treriksröset-smygehuk

har tänkt mej att cykla treriksröset-smygehuk nästa sommar och håller på att samla på mej lite tips.är det någon som har några så får ni gärna skriva lite.
MVH jocke
 
Håller med, när du väl fått cykeln till Treriksröset :) Skriv mer specifikt vilka funderingar du har, det finns massor med erfarenhet på utsidan. Men många anser nog att en enkel långfärdspackning och ca 2 veckor (?) är allt som behövs.
 
Pga väglöst land

vid starten och många uppförsbackar under vägen rekommenderas en lätt cykel, resten är bara färd. Ju mindre packning du medför ju lättare uppför.
//J
 
Jag cyklade Treriksröset-Smygehuk i somras under tre veckors tid. Min cykelkamrat är från Småland, så tanken var väl att först ta cykeln på flyget upp till Kiruna även om det blev Luleå istället, för därifrån fick vi skjuts upp till röset av min far (jag är bodensare). Att ta cykeln på flyget var väl inga större problem. Jag vet inte exakt vad det kostade men tror siffran 700 nämndes (jag kan nog kolla upp det mer bestämt om det behövs). Dock måste cykeln vara inslagen, men en låda kan du säkert få från nån cykelaffär om du bara är ute i god tid (vårkanten).

Flyger du till Kiruna kan du ta bussen till Karesuando för att sedan byta buss upp till Kilpisjärvi. Kostnader för detta har jag ingen aning om. Räkna dock med att bussarna går så osynkat att du får övernatta i Karesuando.

I fråga om vägval, så har du väl inte så mycket att välja på, åtminstone ned till Mora. Det är bara E45 som gäller. Jag kan bara konstatera att det är enorma distanser uppe i Norrland. När du har cyklat ca. 60 mil från Treriksröset har du inte kommit längre än till Arvidsjaur! :)

Sedan är det svårt att ge konkreta och meningsfulla tips och råd, då jag inte vet vilken tidigare erfarenhet du har av långfärdscykling. Men har du frågor om utrustning, upplägg och allmänt know-how, så är det bara att fråga :)

Mvh /Joel
 
Jag cyklade Treriksröset-Smygehuk i somras under tre veckors tid. Min cykelkamrat är från Småland, så tanken var väl att först ta cykeln på flyget upp till Kiruna även om det blev Luleå istället, för därifrån fick vi skjuts upp till röset av min far (jag är bodensare). Att ta cykeln på flyget var väl inga större problem. Jag vet inte exakt vad det kostade men tror siffran 700 nämndes (jag kan nog kolla upp det mer bestämt om det behövs). Dock måste cykeln vara inslagen, men en låda kan du säkert få från nån cykelaffär om du bara är ute i god tid (vårkanten).

Flyger du till Kiruna kan du ta bussen till Karesuando för att sedan byta buss upp till Kilpisjärvi. Kostnader för detta har jag ingen aning om. Räkna dock med att bussarna går så osynkat att du får övernatta i Karesuando.

I fråga om vägval, så har du väl inte så mycket att välja på, åtminstone ned till Mora. Det är bara E45 som gäller. Jag kan bara konstatera att det är enorma distanser uppe i Norrland. När du har cyklat ca. 60 mil från Treriksröset har du inte kommit längre än till Arvidsjaur! :)

Sedan är det svårt att ge konkreta och meningsfulla tips och råd, då jag inte vet vilken tidigare erfarenhet du har av långfärdscykling. Men har du frågor om utrustning, upplägg och allmänt know-how, så är det bara att fråga :)

Mvh /Joel

Är det lätt att hitta boende där uppe(vandrarhem/ B&B, tältplatser)?Har ingen erfarenhet av långcykling .Men tycker att jag är rätt bra tränad (vätternrundan ,stockholm marathon).
 
När jag gjorde en något kortare tur (Umeå-Uppsala via RV45) för ett par år sedan, så tog jag med en liten bivack och stormkök. På det sättet kan du cykla så långt du har lust med, och sedan tälta vid någon sjö, eller bara vika av ut i skogen. Jag hade en racer, men om du har en stadigare cykel och kanske kärra, så kan du ha tält, kök etc. Det extra besväret vägs lätt upp av fördelen att inte behöva leta rum till kvällen, tycker jag. Sen är det ju alltid trevligt att ta in på t. ex. vandrarhem om tillfälle ges.

Hur länge har du tänkt vara ute?
 
När jag gjorde en något kortare tur (Umeå-Uppsala via RV45) för ett par år sedan, så tog jag med en liten bivack och stormkök. På det sättet kan du cykla så långt du har lust med, och sedan tälta vid någon sjö, eller bara vika av ut i skogen. Jag hade en racer, men om du har en stadigare cykel och kanske kärra, så kan du ha tält, kök etc. Det extra besväret vägs lätt upp av fördelen att inte behöva leta rum till kvällen, tycker jag. Sen är det ju alltid trevligt att ta in på t. ex. vandrarhem om tillfälle ges.

Hur länge har du tänkt vara ute?


siktar på att klar det på tre veckor.ska köra mtb med rätt släta däck och utan kärra .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.