Vilken touringcykel ska jag välja

Hej,

Jag planerar en längre cykeltur i Europa under nästa år och vill köpa en bra touringcykel. Min nuvarande Biltemahoj har tjänat sitt syfte väl hemma i Sveige men jag måste nog överge den när jag ska iväg på en längre tur.

Jag har sökt efter en svensk återförsäljare som säljer bra touringcyklar. Det enda(?) märket jag har kunnat hitta är Cannondale. Jag har läst lite om cykeln på internet och den verkar bra. Cannondale har två modeller som är intressanta:
Cannondale Touring Classic
http://gb.cannondale.com/bikes/08/ce/model-8TR.html

Cannondale Touring Ultra
http://gb.cannondale.com/bikes/08/ce/model-8TS2.html

Om man klickar på "Specifications" kan man läsa lite mer om cyklarna. Generellt så verkar det vara fälgarna, växlarna och den dämpade styrstammen som är skillanden.
Vilken cykel skulle ni ha satsat på?
Är det bra cyklar överhuvudtaget?

Tacksam för all info om dessa cyklar, för- nackdelar etc =)

Mvh
Henrik Boquist
 
Har för mig att detta

diskuterats en del tidigare. Det finns i varje fall flera olika möjligheter förutom Cannondale som säljs av Cykloteket i Stockholm och sannolikt en del andra handlare.

Sök bland äldre trådar så hittar du mycket.

Janne Corax har mycket uttalade uppfattningar på sina sidor här på Utsidan. Engelska touringcyklar finns det flera varav SJS Thorn även säljs i Göteborg någonstans bhar jag för mig var det inte Veloform som sålde dem? Men hittar dem inte här nu men de har ju aandra märken http://www.veloform.se/cyklar/cyklar.htm

På kontinenten finns massor av tillverkare som gör touringhojar t ex med Rohloffnav.

Hos Jary i Växjö så kan du köpa liggcykelar som av många anses vara bra för touring.

Thure
 
eftersom vi har passerat lånatdagen

Så bör det även gälla Touringcyklar. M a o bör du återvinna en begagnad då du bestämt dig för sent på året!
Skämt åtsido det finns utmärkta Engelska, Franska och Tyska touringcyklar förutom Italienska. Att behöva sänka sig till en Amerikansk byggd i Korea verkar minst sagt vara fel cigarr.
//J
 
Dämpning

Generellt så verkar det vara fälgarna, växlarna och den dämpade styrstammen som är skillanden.
Vilken cykel skulle ni ha satsat på?
Är det bra cyklar överhuvudtaget?

Tacksam för all info om dessa cyklar, för- nackdelar etc =)

Mvh
Henrik Boquist

Det är inte styrstammen som dämpas på Canondale utan gaffeln. Det finns forfarande några dämpade styrstammar kvar på marknaden, t.ex. den fina Softride powerstem http://www.softride.com/product.asp?p=46 och den vedervärdiga Girvin Flexstem .

F.ö. gör Cannondale bra touringcyklar, men det gör även andra tillverkare.

/Niklas
 
Dämpning

Generellt så verkar det vara fälgarna, växlarna och den dämpade styrstammen som är skillanden.
Vilken cykel skulle ni ha satsat på?
Är det bra cyklar överhuvudtaget?

Tacksam för all info om dessa cyklar, för- nackdelar etc =)

Mvh
Henrik Boquist

Det är inte styrstammen som dämpas på Canondale utan gaffeln. Det finns forfarande några dämpade styrstammar kvar på marknaden, t.ex. den fina Softride powerstem http://www.softride.com/product.asp?p=46 och den vedervärdiga Girvin Flexstem .

F.ö. gör Cannondale bra touringcyklar, men det gör även andra tillverkare.

/Niklas
 
Hej!

För ett par månader sedan var jag i samma skede som du och tittade runt på de flesta touringcyklarna på marknaden. Ju mer jag tittade desto mer säker blev jag på att det lönade sig att köpa delarna själv och sedan själv sätta ihop cykeln.

Nu har jag gjort det och jag sparade nästan tre tusenlappar på det. Jag slapp kompomissa med delar utan fick exakt det jag ville. Jag har också lärt mig exakt hur varje del på min cykel fungerar och det är inte helt fel om något skulle gå snett på turen.

Delarna köpte jag via cyclecomponents.com, bike-discount.de och mina formidabelt byggda hjul köpte jag av Anders på Veloform.

/Micke
 
För min del verkar det bättre att dra iväg med den cykel man har än att sitta i evighet framför en dator för att leta efter "Den perfekta cykeln"...

/Stellan
 
För min del verkar det bättre att dra iväg med den cykel man har än att sitta i evighet framför en dator för att leta efter "Den perfekta cykeln"...

/Stellan

Kloka ord, men att leta i någon evighet har jag då inte tänkt. Jag tycker att research-arbetet före resan är en del av nöjet. Frågan ställs också för att jag har en begränsad budget och vill veta att pengarna jag lägger ut är väl investerade! Jag förstår ditt resonemang, men med befintlig cykel skulle det inte gå att packa mer än 10 kg utan att den går sönder.
 
Cycling plus

Hem och husorganet C+ har testat båda dessa touringcyklar.

Touring Ultra sammanfattas med "The MTB'ers touring choise-but could do with some component changes." Komponenten som ådrog sig kritiken var hjulen där Mavics fälg XM117 ansågs för tävlingsinriktad med för tunna fälgsidor för Maguras hydraliska bromsar och m.a.o. skulle slitas ned för snabbt.

Touring Classic testades när den hette T800 och hade en del enklare komponenter än classicen bl.a. sadeln. Cykeln sammanfattades med orden "A cool classy, high quaility alu tourer that's great to ride." Cykeln fick särskilt beröm för att den gick så stadigt med packning.

För båda cyklarna så rekomenderades de inte för touring utanför "västvärlden" då aluminium är svårt att laga om det skulle spricka, dock påpekar de också att Cannondale lämnar livstids garanti på sina ramar vilket då kan anses borga för att de kommer att ha en god hållbarhet.

Min långfärdshoj, som inte är en Cannondale, har aluram och den har i skrivande stund rullat 21 912 km med lite och mycket packning och ingen packning alls på asfalt och grus i Sverige och Norge och ramen har hitills hållt väldigt bra och stadigt gå den.

Kolla även in www.lo-cykelsport.nu, de har en Thorncykel i tre olika utföranden och bygger också en FORT i tre olika utföranden.

Cykellogen i Östersund lär ha en TREK 520 i 53,5 cm ramhöjd och en i 58 cm.
 
Jag håller nog inte med Stellan i inlägget ovan. Han har nog mekat en hel del i vägkanten i sina dar. Själv är jag inte särskilt road av detta och tycker det är värt att lägga ned lite tid och pengar på en bra långfärdshoj. Inte för att man egentligen behöver lägga ned varken särskilt mycket tid eller pengar. Ett exempel på bra hoj som säljs ut lite här och där är Kona Sutra av 2006 års modell för 12000 kr. Även om man köper en ny hoj kan det vara värt att bygga om hjulen och byta ut ekrar mot DT eller Sapim reducerade ekrar. Ovan nämnda Anders på Veloform kan nog fixa detta på ett bra sätt.

Mange
 
Jag håller nog inte med Stellan i inlägget ovan. Han har nog mekat en hel del i vägkanten i sina dar. Själv är jag inte särskilt road av detta och tycker det är värt att lägga ned lite tid och pengar på en bra långfärdshoj. Inte för att man egentligen behöver lägga ned varken särskilt mycket tid eller pengar. Ett exempel på bra hoj som säljs ut lite här och där är Kona Sutra av 2006 års modell för 12000 kr. Även om man köper en ny hoj kan det vara värt att bygga om hjulen och byta ut ekrar mot DT eller Sapim reducerade ekrar. Ovan nämnda Anders på Veloform kan nog fixa detta på ett bra sätt.

Mange


Visst har jag mekat en del men har aven lart mig att undvika problem. Att ta en BILTEMA cykel fungerar och haaller betydligt langre an vad man kan tanka sig. Jag gjorde det pa min forsta cykeltur och gjorde i alla fall over 5 000 km pa den.

Nasta cykel kopte jag i Stockholm efter att en forsaljare overtygade mig om att en Tunturi H300 var den perfekta cykeln for mig. Den skulle halla for en langtur utan problem. Jag fick problem med den och det slutade med att jag knackte ramen.

Nasta cykel blev fran en annan butik http://www.haggs.nu och det blev en Kona "Lava Dome" och da inte av arets modell. Bytte ut lite delar pa den bl.a. hjulen och sedan bar det ivag. Fick en del probelm med hjulen som skulle vara superbra enligt Haggs. Har bytt dem nagra ganger sedan dess och kor nu med XT, DT-ekrar och Planet X "Goliath" faljar. Ar nojd med den cykeln och har nu rullat 36 935 km och da mycket pa grus.

En cykel haller betydligt langre om man mekar lite med den hela tiden och inte later nagot vara halvbra. Man bor aven undvika nattcykling och cykla utanfor vagar.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
colan Vilken cykel? Långcykling 6
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
JGB Vad väger din touringcykel olastad Långcykling 8
CalleNilsson Visa din touringcykel! Långcykling 61
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Jones Cyklocross som touringcykel? Långcykling 31
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
miyata styrändsreglage på touringcykel och trumbroms. Långcykling 7
pher_ Skeppshult som touringcykel? Långcykling 12
Luffarn Koll på TOURINGCYKEL? Långcykling 7
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.