegedd@hotmail.com.

Jesper
jx; sa:
Hallå!
Nu har jag gått och drömt för länge så det börjar bli dags att ta tag i saken!
Har länge velat sätta mig på sadeln och ge mig ut på en riktigt långcykling. Tankarna går mot De forna Sovjett staterna, Nordvästra Kina, Nepal, Tibet.
Nu återstår mycket planering att välja ut länder, platser, utrustning mm.

Har du drömt om att ge dig ut på ett liknande äventyr!?
Hör av dig så planerar vi och genomför drömmen!

Annars så sysslar med med orientering och åker så mycket skidor som möjligt på år.(Man får inte så många här i Skövde tyvärr...)

Hade gott!
Andreas
aronsson@orienterare.nu
 
jag kommer göra en liknande resa om några år, fast jag är fortfarande för ung, vill skaffa mig mer erfarenhet, vilken väg har du tänkt cykla??, via ryssland, kazakstan??
 
japp det stämmer.
Själva rutten är inte spikad riktigt än håller på att ta åt mig lite spännande platser och intressanta områden sen ska man inte ha allt för planerat heller men de blir de länder du skrev samt sen in i Kina.
 
jx; sa:
Hallå!
Nu har jag gått och drömt för länge så det börjar bli dags att ta tag i saken!
Har länge velat sätta mig på sadeln och ge mig ut på en riktigt långcykling. Tankarna går mot De forna Sovjett staterna, Nordvästra Kina, Nepal, Tibet.
Nu återstår mycket planering att välja ut länder, platser, utrustning mm.

Skulle gjaerna ha foeljt med paa en ny tur i F.d Sovjet och Kina men har inte tid... Det finns foer maanga andra staellen som kan utforskas med cykel.

Vill du ha lite info om laenderna du har naemt saa kan du hoera av dig. Har varit runt i omraadet.

www.ghdata.nu/stellan En cykeltur mellan Estland och Hong Kong

www.ghdata.nu/kaptillkap En tur som ska gaa mellan Nordkap och Kapstaden och som gick genom oestra delen av Europa.

/Stellan
 
Förbjudet i Kina?

Jag kollade på två cyklister som cyklade genom Ryssland bort emot Mongoliet tror jag att det var.
Dokumentären brukar gå på Viasat Explorer ibland. Enligt dokumentären så var det olagligt för utlänningar att använda andra transportmedel än de statliga. De fick spendera nätterna i fångcell ibland, va även tvugna att fly från polisen några gånger.
Skulle vara roligt o veta om det fortfarande är så, för dokumentären var bara några år gammal.

Corax o flera andra cyklar ju i Tibet.
Kanske bara var vissa provinser i Kina?

Själv så skulle jag gärna göra en sådan resa i framtiden. Just nu så har jag skola och efter det lumpen. Får se vilket årtionde som min resa blir av :p
 
Re: Förbjudet i Kina?

Freake_86; sa:
Jag kollade på två cyklister som cyklade genom Ryssland bort emot Mongoliet tror jag att det var.
Dokumentären brukar gå på Viasat Explorer ibland. Enligt dokumentären så var det olagligt för utlänningar att använda andra transportmedel än de statliga.

Det aer olagligt att cykla i Ryssland. Har cyklat ca 6 000 km daer och har inte haft naagra problem.

Foerbjudet att cykla i Kazakhstan. Ca 6 000 km i detta land. Har korsat de flesta staengda omraadena i landet utan stoerre problem, bl.a millitaeromraadena soeder om Balkash, cyklat i naerheten av av Rysslands rymdanlaeggning i centrala delen av landet. Besoekt omraadet daer Sovjet hade sina provspraengningar av atombomber, passerat omraadena daer de upparbetar uran (Semapalatinsk). Visst aer det foerbjudet att cykla runt i Kazakhstan men det verkar som ingen bryr sig naer man goer det...

Aer tillaatet att cykla i Kirgistan men inte att taelta paa omraaden som inte aer godkaenda av staten. Man maaste registrerar sig varje gaang man byter staelle daer man oevernattar. Jag gjoerde inte det och hade inge problem vid graensen ut. Tullarna fick cykla lite paa min cykel och alla var glada naer jag passerade.

Uzbekistan. Ett land som aer fullt av poliser och millitaer. Mest problem med dem aer inne i stoerre staeder, ex Tashkent och Samarkand men ute i landet aer det lungt. Man blir stoppad och de vill se passet och sen blir man bjuden paa te. Skulle kunna taenka mig att det inte aer tillaatet att resa runt sjaelv.

Kina. Den vaestra delen av landet aer staengd foer utlaenningar men jag har cyklat runt daer utan stoerre problem. Blev tagen naagra ggr av polis och millitaer. Blev kvarhaallen av millitaer tvaa dagar bara foer jag var inne paa millitaert omraade men blev senare slaeppt och saend tillbaka till naermaste stad med bil.

Tibet Aer aeven staengd foer cyklister om man inte cyklar i grupp med en guide. Blev tagen tvaa gaanger av polis naer jag foersoekte ta mig in i Tibet och saend tillbaka. Tredje ggr lyckades jag att komma in i Tibet men hade daa foer lite tid kvar saa jag vaende tillbaka igen.

Var i Ryssland 2002 och 2004, Kazakhstan 2002 och 2003, Kirgistan 2003, Uzbekistan 2003, Kina/Tibet 2003. Har aeven erfarenhet av att cykla i naagra till av F.d Sovjets laender, Estland 2002, Lettland 2002, Vitryssland 2002, Ukraina 2004 och Moldavien 2004.

/Stellan
 
Låter Gött med en långdistansare genom tibet

Men hur är det med riskerna kriminalitet och visum, just att bli rånad måste vara en stor risk när man är ute och cyklar i fattigare länder?
 
Konfunderad.

Ser att det är en intressant cykeldiskussion på gång!

Jag måste säga att jag blir lite förbryllad då jag läser det du skriver Stellan.

<<<Det aer olagligt att cykla i Ryssland.
Foerbjudet att cykla i Kazakhstan.
Uzbekistan...Skulle kunna taenka mig att det inte aer tillaatet att resa runt sjaelv.>>>

Förstår inte vad du fått det ifrån.
Själva faktumet att man över huvud taget kan cykla där talar väl sitt tydliga språk, för att inte nämna att man blir insläppt vid gränsposteringarna, cyklande. Det var t.o.m. av fördel då jag berättade att jag färdades med cykel då jag ansökte om visum till Kazakhstan och Uzbekistan.
Kunde tjata till mig fem dagar extra visumtid till Uzb. t.v. detta och fick ett visum snabbare till Kaz. för att ambassadpersonalen förstod att jag behövde visumet snabbt för att hinna till gränsen. Även en förmildrande omständighet då jag skulle ut ur Kaz. Några timmar över tiden. "Aha, du cyklar, ok då"

<<<Man maaste registrerar sig varje gaang man byter staelle daer man oevernattar.>>>

Jasså?
Det hörde jag inte ett dyft om och därmed gjorde jag det inte heller.

<<<Kina. Den vaestra delen av landet aer staengd foer utlaenningar men jag har cyklat runt daer utan stoerre problem.>>>

Inte sant.
Det finns absolut inga förbud om detta. Regeln om att man inte fick använda sig av ett "personligt, importerat transportmedel" slopades 1992.
Det finns dock en del gamla reliker vid en del gränsposteringar som fortfarande hävdar att lagen gäller. Att tillkalla en överordnad rättar till det problemet.
Det finns några små områden längs gränserna, några militärområden och ett fåtal stängda städer i väst som man inte får besöka ö.h.t. men det är en mycket liten del av västra Kina.

<<<Tibet Aer aeven staengd foer cyklister om man inte cyklar i grupp med en guide. Blev tagen tvaa gaanger av polis naer jag foersoekte ta mig in i Tibet och saend tillbaka.>>>

Inte heller detta påstående är sant.
Att cykla i grupp med guide gäller endast om du färdas från Kathmandu till Lhasa. I övrigt är dessa lagar passé sedan lång tid tillbaka.
Västtibet (norra och södra rutten; Yecheng-Ali/Shiquanhe-Lhasa) är helt öppen.
Så även Yunnan Highway, Friendship Highway från Lhasa till Kathmandu och Golmud Highway.
T.o.m. Nagqu-Qamdo-Sichuan är numer öppen. Denna öppnades officiellt i vintras.

Jag vet att du blev stoppad utanför Golmud och det förbryllar mig än idag, eftersom andra cyklister både före och efter ditt försök inte hade några som helst problem att passera vid den kontrollposteringen.
Själv blev jag stoppad...och bjuden på te, för att sedan få varningar om stark motvind och lyckönskningar om att nå Lhasa snabbast möjligt.

<<<Låter Gött med en långdistansare genom tibet
Men hur är det med riskerna kriminalitet och visum, just att bli rånad måste vara en stor risk när man är ute och cyklar i fattigare länder?>>>

Visum:
Inga problem. Ett vanligt Kinesiskt gäller även för Tibet eftersom det är en provins "som alla andra" i Kina nuförtiden. Tre månader är standard om man ansöker i Stockholm. Sex månader eller mer är lätt att få i Hong Kong.
Rånrisk:
Liten risk, mycket mindre än i Europa. Friendship Highway har dock en hel del stenkastande och tiggande folk längs vägen. Agressivitet är också vanligt om man inte delar ut Dollar, pennor, godis och Dalai Lama-bilder. Tacka dollarturisterna som susar förbi i sina Landcruisers för detta.

JC
 
Wow! nu har en det tagit far precis som du sa janne!

Intressant läsning! Blev lite förbryllad först om alla förbud. Hade inte sett något av det när jag läst på om de olika länderna.

En stor källa både det ni skrev samt efter att ha "surfat" runt på era hemsidor. Man får nästa lite för många ideer och tankar...

Mmmmm dollarturister finns det överallt, och följderna av de har man varit med om... Får en att lacka ur ibland men men så e de.

Hade Gott!
 
jaja

Bäste Stellan och herr Corax

Kan ni inte ta och updatera era hemsidor istället så att vi andra stackare som inte är ute och cyklar har något att läsa??

Johnny
 
Frågor till Corax

Är det lagligt att tälta i naturen i forna sovjet och de asiatiska länderna runt omkring??? Är för övrigt nyfiken på om du har några projekt på gång i framtiden?, eller rent av är ute på något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.