Cykeläventyr med 9åring - Sthlm

Hej hej! Jag och min 9åring skulle vilja göra ett äventyr tillsammans, gärna över några dagar med spännande övernattningar i tält. Vi bor i Stockholm och vill utgå här ifrån. Jag kommer ha cykelvagn till all packning och min son cyklar själv. Vi vill att resan skall vara säker och inte allt för utmanande och avskräckande så det blir vår första och sista cykelresa tillsammans 😂
Är det nån som har några tips på var vi kan cykla? Verkar finnas hur mycket som helst! Någon som orkar delge mig lite råd så vore det uppskattat!
Bästa hälsningar från Johan i Järfälla
 
Det finns en hel del fina småvägar att cykla N om Stockholm, problemet är väl mest att hitta mysiga campingställen. Det är ju ingen vildmark direkt, även om det finns små bitar skog här och var där man kanske kan trycka in ett tält. Jag skulle satsa på Sörmland, båt till Mariefred eller tåg till Gnesta, och sen cykla en runda. Kolla in butiker, fikaställen och matställen i förväg.
 
Som sagt pendeltåg till Gnesta är bra idé. Tyvärr kan spärrvakterna gnälla om att cykelkärran inte är tillåten. Borde gå bra om du fäller ihop den. Även Sörmlands länstrafiken moderna tåg har platser för cyklar.

Södertörn funkar utan tågtransport. Tåg t ex vägen förbi Tyresö slott till Vissvass och så vidare via Åva till Västerhaninge Tungelsta Grödinge färjan till Mörkö och så tillbaka via Södertälje och Tullinge på småvägar och cykelbanor.

Thure
 
Hmm, och hur är det med att fricampa i naturen på Åland ?:)

https://www.visitaland.com/articles/allemansratten/

Stora delar av fasta Åland och skärgårdarna är glest befolkade. En del affärer finns på landsbygden och i skärgårdskommunerna. https://issuu.com/visitaland/docs/alands_ringvag_2020

Jag har paddlat en del i skärgården och där har det gått bra att fricampa men det kan vara lite svårt att få tag i dricksvatten när man paddlar kajak.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordic Fury Malte & Najks Cykeläventyr Långcykling 2
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
doktoraronsson Föredrag om cykeläventyr Långcykling 0
basta_B Ett cykeläventyr avslutat Långcykling 1
iceland Foton och akvareller från cykeläventyr runt Island. Långcykling 1
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
Anette Grinde Bästa cykelbutiken i Sthlm Långcykling 1
ingridm resesällskap sthlm-malmö augusti Långcykling 11
hannulan Cykelaffär Sthlm Långcykling 10
Flyrib Cykelväg Sthlm-Vaxholm Långcykling 9
hannulan Sthlm - Göteborg Långcykling 8
Exupérance Cykelaffärer i Sthlm Långcykling 12
StefanP- Bra cykelverkstad i sthlm? Långcykling 4
Everard Sthlm - Polen - transport av en cykel Långcykling 0
RichardXVI ruttförslag sthlm-arvika Långcykling 2
Swedish Berman sthlm - zaragoza Långcykling 1
Swedish Berman Sthlm - Norrtälje Långcykling 4
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
sunshine Vägval Sthlm-Mora? Långcykling 10
Andrez Cykelverkstad i sthlm? Långcykling 1
tobbe.m sthlm-malmö Långcykling 12
Carpetride cykla Sthlm-Jönköping Långcykling 2
Gaban Cykla Bergen-Sthlm Långcykling 1
Motionscykling i Sthlm Långcykling 3
prnilla Mountainbikespår Sthlm Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
millediablo Sthlm - Bergen på cykel Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.