Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde..

Denna text är kopierad från ett word-dokument och nerklippt för att passa 10 000 tecken. Cyklade i somras Malmö - Istanbul genom östeuropa, en trevlig tur! Detta är sagan om min utrustning, kanske kan stilla en och annan nervös cykelköpare! Mer om resan kommer när jag bearbetat det med mig själv... :)

Jag hade stort huvudbry när jag skulle köpa cykel och utrustning i våras. Att fråga på internet, bland annat på Utsidans forum och bikeforums.net, gav en del nyttiga råd men inga konkreta förslag. Man skulle köpa mycket, dyrt och satsa allt på den bästa kvalitén, annars skulle man få problem.

Jag valde en annan väg och fick mycket goda erfarenheter som jag kommer att använda när jag uppgraderar min utrustning inför nästa tur. Nu känns det mer som att jag kan utgå från min egen kunskap och vet var jag själv behöver och var man ska satsa sina slantar. Denna kunskap vill jag nu försöka förmedla till andra som planerar sin första långfärdstur, men kom ihåg att den bästa vägen till den perfekta långfärdscykeln är att ge sig ut och cykla!

Har du pengar, köp en cykel och cykla!

Har du inga pengar, köp billiga komponenter och börja cykla! Det är säkerligen många som cyklar på billiga cyklar och komponenter, men de man hör berätta om sina äventyr är ofta de med ett större prylintresse och större budget. Räkna med lite mer justeringar och ha alltid en reservplan för vad du ska göra om en viss del av cykeln havererar. När jag köpte mina väskor på Biltema undersökte jag möjligheten att fästa dem med spännremmar om fästena skulle gå sönder, något som visade sig vara nödvändigt.

Lyssna till mina råd, men ta dem absolut inte för några sanningar. Jag har bara cyklat 3000 km, en rookie i sammanhanget....

Utrustning
Jag köpte en komplett cykel som jag kompletterade med lite extra saker. Använde en del campingsaker jag hade sedan tidigare och köpte en del nytt.

Cykel och tillbehör
En ”MarinMuriwoods 2008” från Cykelnetto. I princip original, bytte ingenting innan jag åkte. En mer ingående beskrivning finns på cykelnettos produktbeskrivning (http://www.cykelnetto.se/shop/show_product.asp?artnr=BC-1814). I princip är det Deore-komponenter. Här kommer jag att redovisa för de få förändringar/tillägg jag gjorde.
Styre – Använde det styre som satt på cykeln när jag fick den. Ett brett MTB-styre, inte alls särskilt bra för långfärdscykling. Jag flyttade in greppen och reglagen så att styret blev ”smalare”, vilket resulterade i att det stack ut små stumpar på sidorna. Såg rätt roligt ut, men det fungerade.
Bar-ends - ”Titec Large-bend” (http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=TITEC006).
Bakpakethållare – Aluminium för 149:- hos min lokala cykelhandlare. Såg stabil ut.
Frampakethållare – Bor Yueh lowrider från Cykelnetto (säljs som ”shimano lowrider” av någon outgrundlig anledning).
Stänkskärmar – I plast, 129:- hos min lokala cykelhandlare. Bakskärmen ”flärpade” mot pakethållaren vid dåligt väglag, ungefär som en seismograf! Åtgärdades med ett gummiband.
Stöd – AIM Centrumonterat. Billigt, värdelöst.
Slangar – En lagad spectra-slang bak och den som följde med cykeln fram. Fråga mig inte varför jag bytte slang bak till en som varit punkterad och lagad. Tro det eller ej, men jag hade inte en enda punktering på hela vägen, trots billiga däck, slangar och lagningar.
Väskor – Biltema. Va? Ja! Biltema! De höll 100% vattentätt, lämnade alltid packningen på cykeln över natten och ingenting var någonsin blött. Efter tre dagar gick den ena bakväskan sönder, men det åtgärdades med spännremmar och efter det fungerade de oklanderligt. Kändes inte pålitliga för fem öre, men bevisligen höll de hela vägen. Har för mig att fyra väskor gick på ungefär 900 kr.
Styrväska – Carradice från Cykelnetto. Utmärkt funktion, perfekt för systemkameran men rätt kass kvalité. Kartfodralet gick sönder redan i Abbekås, första dagens cykling. Ett av spännena gick sönder ett par veckor senare. Så fort jag kom hem fick jag en ny av Billy, men jag kommer nog aldrig kunna lita på att den håller.
Cykeldator – Sigma BC1606
Pedaler – Startade med de som följde med. Efter 1700 km började en av dem klicka och jag bytte till ett par i aluminium för 80 kr.
Lås – Ett 29:90 kr kabellås från Biltema och ett 249:- kortare kabellås från min lokala cykelhandlare.
Vattenflaskhållare – En ”vanlig” från Biltema och en för 1,5L PET från Cykelcity. Jag skulle haft två av de senaste!

Camping
Kök – Primus omnifuel. Betydligt mer robust än sin föregångare, hade inga problem med det och det känns som om det kan hålla väldigt länge. Rekommenderas!
Grytor – Trangia. De som följer med deras billigaste spritkök. Tefflonet på stekpannan har sett bättre dagar och skapar tefflonsot när det ligger och skaver mot kanten av grytorna, men i övrigt fungerade de bra. Viktigt att inte bli av med handtaget till grytorna!
Tält – ”Vaude Taurus II” från Outdoorstore.se som jag hade sedan tidigare. Självstagande, luftigt och håller vatten bra. Väldigt prisvärt!
Sovsäck – Min flickväns McKinley från Intersport. Säkert ganska billig. På fodralet anges +2C som lägsta komforttemperatur, men jag vet av tidigare erfarenhet att redan vid +8C så är komforten MYCKET låg. Kyla var dock aldrig ett problem på denna tur.
Liggunderlag – Thermarest.

Övrigt
Ficklampa – En liten maglite, haft den länge.
Kamera – Konica Minolta Dynax 5D
Reservdelar – En slang, ett par gamla ekrar jag hittade och några nya vajrar. Behövde aldrig använda något av det.
Verktyg - En herrans massa skruvar och muttrar är nog alltid bra att ha. Jag slängde ihop en plastpåse med ett gäng verktyg, behövde sällan använda mer än insexnycklar och stjärnskruv för att justera och spänna lite här och där så jag kommer knappt ihåg vad jag hade mer (och påsen har jag lagt i garaget, får se om jag orkar ta fram den och sortera någon dag).
Reflexväst – Från Biltema.
Kniv – Klassisk Victorinox. Har haft den i tolv år.
Kompass

Problem
Jag hade generellt väldigt få problem på turen. Lite kan det bero på tur, lite kan det bero på att jag var eller varannan morgon gick igenom cykeln ganska noggrant. Rengjorde och smorde kedja och växlar varannan eller var tredje dag. Kontrollerade alla skruvar och allt annat i princip varje gång jag bodde på hostel, ungefär var femte eller sjätte dag. Kunde inget om cyklar innan jag åkte, men man lär sig snabbt och nu tycker jag att jag bemästrar det rätt bra.
Höger pedal – Började klicka efter 1700 km. Trodde att det kom från vevlagret och uppsökte cykelhandlare i Rumänien. Han berättade att det var pedalen och jag köpte ett par nya för 80 kr, de dyraste han hade.
Carradice styrväska – Kartfodralet gick sönder i Abbekås, efter 7 mil! Ett av spännena gick sönder några veckor senare. Klickfix-fästet satt bra hela tiden, men när jag skulle lossa på det drog jag sönder en av skruvarna. Dåligt med tanke på priset.
Stödet – Borde lagt mer än 80 kr, det jag hade var värdelöst. Lossnade titt som tätt och cykeln ramlade lite då och då.
Höger bakväska – Fästena gick sönder efter tre dagar. Hade storhandlat och lastat lite för mycket vikt tror jag. Jag lagade den med spännremmar och sen satt den mycket bra. Den andra bakväskan var på väg att gå sönder, plasten i fästena hade böjts lite och börjat spricka, men den höll hela vägen. Biltemas cykelväskor var otroligt prisvärda men jag hade inte litat på dem för en tur i mer glesbefolkade trakter.
Cykeldator – Råkade köpa en trådlös (beställde fel) som strulade ett par gånger. Började dock alltid fungera igen efter lite justering. Inga egentliga problem, men naturligtvis hade jag föredragit en med sladd eftersom den nog är mer pålitlig och dessutom billigare. Kadensmätaren som följde med fungerade dåligt och ramlade av efter en dryg vecka.
Bromsvajrarna – Töjdes ut och fick justeras. Bytte dock aldrig bromsbeläggen, de såg ut att ha fin mönstring kvar.
Mina händer – Ringfingret på högerhanden domnade bort längst upp. Har fortfarande nedsatt känsel men den är på väg tillbaka. Handlederna gjorde stundtals ont.

Tips och råd

-Skaffa en ryggsäck att ha på pakethållaren! I denna kan du packa sovsäck, liggunderlag och annat du behöver inne i tältet. Efter det att tältet är rest kastar du bara in denna väska så har du allt du behöver.
-Kontrollera hjulriktining ofta, särskilt när du cyklat på dåliga vägar. Vad man ska göra om hjulet är skevt har jag dock ingen aning om, kan vara bra att ta reda på!
-Använd hjälm! Fungerar som skydd mot solen och svalkar skönt när den bli svettig. Blir du påkörd dör du antagligen ändå, men den skyddar kanske om du ramlar i en nedförsbacke (vad vet jag...).
-Självstagande tält är nog ett måste. Mitt var inte dyrt och jag är mycket nöjd.
-Prioritera att lägga pengar på saker som inte finns hos alla cykelhandlare istället för rymdversioner av exempelvis växlar och kablar som finns att köpa överallt. Jag la i princip inte mycket pengar på någonting alls, men jag hade prioriterat pakethållare och väskor som man inte ser i lokala butiker. Ett par riktigt bra hjul hade stillat ens oro på dåliga vägar, men hade kanske resulterat i att man cyklade mer vågat!
-Min första tanke var att använda mitt Trangia spritkök. Jag är väldigt glad att jag köpte ett ordentligt multifuelkök istället. Effekten är bättre och det är mindre klydd!
-Skaffa ett par shorts du tycker är bekväma! Cykelbyxor är skönt men håller inte i längden, blir en sanitär olägenhet om du inte har många! Billigare med vanliga kalsonger och nästan lika skönt. Bättre att bli härdad!
-Vattenflaskhållare för 1,5-2L PET är ovärderlig. Köp!
 
Tack för denna info RDu!

Jag köpte en Marin Muirwoods 2007 av Billy (2008 var tyvärr slut, men jag fick 2007an billigare) för ett par veckor sedan. Mitt mål är att göra en "halvlång" långcykling nästa sommar, på småvägar genom Östeuropa. Så det är verkligen intressant för mig att läsa om dina erfarenheter!
 
Ett par

kommentarer till din trevliga redogörelse.

Cykelbyxor håller för mig väldigt bra i varje fall över 500 mil per par. Undantag kan vara blixlås på vintercykelbyxor. Tvättar man cykelbyxorna dagligen behövs inte kalsonger när man cyklar och detta är snällare mot skervet än bomullskalsonger mom man cyklar längre pass än 3-4 mil.

Biltemas vattentäta cykelväskor tycker inte jag är prisvärda. Köpte lite större Vaude World Tramp för 70 Euro för ett par. En enstaka Biltemaväska som är lite mindre och med mycket sämre fästen kostar 299 Kr.

Har du funderat på att byta styre och eller handtag eller skaffa ställbar styrstång för att minska risken för domningar i fingrarna etc?

Thure
 
Thureb:
Jag menade inte att cykelbyxorna inte håller i längden, utan att det inte håller att ha cykelbyxor på sig! Lite otydligt kanske. Eftersom de kostar mer än kalsonger (minns inte vad jag köpte mina för, 350 kr kanske?) kan man inte köpa så många att man klarar det hygieniskt (jag tvättar inte när jag är ute och sover i tält, pausade på hostel var 5-6e dag så hade nog fått ha iallafall 5 par cykelbyxor). Jag tycker det är en frihet att kunna cykla utan, tidigare kunde jag inte tänka mig att cykla långt utan cykelbyxor och nu vågar jag inte ta på mig dem igen för jag tycker det är helt ok utan :)

Nej, jag rekommenderar inte heller Biltemas cykelväskor. De fungerade dock (och var vattentäta).

Jag har bytt styrstam som är lite kortare och bytt till ett trekkingstyre (av "fjärilstyp", som detta: http://www.crazyguyonabike.com/pics/docs/00/00/09/85/small/kk6.jpg?v=36v). Mycket trevligare att cykla med! Växelreglage och bromsar hamnar närmare kroppen, perfekt i hetsig stadskörning, och styret ger verkligen många nya greppkombinationer (till skillnad från de barends jag hade, tyckte det gjorde lika ont och belastade på samma sätt hur jag än höll). Styrstammen köpte jag på cykelcity i Lund, det var nån helt ok variant.

Vet inte om det nya styret hjälper mot domningarna i fingrarna dock, det märker jag nog inte förrän vid nästa långtur.
 
Tack för denna info RDu!

Jag köpte en Marin Muirwoods 2007 av Billy (2008 var tyvärr slut, men jag fick 2007an billigare) för ett par veckor sedan. Mitt mål är att göra en "halvlång" långcykling nästa sommar, på småvägar genom Östeuropa. Så det är verkligen intressant för mig att läsa om dina erfarenheter!

Vad trevligt! Spendera mycket tid i Rumänien! Fantastiskt land, klar favorit på denna resa. Trevliga människor och mycket fin natur.
 
Håller med Thure B vad gäller cykelbyxorna. Inte ens under pistolhot skulle jag lämna ifrån mig dem. De kan ta min flickvän, men inte mina cykelbyxor.
Jag färdas endast med ett par och det fungerar utmärkt. Jag brukar skölja ur dem på kvällarna och sedan torka dem bredvid tältet.
Vad gäller cykeldator är mycket vunnit på att köpa en trådlös. Förutom att det är en kabel mindre att hålla reda på så är den även skonsammare för flygtransporter. Vid två tillfällen har jag råkat ut för kabelbrott under flygresor trots att cykeln varit omsorgsfullt nedpackad i kartong.
Hjälmen räddar definitivt liv, men en detalj som sällan diskuteras är skyddet av ryggen. Använder man cykelryggsäck eller ryggplatta har man en större chans att klara sig någorlunda helskinnad om olyckan är framme.
Vad gäller val av cykel så är erfarenheten att de flesta cykelhandlarna är villiga att göra mycket förmånliga priser när de får klart för sig att det är en längre resa som gäller.

Kör hårt!
/A
 
cykelbyxor

Mina cykelbyxor är antibakteriellt behandlade och var inte särskillt dyra heller, tror jag gav 250 kr för några år sedan, dom har varit med mig till Afrika och nu senast till Nordkap.
Jag hade 3 par med mig men använde bara paret med långa ben och tvättade inte dom förrän jag kom hem igen, och då var dom fortfarande halvfräscha :)
Jag tror att man förstör behandlingen om man tvättar dom ofta.

Rikard
 
Mina cykelbyxor är antibakteriellt behandlade och var inte särskillt dyra heller, tror jag gav 250 kr för några år sedan, dom har varit med mig till Afrika och nu senast till Nordkap.
Jag hade 3 par med mig men använde bara paret med långa ben och tvättade inte dom förrän jag kom hem igen, och då var dom fortfarande halvfräscha :)
Jag tror att man förstör behandlingen om man tvättar dom ofta.

Rikard

Men... Detta måste ju förutsätta att du har kalsonger på dig under cykelbyxorna? Jag vet ju inte hur länge du cyklade, men mina två månader hade räckt för att det skulle växa död i skrevet om jag inte tvättat mina cykelbyxor och haft dem på mig varje dag.

Jag använde inte cykelbyxor för stoppningens skull utan för att det inte skaver. Stoppning klarar jag mig utan, det är bättre att härda baken ordentligt! Risken för skav är överhängande i shorts och kalsonger, men är ju lika stor om man har kalsonger under cykelbyxorna.
 
cykelbyxor

Hej igen!
Jag cyklade i 19 dagar och använder inte kalsonger under för då blir det ju precis som du skriver att det skaver.
Jag brukar sköta hygienen efter dagens slut med våtservetter, funkar alldeles utmärkt, när jag hittar en bensinstation eller liknande längs med vägen lånar jag toaletten där och gör en mer nogrann rengöring :)

Rikard
 
Smaken är som baken (haha, hoho, hihi). Jag tycker det är en frihet att slippa och kunna cykla i vanliga kläder utan problem. Samtidigt rekommenderar jag ju alla som trivs i cykelbyxor att använda dem, dumt annars ju.

Hygien under långturer är ett bekymmer rent allmänt tycker jag. I civiliserade trakter kan man ju stanna och tvätta sig på bensinmackar och har förmånen att bo på hostel nån gång i veckan, men efter en vecka utan dusch är man rätt möglig.

Jag kommer att uppgradera mycket på cykeln till nästa tur. Framförallt nya pakethållare och väskor, och eventuellt vevlager. Nu har jag ju pengar (eller ja, mer pengar än tidigare). Haha.
 
Mycket värdefull information där RDu!

Jag gillar att testa intressanta cyklar innan ev. köp. Vad jag förstått av cykelnettos hemsida så finns inte den möjligheten där. Någon kanske har koll på återförsäljare där nämnda Marin finns för provcykling?
 
Cykelnetto är nog tyvärr den enda återförsäljaren i Sverige om jag inte minns fel! Har själv köpt en därifrån, fungerar perfekt! Bytar dock till handbyggt bakhjul med nytt nav tills nästa resa i vår! Styret bör bytas! Jag har väl vant mig då jag använder cykeln dagligen. Men ett trekking styre med variabel styrstam är att föredra!

Vad säger ni andra Muirwoods ägare om sadeln? Hatade den i början, trivs ganska bra med den nu faktiskt! Ingen rumpanpassad variant direkt men klart ok för min del, rumpan har nog vant sig vid den lite kassa ergomin!

Riktigt bra cykel för övrigt :) Bättre att köpa en billigare cykel som man själv kan skräddarsy än att köpa cykeln med allt förmonterat, finns en viss charm i det:p

/Basti
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
mrjimpa Välja lämpliga vägar Långcykling 5
MariaSandgren Välja cykelvagn Långcykling 11
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.