diverse frågor inför sommarens norge resa.

Lite frågor inför en Norgeresa jag ska göra i sommar.

1. Förra året när jag cyklade över hela Sverige cyklade jag med en c formad väska som satt där bak på pakethållarn och rymde ca 50 liter, väskan köpte jag ifrån nån internet sida i skåne ,och väskan kostade bara 249 bagis, första dragkedjan pajade när jag tog upp väskan i postförskotts-paketet och den andra en dag efter, den här resan vill jag har något mera robust och vattentätt. Har funtat på vaude eller ortliebs väskor och att ha två väskor där fram och två där bak. Hur påverkas cyklingen av att ha två tunga väskor vid fram hjulet ? ,någon som testat som vet ??

2. Har just tittat på ett tält som heter Ferrino MTB
tältet väger bara 1,8 kilo, behöver bara en tältpinne och är speciellt framtaget för cyklister. kostar bara 800 spänn, men hur vattentätt ät tältet ?
nån som vet mm värdet på skalet eller botten ? , gå in och kolla på http://www.ferrino.it.

3.nån som vet någon bra HELT vattentät jacka som man kan cykla i som inte kostar shortan (eller jackan kanske ;)
 
Fungerar bra

Jag brukar om jag har liten packning volymmässigt och den går att viktmässigt fördela jämnt i väskorna använda low-riders på framgaffeln som väskbärare.

På längre turer med större packning så har jag den fördelad på fyra väskor plus sadelväskan, volym bak och kompakt vikt fram är mitt rättesnöre. Givetvis med jämnt fördelad vikt mellan väskorna fram.

Min erfarenhet är att detta inte påverkar cyklingen i nå'n negativ riktning. Cykeln går stadigt även i farter på uppemot 60km/h som det ofta blivit i utförslöpor i Norge och även på sina håll i Sverige.

Jag har delgivit lite av mina Norgeerfarenheter i en artikel här på forat "Norgetrippen". Du kommer till den genom att klicka på min profil tror jag.
[Ändrat av klippen 2007-01-07 kl 10:29]
 
jimpaw; sa:
3.nån som vet någon bra HELT vattentät jacka som man kan cykla i som inte kostar shortan (eller jackan kanske ;)

Nåt i GoreTex eller motsvarande membran?

Jag har själv en 3 lagers Gore Bikewear som jag är nöjd med. Men som regnjacka på sommaren är den alldeles för varm! För mig funkar den från ca +10, men slutar det regna då så måste den av fort. Är det torrt åker den inte på förrän runt 0 eller strax under.
 
Svar på fråga 1:

Jag har Ortlieb Bike-Packer Plus bak och den mindre Ortlieb Sport-Packer Plus fram.

Jag är mycket nöjd med väskorna och kan rekommendera dem trots att de är ganska dyra. Varför jag köpte just Plus modellerna var att de har en nätficka och den kan man antingen förvara vattentäta grejer i som t.ex. en GPS eller om det är soligt lägga i kläder för tork.
 
Svar på frågor

jimpaw; sa:
Lite frågor inför en Norgeresa jag ska göra i sommar.

1. Förra året när jag cyklade över hela Sverige cyklade jag med en c formad väska som satt där bak på pakethållarn och rymde ca 50 liter, väskan köpte jag ifrån nån internet sida i skåne ,och väskan kostade bara 249 bagis, första dragkedjan pajade när jag tog upp väskan i postförskotts-paketet och den andra en dag efter, den här resan vill jag har något mera robust och vattentätt.

Ett pedagogiskt exempel varför man bör undvika billig skit :)

jimpaw; sa:
Har funtat på vaude eller ortliebs väskor...

Både Ortlieb och Vaude har ett gott rykte, men det finns också flera andra märken i samma kvalitetsklass, t.ex. Karrimor, Agu eller Carradice.

En för mig viktig aspekt på väskvalet, är att /bak/väskorna inte får sticka upp ovanför pakethållarens "lasthylla"! Den vill jag kunna använda för (vattentäta) seglarsäckar, där jag förvarar tält, sovsäckar och dyligt.

jimpaw; sa:
...och att ha två väskor där fram och två där bak. Hur påverkas cyklingen av att ha två tunga väskor vid fram hjulet ? ,någon som testat som vet ??

Att ha två väskor i fram ger betydligt bättre balans på cykeln. Dessutom skonas det svaga bakhjulet - vilket minskar risken för ekerbrott!

Den enda nackdelen med att ha väskor i fram, är att det blir lite tyngre när man ska svänga med cykeln än vanligt. Dock är det mest en vanesak och efter några mil tänker åtmistone inte jag på den saken.

Om du har flera indentiska cykelväskor, så är det lämpligt märka upp dem ordentligt, så att du lätt kan vilja på de olika väskorna. Det underlättar starkt när du behöver plocka fram olika saker - inte minst vid nattlägret!

jimpaw; sa:
2. Har just tittat på ett tält som heter Ferrino MTB
tältet väger bara 1,8 kilo, behöver bara en tältpinne och är speciellt framtaget för cyklister. kostar bara 800 spänn, men hur vattentätt ät tältet ?
nån som vet mm värdet på skalet eller botten ? , gå in och kolla på http://www.ferrino.it.

Jag är helt obekant med ferrinotältet, men med det priset så är kanske inte kvaliteten det allra bästa? Onödigt att göra samma misstag som du gjorde med de billiga cykelväskorna. :)

Vill du ha ett litet men bra minitält, så finns ju Hilleberg Akto http://www.hilleberg.se/akto.asp. Hilleberg är ju ett välkänt kvalitetsmärke för just tält.

Själv föredrar jag ett självstagande tält (tvåmanstält när jag cykelcampar ensam). Tältet får gärna vara designat så att man vid vackert väder bara behöver sätta upp innertältet. Då slipper man nämligen den otrevliga "bastueffekten" under soliga mornar.

jimpaw; sa:
3.nån som vet någon bra HELT vattentät jacka som man kan cykla i som inte kostar shortan (eller jackan kanske ;)

Det finns nog ingen vattentät jacka som samtidigt "andas" (egentligen är det diffusion) tillräckligt bra för sommarcykling.(Skulle en sådan jacka finnas, så lär det definitivt inte vara lågbudget)! :) Antingen blir du blöt innefrån eller så blir du blöt utifrån. :(

Ett lågbudgetalternativ kan vara att impregnera en gammal bomullsanorack eller dyligt och använda denna som regnjacka.

Är det uppehåll, finns det bra cykelvästar, som är helt vindtäta i fram och på axlarna, men ytterst ventilerande i bak. Här har du några bra västar http://www.buyit.se/cykelcity/lista.asp?hidesubcats=true&subKategori=214
/Niklas
 
billiga Ortliebväskor

Köpte just väldigt billiga Ortliebväskor från Tyskland. Ortlieb Classic fram- och bak för 1248 kr för en hel uppsättning inkl frakt. Jag köpte dem på http://www.globetrotter.de. Finns ingen anledning att köpa dåliga väskor när man kan köpa bra väskor till det priset.

Mats
 
jimpaw; sa:
okej, som ett extra ficka menar du utöver det "Stora" facket antar jag
?

Om du ser bilder på Ortlieb Bike-Packer Plus och Ortlieb Sport-Packer Plus så har de en yttre nätficka. Denna har jag funnit vara mycket använbar då jag har cykelpump, GPS, väderstation (Silva ADC-Pro) i dem och dessutom torkar kläder i dem.

Jag har en yttre nätficka på en Karrimor cykelväska som jag uppskattade. Väskan har jag kvar men använder den sparsamt då den inte är helt vattentät som Ortlieb väskorna.
 
Lite frågor inför en Norgeresa jag ska göra i sommar.

1. Förra året när jag cyklade över hela Sverige cyklade jag med en c formad väska som satt där bak på pakethållarn och rymde ca 50 liter, väskan köpte jag ifrån nån internet sida i skåne ,och väskan kostade bara 249 bagis, första dragkedjan pajade när jag tog upp väskan i postförskotts-paketet och den andra en dag efter, den här resan vill jag har något mera robust och vattentätt. Har funtat på vaude eller ortliebs väskor och att ha två väskor där fram och två där bak. Hur påverkas cyklingen av att ha två tunga väskor vid fram hjulet ? ,någon som testat som vet ??

2. Har just tittat på ett tält som heter Ferrino MTB
tältet väger bara 1,8 kilo, behöver bara en tältpinne och är speciellt framtaget för cyklister. kostar bara 800 spänn, men hur vattentätt ät tältet ?
nån som vet mm värdet på skalet eller botten ? , gå in och kolla på http://www.ferrino.it.

3.nån som vet någon bra HELT vattentät jacka som man kan cykla i som inte kostar shortan (eller jackan kanske ;)

Hei!

Jag cyklade i sommras från Tromsø øver till Andenes och ner till Reine ca(750km). Førøvrigt en underbar resa.

Det var en 2 veckors tur i telt. Jag hade min mtb och packningen hade jag på en "sadelpinne" monterad pakethållare. På den hade jag bara stroppat fast en 20 liters vattentætt packpåse. thats it! billigt, enkelt och "bombproff".. Tæltet fick jag oxå monterat på pakethållaren. Lightweight utan att det gick ut øver komforten eller sækerheten. sovsæck,och liggunderlag hade jag monterat på styret/cykelramen.


Jag packade inte mer æn jag behøvde och jag kænde aldrig att jag saknade något heller. Trots dåligt væder!

kolla in http://adventurecycling.org/features/ultralight.cfm

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.