Ska ut och cykla en bit.

Tjena
Jag ska snart ut på en liten cykeltur, det kommer antagligen att bli runt 40-50 mil nånting, till och på öland tänkte jag (öland: bra eller dåligt?). Det är den första riktigt långa turen som jag gör, så jag har ett par funderingar.
Jag är inte säker på hur jag ska få med mig alla grejer. Tält, sovsäck och liggunderlag är några grejer som är stora men ändå är ett måste. Jag har nyligen skaffat ett par cykelväskor, som man fäster på vardera sida om bakdäcket, (42 liter sammanlagt)men det kommer ju inte att räcka. Jag har funderat på att ta en ryggsäck också. Men är det bra eller dåligt att ha en rygsäck när man cyklar långt? Hur mycket kan man packa på sig på ryggen när man cyklar?

Har ni fler tips att ge är ni väldigt välkomna att dela med er av dem, det vore jätte snällt.

Jag tänkte vara borta 4-5 dagar ungefär.

Mvh: peter
 
Har en till fråga, vilken sorts sadel är bra att använda? Nu har jag en vanlig mauntain bike sadel. Men jag har funderat på en sån där med ett avlångt hål i mitten, låter det som ett bra val, eller är det helt fel?

peter
 
Apollo; sa:
Tjena
Jag ska snart ut på en liten cykeltur, det kommer antagligen att bli runt 40-50 mil nånting, till och på öland tänkte jag (öland: bra eller dåligt?). Det är den första riktigt långa turen som jag gör, så jag har ett par funderingar.
Jag är inte säker på hur jag ska få med mig alla grejer. Tält, sovsäck och liggunderlag är några grejer som är stora men ändå är ett måste. Jag har nyligen skaffat ett par cykelväskor, som man fäster på vardera sida om bakdäcket, (42 liter sammanlagt)men det kommer ju inte att räcka. Jag har funderat på att ta en ryggsäck också. Men är det bra eller dåligt att ha en rygsäck när man cyklar långt? Hur mycket kan man packa på sig på ryggen när man cyklar?

Har ni fler tips att ge är ni väldigt välkomna att dela med er av dem, det vore jätte snällt.

Jag tänkte vara borta 4-5 dagar ungefär.

Mvh: peter

Hej,
mitt enda råd är att cykla så lätt som möjligt. 42 liter klarar du dig galant på. Man behöver inte byta strumpor och kallingar varje dag. Cykelkläder och skalkläder är typ det enda som behövs.
Skippa absolut ryggsäck, det är inge roligt alls att cykla med något som hänger och flänger på ryggen.
För att få inspiration om att cykla lightweight kolla på http://www.essingen.com/2005_06_europa/index.htm

/Martin
 
prova

Är sadeln OK i vanliga fall duger den säkert på din tur. Du kan hitta nästan hur mycket som helst i form av råd genom att läsa gamla trådar här på forumet. Sök på.

Cykelbyxor:

Cykelväskor:

Fräscha däck och att du provpacckar innan och sorterar bort onödiga prylar löser nog det mesta.

Att packa även fram är ingen dum idé. Ryggsäck bör du undvika.

Thure
 
Packning

Apollo; sa:
Jag är inte säker på hur jag ska få med mig alla grejer. Tält, sovsäck och liggunderlag är några grejer som är stora men ändå är ett måste. Jag har nyligen skaffat ett par cykelväskor, som man fäster på vardera sida om bakdäcket, (42 liter sammanlagt)men det kommer ju inte att räcka. Jag har funderat på att ta en ryggsäck också. Men är det bra eller dåligt att ha en rygsäck när man cyklar långt? Hur mycket kan man packa på sig på ryggen när man cyklar?

Har ni fler tips att ge är ni väldigt välkomna att dela med er av dem, det vore jätte snällt.

Jag tänkte vara borta 4-5 dagar ungefär.

Mvh: peter


Skippa ryggsäck!

Jag cyklade en tid med ryggsäck men fick problem efter en tid. Axelmusklerna blev inflamerade beroende på att man, när man cyklar, har axelmusklerna rätt väl spända. Om man då belastar med en ryggsäck så får man en väldigt ogynsam sträckning av axelpartiet som förr eller senare (beroende på ryggsäckens tyngd och cykeltiden) ger skador i form av inflamerade muskler i axelpartiet.

Dessutom är det obekvämt att ha en ryggsäck i det långa loppet. Om inte dina bakcykelväskor räcker, satsa då på ytterligare ca. 2x15 lit. i form av framcykelväskor.


Trevlig tur.

-Calle
 
Re: Packning

cl_joh; sa:
Skippa ryggsäck!

Jag cyklade en tid med ryggsäck men fick problem efter en tid. Axelmusklerna blev inflamerade beroende på att man, när man cyklar, har axelmusklerna rätt väl spända. Om man då belastar med en ryggsäck så får man en väldigt ogynsam sträckning av axelpartiet som förr eller senare (beroende på ryggsäckens tyngd och cykeltiden) ger skador i form av inflamerade muskler i axelpartiet.

Dessutom är det obekvämt att ha en ryggsäck i det långa loppet. Om inte dina bakcykelväskor räcker, satsa då på ytterligare ca. 2x15 lit. i form av framcykelväskor.


Trevlig tur.

-Calle

Ta med ryggsaeck :)

Jag brukqr alltid ha med en ryggsaeck paa mina cykelturer. Fraemst foer jag tycker att det aer en bra vaeska att baera med om man vill laemna cykeln. Jag har inte ryggsaecken paa ryggen naer jag cyklar utan jag spaenner fast den daer bak oever cykelvaeskorna.

/Stellan
 
Ett litet tillägg bara:
Byt inte sadel! Jag antar att du har en del mil i den sadeln du har, vilket betyder att du har vant dig vid den och den vid dig!
Ny sadel som man ska sitta länge på kan vara mycket smärtsamt...
 
Två väskor räcker

Hej

Med tanke på tiden du skall vara ute så räcker det med väskorna. Jag kom precis hem från en cykeltur på två veckor, där jag bara hade två väskor.

Min utrusting var tält, sovsäck, liggunderlag.Sedan gaskök, mat och lite kläder. Varma sockar rekomenderas! Det fick jag köpa efter en kall natt.

Om jag hade varit dig skulle jag köpa en väska fram på styret för att ha saker du vill komma åt enkelt, som pengar och kamera osv. Sedan skulle jag se det som det som inte får plats i väskorna är för mycket.

Lycka till
 
Tips finns på nätet

Apollo; sa:
Tjena
Jag ska snart ut på en liten cykeltur, det kommer antagligen att bli runt 40-50 mil nånting, till och på öland tänkte jag (öland: bra eller dåligt?). Det är den första riktigt långa turen som jag gör, så jag har ett par funderingar.
Jag är inte säker på hur jag ska få med mig alla grejer. Tält, sovsäck och liggunderlag är några grejer som är stora men ändå är ett måste. Jag har nyligen skaffat ett par cykelväskor, som man fäster på vardera sida om bakdäcket, (42 liter sammanlagt)men det kommer ju inte att räcka. Jag har funderat på att ta en ryggsäck också. Men är det bra eller dåligt att ha en rygsäck när man cyklar långt? Hur mycket kan man packa på sig på ryggen när man cyklar?

Har ni fler tips att ge är ni väldigt välkomna att dela med er av dem, det vore jätte snällt.

Jag tänkte vara borta 4-5 dagar ungefär.

Mvh: peter

Mycket info finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

/Niklas
 
Ta med dig?

Hej.

För att cykal 40 till 50 mil behöver du bara kläderna på kroppen samt lite mat i en mindre ryggsäck, kanske regnjacka kan vara bra! Det har du avverkat på ett par timmar.
Jag cyklade upp till Chalottenberg och hem igen(Göteborg) förra helgen, det var 60mil och tog 29h inkl mat pauser och 50 min sömn paus i Bengtsfors.

Lycka till!

Anders.
 
Apollo; sa:
..är det bra eller dåligt att ha en rygsäck när man cyklar långt? Hur mycket kan man packa på sig på ryggen när man cyklar?
Riktigt tunga ryggsäckar är en dålig ide, även om det går ett tag det också. Men mindre ryggsäckar(<10 kg) har inte inneburit något problem för mig iallafall. Tipset är att den skall hänga lågt, som en skridskoryggsäck. Då blir det inte så mycket mera vikt på axlar och armar.
 
dabac; sa:
Tipset är att den skall hänga lågt, som en skridskoryggsäck. Då blir det inte så mycket mera vikt på axlar och armar.

Håller inte alls med. Som cykelbud(då man ju har ryggsäck el. väska) strävar man alltid efter att ha den högt, eftersom den då "ligger" på ryggen istället för att hänga på axlarna.
Kanske inte världens viktigaste grej när man hojjar några dar på semestern, men väsentligt vid 40+ timmar/veckan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.