Göteborg - Norge

Planerar en längre cykeltur i sommar med start i Göteborg, upp förbi oslo, hönefoss och sedan vet jag inte så bestämt. Sträckan jag tänkt mig ska väl vara cirka 150-200mil och jag tar gärna tåget hem efter avslutad rutt.

Min erfarenhet av den här typen av resor är begränsad, har cykelsemestrat förut men då kortare sträckor, 8-9mil i 3-4 dagar typ. Jag har aldrig sovit i tält i "vildmarken" innan.

Vad jag vill ha hjälp med är tips på vägval och vad jag bör se och uppleva i Norge. Vad som lockar mig mest är fjordlandskapen och andra naturupplevelser. Vad jag tipsats om hittills är:

- Preikestolen
- Trollstigen
- Geirangerfjorden(?) (är det sevärt att följa fjorden en bit för naturupplevelsen?)

Jag är inte så intresserad av att besöka städer och sådant utan håller mig gärna till mindre orter som fiskebyar o dylikt. Gärna skulle jag se fjällvärlden och kanske någon glaciär. För att hålla nere kostnaderna tänkte jag mestadels bo i tält och fiska för att få mat samt ta med torrvaror från sverige som typ pasta,ris,mjöl.

Jag tänkte starta resan i början av augusti och sedan finns det inget bestämt slutdatum utan jag tar ledigt från jobbet allt eftersom. Men hur är det med väder och temperatur så pass sent på året? Jag vill ju uppleva något så när sommarvärme.

Har ni andra allmänna tips till en novis på detta så shoot! Vad jag är lite fundersam över är hur ensamt och ensligt det kommer bli att som ovan sova ensam i tält på någon mörk och avskild plats långt från närmsta hus.. Jag är inte mörkrädd på det viset, men jag vet att fantasin lätt kan skena och det är enkelt att sitta hemma i lägenheten i fullt dagsljus och känna att det minsann inte kommer bli några problem..
 
Du kan inte börja i juli istället? Då har du betydligt mer tid på dig innan vädret blir för dåligt. Tänk på att om du ska tälta på hög höjd så kan det vara rätt kallt på natten, även i augusti (t.ex. 0 C i Geilo förra året). Att ta med torrvaror från Sverige är nog det sämsta sättet att spara pengar - mjöl kostar inte så mycket i Norge heller. Ta istället med frystorkat, ost, snus, sprit och annat dyrt. Det är nog inte realistiskt att tro att du kan fiska din egen fisk varje dag..

Det finns billiga tågblijetter att få tag på om du är ute i god tid, det är ett bra sätt att spara pengar. Själv skulle jag inte cyklat hela vägen utan tagit tåget och cyklat exakt de sträckor som verkar bäst, men det beror ju lite på vilken typ av tur man vill göra.

Här finns beskrivning på massa olika turer:
http://www.toroddfuglesteg.com/cyclingnorway.html
fast notera att han tar dagsturer på 200km med 1000 meter klättring, det är ganska tufft..

Att tälta i "vildmarken" tycker jag inte är nåt problem, förmodligen kommer du alltid ha relativt nära till trafikerade vägar om nån olycka skulle vara framme och du inte kan cykla längre. En idé kanske kan vara att hitta en norsk cyklist som du kan cykla nån delsträcka med, det kan dessutom vara ett billigt sätt att låna dusch och tvättmaskin. Det är då du bjuder på din smuggelwhiskey du har med dig från Sverige.
 
Hej,
Har inte någon erfarenhet av cykling, men har kört en del MC i Norge, och har lärt mig följande:

  • Det är alltid mycket längre än vad det ser ut på kartan! Vägarna följer fjordar, sjöar och fjäll, och är därmed krokiga. Även Europa-vägar! Utom möjligtvis runt Oslo.

  • Det är mycket tunnlar. Speciellt i fjord-landskapen. Detta är då undantagen från första punkten om krokighet. Å andra sidan inbillar jag mig att det är rätt trist att trampa i kilometerlånga mörka tunnlar. (Fast ofta går det då en gammal väg parallellt/ovanpå tunneln, som då har fördelen att inte ha någon trafik)

  • Geiranger och Trollstigen ligger på stenkast avstånd från varandra, och är fina. Preikestolen är också fin, men ska du ta alla 3 i samma resa tror jag inte att 200 mil räcker till, på långa vägar. (Vi fick ihop nästan 150 mil på bara Kungälv-Trondheim, och då tyckte jag inte vi körde så mycket omvägar)

  • Vad jag vet finns inga vägar längs med Geiranger-fjorden. Man kommer över en högplatå, så är det serpentinväg ner till samhället Geiranger som ligger längst in vid spetsen på fjorden. Vägen följer fjorden någon kilometer elelr så, och sen är det serpentinväg upp på platån igen.

Jag har lite bråttom, så ursäkta om jag låter negativ :)
Hoppas du får en bra tripp!
 
Tack för era innehållsrika svar! :)

Jag inser att det egentligen nog vore bäst att starta några veckor tidigare, men jag har biljett till springsteen på ullevi den 28 juli, och det vill jag för allt i världen inte missa! Men som kompromiss så tänker jag att jag startar så fort som möjligt, den 29 eller 30de, och tar tåget upp till Oslo och utgår därifrån för att ytterligare spara tid (sveriges västkust har jag redan sett mycket av så det känns bara som en transportsträcka). Kan jag åtminstone räkna med en medeltemperatur dagtid på över 15 grader i skugga?

Tack för tipsen om proviant ska särskilt tänka på den där whiskeyflaskan som verkar ha sin givna roll att spela! ;) Jag tänkte självklart inte att jag skulle fiska varenda dag, mer som ett komplement till kosten. Tack för länken, jag har inte tittat igenom så noga men där verkar finns rejält med rutter att fundera över! :)

Jo det där med att det är längre än på kartan har jag också märkt, speciellt om man skulle råka cykla fel en bit. :) Senast cyklade jag till Halmstad vilket ser ut att vara 16 mil, men det råkade bli 26 mil, utan villovägar. Så när jag säger 150-200mil så har jag kikat på ungefär 100 mil på kartan. Jo, det lutar åt att jag hoppar geiranger och trollstigen den här gången och istället cyklar Oslo-Hardangervidda (måste ju ses efter att ha läst guillous brobyggarna)-Bergen-Stavanger och därifrån tar tåget hem till Göteborg. Tips på ställen och saker att se/uppleva längs den vägen?
 
Hyr rum eller hytter

Ett tips är att hålla utkik efter Hytter :) I Norge är det mycket vanligt att det finns rum och hytter att hyra för en billig summa längs vägarna. Det kan du ju variera med istället för att tälta under hela resan. Kan vara skönt att få torka upp både kläder och tält om det skulle bli regn flera dagar i sträck. Vanligtvis kan man få titta på rummet eller stugan i förväg innan man betalar, vilket kan vara bra då standarden varierar kraftigt.
 
Ett tips är att hålla utkik efter Hytter :) I Norge är det mycket vanligt att det finns rum och hytter att hyra för en billig summa längs vägarna. Det kan du ju variera med istället för att tälta under hela resan. Kan vara skönt att få torka upp både kläder och tält om det skulle bli regn flera dagar i sträck. Vanligtvis kan man få titta på rummet eller stugan i förväg innan man betalar, vilket kan vara bra då standarden varierar kraftigt.

Tack för tipset! Ungefärligt pris per natt? Förstår att det varierar men ungefär?
 
Om du kör Trollstigen uppåt från Åndalsnes är du strax på fjället, likaså från Geiranger mot Djupvatnet och Langevatnet - då finns alltså rätt rika möjligheter att tälta ett stycke från vägen.
Jag har själv tältat nedanför vägen, nära Djupvatnet, efter en vandring i Dovrefjell, Reinheimen och Tafjordfjella. Vid Langevatnet är det populärt att övernatta i husvagn/bil och jag har sett enstaka tält där. Om det passar in i dina resplaner kunde du försöka ta dig runt Jotunheimen, följa vägen genom Leirdalen till Leirvassbu och tälta vid Kyrkjetjønna - det finns också många möjligheter utmed hela rv 15, på bägge sidor och inte alltför nära vägen.


Cykel på tåg? I Norge vet jag inte, men i Sverige blir du väl tvungen att frakta den i ngt slags väska med hjulen avskruvade. Buss kan vara ett alternativ.
 
Cykel på tåg är inget problem i Norge, men det kostar.
½ ordinarie personpris, max 179 NOK kostar det.
se nsb.no för tider&priser&regler

Hytter har jag de senaste två åren betalt från 200 NOK per stuga och natt. Då får man en liten stuga med 4 bädar, ett värmeelement och en kokplatta med lite kastruller o grejer. toa o dusch i separat byggnad där varmvatten kan ingå eller kosta extra i form av poletter/mynt.
Ofta kan det kosta nästan lika mycket att tälta...

En lustighet är att det på en camping kan kosta 800 NOK för en hytte och på nästa camping 300 meter bort kostar det 200 NOK, och då ingick varmvatten i den billigare...
Jag kunde utifrån inte avgöra vilken som var den billiga och vilken som kostade 4 ggr mer.

Har aldrig haft några problem att hitta lämpliga gratis tältplatser i närheten av vägen heller, men det kanske beror på att jag brukar hamna ute i obygden eller bara bonntur?
 
Hur kan det vara dyrare att tälta menar du? Jag har ju inte för avsikt att slå upp tältet inne på en camping utan tänkte ju tälta ute i det fria. Jag har i alla fall för mig att de har allemansrätt även i norge? Om inte så skiter jag i det och tältar fritt ändå. :)
 
Hur kan det vara dyrare att tälta menar du? Jag har ju inte för avsikt att slå upp tältet inne på en camping utan tänkte ju tälta ute i det fria. Jag har i alla fall för mig att de har allemansrätt även i norge? Om inte så skiter jag i det och tältar fritt ändå. :)

Nja, inte dyrare att tälta men inte så mycket billigare heller.
Att fritälta har jag aldrig haft problem med, och är ju bästa alternativet om man vill ha råd med mat också :)
 
Hur kan det vara dyrare att tälta menar du? Jag har ju inte för avsikt att slå upp tältet inne på en camping utan tänkte ju tälta ute i det fria. Jag har i alla fall för mig att de har allemansrätt även i norge? Om inte så skiter jag i det och tältar fritt ändå. :)


norge har allemansrätt. länk till info om den finns ockå på webbsidan jag tipsade dig om tidigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
Freespirit88 Cykelkompis Göteborg - Halmstad Långcykling 1
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
carlFH Göteborg-Geiranger Långcykling 0
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
tommiem Göteborg-Gävle-Haparanda på Fredag, häng med! Långcykling 0
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
hannulan Sthlm - Göteborg Långcykling 8
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
hannulan Helgcykling m packning kring Göteborg Långcykling 5
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
maren Kustväg till Göteborg Långcykling 7
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
Nybörjarn Göteborg - Helsingborg - "Danmark" på tantcyklar Långcykling 3
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Hrdlr Bra cykelbutik i Göteborg? Långcykling 4
Lockby Göteborg - Värnamo Långcykling 10
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
onak Göteborg till Jutenheimen Långcykling 0
Prison Göteborg - Bryssel Långcykling 8
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
sverkerf Recumbent tandemtrike stulen i Göteborg Långcykling 0
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
Banankontakt Schwalbe marathon i Göteborg? Långcykling 3
a_gilljam Cykelaffärer i Göteborg? Långcykling 8
jh4e Cykelkarta Ume-Göteborg Långcykling 0
holmis_bigfoot.com Stockholm - Göteborg (FÄRJA) Fredrikshavn - Odense Långcykling 1
firro Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 11
Potatisen Cykling i Göteborg Långcykling 6
realout Cykelkompis i Göteborg? Långcykling 0
jd Seriös cykelaffär i Göteborg?? Långcykling 4
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
alexsjob Cykla i Norge? Långcykling 9
monnes Jönköping - Bergen (Norge) Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.