Ska jag byta julklappen?

Hej!

Efter att ha tillbringat de senaste 15 åren på cyklar som mer eller mindre ser ut som överkörda vrak har jag denna jul fått en helt ny cykel! Är såklart jätteglad över detta då jag och flickvännen även funderat på att dra ut på diverse cykelsemestrar i framtiden. Dock skulle jag vilja veta hur väl denna modell (Crecent CTC830-C903, 3 växlad city cykel) lämpar sig för långa cykelfärder? Det kommer förmodligen bli mest cykling på asfalt eller landsväg när jag är ute. Funderar också på att börja cykla till och från jobbet (ca 17km enkel resa) när det bli lite varmare. Cykeln köptes på öppet köp och priset var ganska högt (över rek ca pris) så jag har möjlighet att byta. Så min fråga är om jag borde lägga till lite själv och köpa t.ex. en Nishiki Hybrid 401 eller liknande istället? (Min flickvän har en Nishiki vilket hon verkar var mycket nöjd med). Eller ska jag behålla cykeln jag fick? Har ni några tips? Vad är föresten skillnaden på en vanlig citycykel och en cityhybrid?
[Ändrat av Gohan 2006-12-25 kl 18:59]
 
Byt cykel!

Gohan; sa:
Hej!

Efter att ha tillbringat de senaste 15 åren på cyklar som mer eller mindre ser ut som överkörda vrak har jag denna jul fått en helt ny cykel! Är såklart jätteglad över detta då jag och flickvännen även funderat på att dra ut på diverse cykelsemestrar i framtiden. Dock skulle jag vilja veta hur väl denna modell (Crecent CTC830-C903, 3 växlad city cykel) lämpar sig för långa cykelfärder? Det kommer förmodligen bli mest cykling på asfalt eller landsväg när jag är ute. Funderar också på att börja cykla till och från jobbet (ca 17km enkel resa) när det bli lite varmare. Cykeln köptes på öppet köp och priset var ganska högt (över rek ca pris) så jag har möjlighet att byta. Så min fråga är om jag borde lägga till lite själv och köpa t.ex. en Nishiki Hybrid 401 eller liknande istället? (Min flickvän har en Nishiki vilket hon verkar var mycket nöjd med). Eller ska jag behålla cykeln jag fick? Har ni några tips? Vad är föresten skillnaden på en vanlig citycykel och en cityhybrid?
[Ändrat av Gohan 2006-12-25 kl 18:59]

Din nya cykel verkar knappast vara lämplig för vare sig 17 km arbetspendling eller någon långfärdscykling. Möjligtvis duger den för 1,7 km arbetspendling. :)

Nishiki 401 verkar vara väl enkel för både lång arbetspendling och långfärdcykling. Eller längtar du efter nya cykelvrak? :)

Lägg gärna på 2000-4000 kr, så får du betydligt lämpligare grejor för både långfärdscykling och arbetspendling. Den summan får du snabbt igen om du ställer bilen och tar cykeln istället. :)
/Niklas
 
Tack för ditt svar. Vilka modeller bör jag titta på isåfall? Kanske även bör påpeka att med "långa resor" för mig menar jag inte att jag ska cykla till asien eller nått liknande, snarare att jag ska cykla runt i sverige någon vecka per år. Men att kunna cykla till och från jobbet ofta skulle varit kul både för kropp och själ :) Jag vill dock inte ha någon racingcykel utan en "cityhybrid" eller liknande tycker jag verkar intressant.
 
Jag tycker Du skall byta Din julklapp. Det är säkert ingen dålig cykel Du fått men Du kommer snart att uppleva att Du saknar det högre antalet växlar andra cyklar har.

Om Du tänker långcykla så tänk på att Du behöver en cykel med uttag för lowride-väskor på framgaffel (givetvis förutsatt Du vill ha sådana väskor). Det är inte helt sjävklart idag att cyklar har sådana.

Nishiki 401 är inget dåligt val tycker jag. Själv var jag för något år sedan i den situationen att jag ville ha en cykel nästan exakt med de krav på användningsområden Du själv anger. Jag valde mellan Nishiki 401 och Trek FX 7200. valet föll på Nishiki 401 och jag har inte varit missnöjd.

Jag vet att de ändrat en del på modellbeteckningarna på både Nishiki och Trek men om Du anger de gamla beteckningarna (2005) så vet cykelhandlaren vad Du talar om.

Hilsen
Anders
 
Jag håller med om att fler växlar är att föredra om du ska cykla längre sträckor. Angående byta av cykeln så kan du ju också kolla på Crecents Logic-serie. Där finns både 24-växlade och 27-växlade cyklar. Jag har själv en 24-växlad Cresent(Kebne) som är en tidigare modell innan Logic-serien. Har haft den i snart 5 år och är mycket nöjd med den.

/ Johan
 
Byt

Hejsan,

har har själv haft en tre-växlat cykel och använt den ganska flitigt ett antal år sedan (bl.a. på en 80-mils tur). Min rekommendation är helt klart att inte använda den för långturer, framför allt när det blir upp- och nedför.

Jag kom fram till att varje växel har en minimalhastighet per växel som fortfarande går att cykla effektift (cadens 60 varv/minute ungefär). Trampar man långsamare blir det jobbigt och man sliter på knän. För min cykel var det 18 km/h i 2:an och 14 km/h i 1:an. Vid varje uppförsbacke som var lite brantare så att jag inte kunde hålla 14 km/h (vilket händer ganska snabbt när man har baggage), var det lika bra att leda cykeln...

Så, det blir ingen turcykel med tre växlar.

/Malte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
Florén Hur tar jag bort handtaget? Långcykling 7
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
kultingen "Pedalerna" hoppar/klingar till när jag trampar hårt (växlarna)? Långcykling 6
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
The_Lost_Cyclist Hur får jag tag på en stålram? Långcykling 30
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.