Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk

Hej,

Jag och min pojkvän planera att cykla treriksröset-smygehuk i sommar.
Det stora problemet är att hitta cyklar som inte är allt för dyra.
Jag har en racer som jag inte vill bygga om och en gammal mtb, specialized-hard rock som är tung och eländig (men som skulle kunna göras om).

Blev tipsad om följande cykel från skeppshult,
http://www.skeppshult.se/cyklar/produktblad/elit_d.pdf

ni som har lite erfarenhet, vad tror ni om denna? jag planerar att ha cykelväskor både fram och bak.

Tacksam för synpunkter och tips
/Lena
 
Hej,

Jag vet inget om just den här skeppshultsmodellen, men generellt så gör de rätt stabila och hållbara stålhojar vilket ju är rätt lämpligt om man ska ha en massa packning på den.

Däremot så länkar du till en damcykel. Borde inte en herr-ram göra den tungt lastade cykeln bra mycket stabilare? Det är ju betydligt bättre stabilitet i cykeln med rören i en trekant istället för parallellt. Om man tex. cyklar utan att hålla händerna på styret så börjar ju de flesta damcyklar wobbla om man kommer upp i lite hastighet, till skillnad från de flesta herrcyklar, och det borde bli betydligt värre med en massa packning fram och bak. Att en cykel "vrider sig" mer borde dessutom vara ett tecken på att den kommer gå sönder fortare..

..eller?
 
Den frågan ställde även jag till cykelhandlaren (på cykloteket), han ansåg dock att det skulle fungera ändå eftersom det fanns två parallella rör där det ena går lite högre upp och enligt honom ger stabilitet.
Jag sa att jag nog gärna sa att jag ville ha en herrcykel men han trodde att de kunde vara för stora för mig (jag är 174 cm)

Eller tror du ändå den blir för ostabil trots de två rören?

/Lena
 
Lämplig cykel för långfärd

Om du tyckte din gamla Specialized Hardrock var tung löses inga problem med att köpa Skeppshultcykeln. Denna cykel har en stålram av dålig och tung kvalitet. Tycker själv att stålcyklar är det bästa för långfärdscykling med packning. Men då ska det vara en stålram med tunnare gods i ramrören. Jag och min flickvän har varsin Marin Bear Valley med stel gaffel och alla fästen man behöver för fram och bakpakethållare. Denna kostade 5800 inkl frakt och har en lätt stålram av bra kvalitet. Se min recension här på utsidan. Man får dock köpa till skärmar och pakethållare.
 
Hej Lena,

några svar och några frågor!

i]lejnur (lena strömberg) skrev:[/i]
Den frågan ställde även jag till cykelhandlaren (på cykloteket), han ansåg dock att det skulle fungera ändå eftersom det fanns två parallella rör där det ena går lite högre upp och enligt honom ger stabilitet.[/QUOTE]
Men den blir aldrig lika vridstyv som en herr(diamant)ram.
Jag sa att jag nog gärna sa att jag ville ha en herrcykel men han trodde att de kunde vara för stora för mig (jag är 174 cm)
Konstigt, vad jag vet så brukar inte cykelhandlare rekomendera herrar att välja damcyklar om de är kortare än 174 cm ...


Frågan är vad du helst vill; ha en ny cykel eller modifiera din Specialized?

Vilket växelalternativ tänkte du gå på?

Kan du tänka dig att modifiera den gamla så beror det lite på vad den är i för skick och om du trivs med den?

/Benny
 
Ta MTBn och lägg inte för mycket pengar på

Tjena.

Ta och serva din MTB och sätt på pakethållare bak och en lowrider fram och köp Biltemas vattentäta väskor så har du en långfärdscykel för 1000-1500 pix.

Köp lowridern på biltema och några rörklämmor så passar den även på dämpad gaffel.

En polare har Biltemas väskor och de är kanon.

Vill du ha proffsgrejor så slår du till på Orleibs classic serie i orange/svart som de säljer billigt på http://www.globetrotter.de. Just nu kostar bakväskorna 60 euro, framväskorna 50 euro och styrväskan 45 euro och frakten kostar 15 euro till dörren. Detta är ca halva priset mot i Sverige. ETT FYND.

Dom har även en bra lowrider som heter Delta för 40 euro, den har jag monterat på en dämpad gaffel.

M V H Stefan
 
Bara en storlek

Det första som slog mig när jag läste om Skepphultscykeln ”Ram 53 cm”. Börjar likna Biltema som också tror att ”one size fits all”. Det kan inte vara möjligt att en och samma cykel passar en person på 155 cm som en som är 180 cm.

På skidor är vad jag minns det 5 cm mellan varje storlek. För mig är det självklart att även cyklar bör tillverkas i olika vuxenstorlekar precis om skidor, stavar, skor, kläder, sovsäckar mm. Så här spontant kan jag bara komma på att det är sängar där tillverkarna tycker att ingen behöver en annan längd än 200 cm.

Per Brune
 
När det gäller sängar finns väl rätt många märken i längre längder än 200 cm? 210, 220 osv.

Min tjej blev pålurad en 51 cm ram hos en mindre seriös sportaffär, då är hon hela 158 cm lång, knappt användbart...
 
Ortliebs väskor är redan beställda:) Fick tokbråttom att beställa när jag såg att fler än jag hittat till rean (se tidigare tråd).

Angående cykelval, jag trivs sådär med min MTB, tycker inte att jag har samma utväxling på den som på racern (iofs naturligt då däcken är mindre, men det stör mig).. vilket gör att jag lutar åt att köpa ny cykel man kan väl aldrig få för många cyklar:)

Var hos en annan cykelhandlare idag och blev där rekomenderad en trek 7.3 som kändes riktigt trevlig att trampa runt på. Vad tror ni om den?

http://www.jarlacykel.se/produkt.php?pid=573
 
lejnur; sa:
Angående cykelval, jag trivs sådär med min MTB, tycker inte att jag har samma utväxling på den som på racern ...
Det går ju att dreva om..
Var hos en annan cykelhandlare idag och blev där rekomenderad en trek 7.3 som kändes riktigt trevlig att trampa runt på. Vad tror ni om den?
Känns den bra så är den nog bra för dig, vilket är grundvillkoret för att granska cykeln vidare. Personligen tycker jag den ser bra specad ut.
Skulle jag titta på en ny cykel idag hade jag först tittat på fälgar och nav, dubbelbottnat och 36-ekrat och minst Deore nav. Inga "no name" nav. Sedan hade jag kollat så att klingorna är Shimanokompatibla, dvs samma bultmönster som på deras vevparti. SKulle jag gjort en riktigt lång resa hade jag beaktat vevlagrets kvalitet också. F ö är dessa enkla och byta och priserna är rimliga. Framväxel duger i princip vilket som. Min egen erfarenhet av bakväxlar är att allt från Alivio och uppåt växlar bra, Deore duger gott.

Sedan tillkommer ju hårdvara i form av pakethållare fram och bak, och skärmar. Såg att den hade skruvhål för lowrider, det är bra.

/Benny
[/QUOTE]
 
Tack Benny för ditt svar, har faktiskt slagit till på cykeln och ska hämta den idag. Nu ska jag börja träna på denna så jag vänjer mig vid den istället för mina andra cyklar.

/L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
firro Lämplig veckotur i Europa Långcykling 10
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.