Norrmän se hit! Cykelpriser i Norge?

Jag ska gå på Fosen folkehögskole (strax norr om Trondheim) under ett år. Till dess har jag tänkt skaffa mig en mountainbike. Hur är MTB-priserna i Norge jämfört med Sverige? Finns det någon bra cykelaffär i Trondheim eller Rissa?

Venlig hilsen Mårten
 
Om cyklarna följer den Norska prisbilden i övrigt så borde cyklarna vara nästan dubbelt så dyra i Norge som Sverige..
 
Du får en helt ordinär MTB för typiskt ca 4.000 NOK.
Då handlar det inte om det bästa och lättaste, men heller ikke det tyngsta och primitivaste, troligtvis inte LX, utan snarare Altus/Alivio el. Och cyckeln är ofta inte utrustad med skärmar, ringklocka, ljus och liknande.
Har du tur kan du få den samma cyckeln på salg/tilbud för ca 3.000 kr.

Jag har egentligen alltid haft intrycket av att cycklar, är något man inte tjänar något på att köpa i Sverige. Och jag har bott i Norge nu i 17 år sammanlagt, och köpt många cycklar till barna. men jag har heller aldrig jämfört saken systematiskt och noggrant.

Men ta också i betänkning att svenska kronan nu bara står i ca 80 norska kronor.

Anders - i Oslo.
 
Har bott i Fredrikstad i sydöstra Norge i tre år men köper cykelgrejer i Sverige om jag kan. Överlag verkar det vara dyrare här (plus kronkursen) och mitt intryck är att fackfolk här inte är lika kunniga som i en bra cykelbutik i Göteborg i alla fall. Självklart finns det lokala variationer och det går att göra bra cykelköp här också. Vet inte hur det är i Trøndelag, men jag hade köpt i Sverige om jag var du.

/Martin Lindgren
 
Hur är det med cykelimport till EU? Är inte cyklar en av de saker som blev dyrare när Sverige gick med i EU pga handelstullar. Men det gällde väl framförallt lågprisimport från Asien.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
.:matilda Snälla, kom hit och cykla med mig! (Gibraltar-Venedig) Långcykling 2
jonssonmartin Finnmarksturen Se Hit!!!!! Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.