Vart ska ni cykla 2009?

Ja, som titeln säger: Vart ska ni cykla 2009? Någon med stora planer?

Jag själv sticker i april, men vart är inte 100 än... Skulle helst vilja till Sibirien, men orkar inte med byråkratin och inte heller vill jag inte vara där när snön smälter och blir till gyttja. Och vänta till sommaren orkar jag inte :) Så jag tror det blir uppdelat på Himalaya och Sahara...Flyger nog ner till Delhi och sen upp till Kashmir.

Ni?

(Bra med en liten filosofisk tråd här på forumet. Funderade först att starta en tråd om färgen på skruvarna till mina pakethållare, men... :)

/Lars
http://www.lostcyclist.com/
 
Lars, först och främst stort tack för dina utmärkta reseberättelser. Utmärkt inspiration, har läst dem flera gånger :)

Jag har planer på att till sommaren ge mig iväg på något liknande din virgin tour, efter fem kortare besök i Turkiet är jag sugen på att "göra" landet på riktigt, och Iran har också lockat länge. Vägen går sannolikt genom Baltikum och vidare söderut genom Polen. Stort frågetecken för vägen över Vitryssland och Ukraina samt Pakistan beroende på säkerhetsläget.

Ett anfall av hybris? Det återstår att se då detta blir min första långtur på cykel :)

//Christoffer
 
Sibirien rekommenderas för övrigt varmt. Har dock bara sett området genom ett tågfönster men har definitivt planer på att återkomma i framtiden.
 
Jag kommer ge mig av på en första cykelresa i början av april i sydostlig riktning. Jag har väldigt lösa planer på färdväg men jag börjar hemma utanför dörren och ger mig av mot östeuropa. Sen går färden antingen mot centralasien eller mot mellanöstern, vilket vet jag inte, och jag kommer nog inte heller ha bestämt mig förens jag redan är på väg. Efter det ska jag till Kina och Tibet och sen vidare ner mot SOA. Efter SOA ska jag ta mig över till Australien och till sist till Nya Zeeland.

Cyklingen är bara en liten del av en större resa jag planerat med slutdestination Nya Zeeland och det enda jag egentligen vet är att jag knappast kommer cykla hela sträckan.
Då jag aldrig har varit ute på någon längre cykelresa har jag som filosofi att jag börjar resan på cykel och trampar så länge som det känns kul. Sen gör jag mig av med cykeln och fortsätter resan med buss/tåg. Alternativt, om det känns rätt, kommer jag bitvis växla mellan att cykla och att åka tåg/buss. Men jag har då som förhoppning att jag kommer tycka det är tillräckligt kul för att jag ska trampa mig ut ur Europa innan jag gör mig av med cykeln. Någon gång till hösten nästa år hoppas jag vara framme på Nya Zeeland för att fixa mig ett Working Holiday-visum. Det är som sagt mycket lösa planer och cykeln är ingen självklarhet.
 
Planerar att flyga till Kazakstan nästa månad och testa lite tuff vintercykling :) Stannar där till snön smälter och fortsätter sedan mot Kirgizistan, Tadzjikistan, Uzbekistan och sedan troligtvis tillbaka till Kazakstan och eventuellt Sibirien, Mongoliet och Kina...

Har inte löst alla visumproblem ännu men ska försöka fixa det snart...

/Stellan

http://www.sandstorm.se
 
Jag planerar att cykla i Baltikum och Polen en tur på ca 130 mil. Mer hinner jag inte då jag är företagare och det är nästan med skohorn man då klämmer in sina cykelsemestrar.
 
Hej!
Min resa kommer att starta nån gång i början på mars, kommer ta tåget upp till Kiruna cykla upp mot nordkapp och sen norska kusten hemåt. Förhoppningsvis hela vägen till skåne.
Eftersom det är min första tur så är jag glad bara jag kommer iväg.
/Andreas
 
Kul att läsa om andras resplaner. Tycker det låter spännande alltihop :)

Vill ge mig iväg någon gång i april eller maj. Antingen söderut i början av april med ressällskap, eller ensam genom Norge med uppehåll lite här och var i fjällvärlden. I söder är det Atlasbergens storslagenhet som lockar, efter att ha tittat på bl a Stellans bilder. Norrut finns chans att äntligen få se en livs levande lunnefågel, i motsats till de uppstoppade som finns på muséer.

Jag är student med lägenhet (och sambo som också behöver tak över huvudet), så det går inte att vara borta för länge. Inbillar mig att det är lättare att vildcampa i Norge än i södra Europa, och därmed billigare och bättre, men inget är hugget i sten. Resan kan ta ca 1-6 månader tur och retur och jag undviker helst att flyga. Som blåbär i sammanhanget vore jag mycket tacksam för eventuella förslag och kommentarer vad gäller resans upplägg mm :)
 
skall cykla till..

.. Bern i Schweiz, via prag ocg Regensburg antagligen. sen donau nedåt.
Sen Väntar Bror med familj i Bern med planerad forsränning och bergsklättring. Kul.'

Sen är det väl bara att cykla hem.

Hannes & Nora
 
Min resa börjar den 26e April, San Francisco! Stannar några dagar, nån vecka där med min morfar och tar mig sen ner mot på nått vis längre söder och fortsätter inlands! Hade tänkt ta mig ut i det varma varma trakterna mot Las Vegas/Grand Canyon, Route 66 går här! Från Arizona tar jag mig upp i Utah (träffar lite släktingar där och kollar in en massa nationalparker). Från Utah så färdas jag med Adventurecycling Associations "Western Express Route" i princip till Pueblo i Colorado!
Colorado startar TransAmerican spåret tar mig genom det platta och vidsträckta Kansas, Missouri, mot Illinois och Chicago! Beroende på hur mycket tid jag har kvar till hemresa så tar jag nog tåget härifrån till New York! Då jag har en del delstopp och avbrott så kommer det bli mycket mer än bara cyklingen (förhoppningsvis) men slutar iaf min resa i New York eftersom jag har inbokad hemresa därifrån! Mitt mål är att vistas i staden i mer än 1 vecka!

Någon annan också ska ta sig genom USA nånstans? Slår gärna följe...
Mina funderingar går dock även till den norra rutten från Oregon --> South Dakota -> Chicago på grund av värmen som jag kommer få utstå!
Men det är en del med hela resan så jag tror det får bli så :p

/Sebastian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
Klaus Vart tog dom vägen? Långcykling 1
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
mrhandley Oktobercykling... Men vart? Långcykling 4
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.