cykla göteborg-europa runt?

Hej!
Jag har sedan två-tre år tillbaka velat cykla igenom Europa och tillbaka under en sommar. Nu är jag 22 och vill verkligen göra detta. Men jag har noll erfarenhet och skulle behöva lite info från er som faktiskt har det :)
Jag tänkte åka nångång i Maj, och jag tänkte åka med min hund, så inom sovvägen kommer det bli tält, möjligtvis vandrarhem. hur stort är camping i resten av Europa? funkar allemansrätten ang. tältning i andra länder med?
Hur bra är cykelvägarna neråt Europa, jag tänkte ju inte direkt åka utmed motorvägen ;) antar det blir det att åka utmed mindre vägar?
Vad använder ni för cykel? Eftersom jag kommer behöva släp på cykeln, påverkar det vad för cykel man behöver? jag har en mountainbike-liknande cykel som funkar jättebra "längre" sträckor, men det är ju skillnad att cykla till kungsbacka en dag och åka vidare längre..
hur mycket pengar har ni med er? Vad är det dyraste på resan? Drivmedel behövs inte (förutom till mig och vovven då) och sovs det i tält kostar det ju inte heller en förmögenhet. berätta gärna hur ni gjorde! jag är jättenyfiken!

Hälsningar
Linnéa :)
 
:)

ah, ja som sagt, har ju ingen erfarenhet av detta :) har inte helt tänkt hur länge, får bli som det blir. men 4 veckor minst iallafall. Hade hoppats kunna avverka danmark, tyskland, holland, belgien, frankrike och england iaf (beroende på hur man kan ta sig över från frankrike-england.) kanske med buss under kanalen? sen blir det väl båt eller liknande från england, inte kul att cykla samma väg tillbaka... :)
någon som kanske kan någon bättre väg eller hur lång tid detta skulle ta?
tack på förhand :)
Linnéa
 
Allemansrätt kan du glömma. Det är camping eller hemma hos folk som gäller.
Om hunden skall med sâ mâste h*n vaccineras mot rabies och givetvis de vanliga vaccinerna.
Tänk pâ att det tar ett tag frân vaccinering till godkänt provsvar, med risk för att fâ göra om det.
Observera att reglerna för rabiesvaccinets giltighet är luddiga och särskilt Frankrike är kinkiga med att kolla hundens EU-pass.
 
ah, ja som sagt, har ju ingen erfarenhet av detta :) har inte helt tänkt hur länge, får bli som det blir. men 4 veckor minst iallafall. Hade hoppats kunna avverka danmark, tyskland, holland, belgien, frankrike och england iaf (beroende på hur man kan ta sig över från frankrike-england.) kanske med buss under kanalen? sen blir det väl båt eller liknande från england, inte kul att cykla samma väg tillbaka... :)
någon som kanske kan någon bättre väg eller hur lång tid detta skulle ta?
tack på förhand :)
Linnéa

Jag skulle inte välja de länder eller rutt du beskriver, förutom Danmark; men det är min åsikt. Alltför platt och tråkiga landskap. Varför inte Skottland/Irland eller Norge ?.....bara några förslag....

Annars är det väl bara att packa och trampa iväg, det mesta ordnar sig efter vägen............
 
Google maps säger att det är ungefär 170 mil Gbg-London (tog bara London som exempel) bilvägen via Amsterdam så säg att det är minst 250 mil cykelväg. Det blir ca 10 mil om dagen utan vilodagar i fyra veckor. Helt klart möjligt men antar ar att du vill kika lite extra i några städer.

Men hur mycket klarar hunden per dag? Eller skall hen åka i kärra? Utan att veta något alls om att ha med hund på cykelsemester så ser jag massa problem som kan dyka upp. Kan den äta vilket foder som helst? Klarar den tät biltrafik? Behöver du ha med någon extra utrustning som tar plats förutom mat och vatten m.m? Och sen bitarna med att ta hund över gränserna som tagits upp tidigare.

Jag är säker på att det går att göra och att det går att få väldigt trevligt men försök tänka ut vilka problem som kan uppstå och lös dem innan du ger dig av :)

Ett alternativ kan vara att ta båt först och sen cykla hem. Vet att Grimaldi lines kör från Wallhamn på Tjörn till Belgien och att de i alla fall förr tog passagerare (fast hund kanske blir svårt?).

Lycka till med vad det än blir för rutt!
 
Tjenare,

Go for It !!!

Köp bilkartor, 1:200000 el kanske 150000, och en kompass. Följ sen småvägar mot ditt mål, och ta det lugnt i början. För det mesta måste man stanna på camping-platser, kostar runt 10E, men ibland finns det skog och så som man kan campa/gömma sig i, men inte så vanligt som i Swe.. Planera turen efter campingar, (finns utmärkta på bilkartan), speciellt om det inte finns skog .. !!!
I Holland finns massor med cykel-vägar, då kan du följa en sån när man kommer på den, i Frankrike/Belgien är det småvägar som gäller, i Tyskland finns det många suveräna "long-distans
bike routes", längs floder och så, mycket välskyltat, super-bra, kolla in den här tex http://www.publicpress.de/index.php?a=9&kategorie=62, sen i Italien är det lite tuffare med mkt trafik och så - inga cykel-leder - välj själv lite lugna vägar, coola städer att kolla in ! I Schweiz och Ö-rike är det backigt - mkt vackert och coolt , följ kartan, I've done all of them, Rekommenderas starkt !! / H
 
Allemansrätten gäller som sagt inte i Europa, däremot har jag själv "vildcampat" (har oftast inte varit i det vilda) ett par hundra nätter. Jag har aldrig råkat ut för några problem, men pratat med poliser och gränsvakter ett par gånger, men alltid fått stanna kvar. Detta är något som du själv får avgöra, då det är som sagt inte har tillstånd att göra det. Vad det gäller pengar är det väldigt inviduellt, vill man hålla ned kostnaderna så är det inga problem. Det går att leva för tjugo kronor om dagen om man vill det, men det är svåt att leva på den budgeten en längre tid, och tråkit.

Tycker du att det funkar bra att cykla "längre" sträckor på din cykel, så ser jag ingen anledning att skaffa en ny. Blir det problem med cyklen kan du alltid lösa det längs vägen, om inte så löser det sig ändå :)
 
ja trampa igång och ha en relativt färdig och realistsik rutt för de första dagarna. tyskland är jättefint om man tar landsvägarna, ta dig ner till floderna och cyckla längs med dem så kommer du förbi städer byar och fin natur. i tyskland finns det campingplatser lite varstans inga problem! kolla upp några med vär säkerhets skull. tyskarna är dessutom vana friluftsmänniskor.
Lycka till
 
Vi cyklade från Göteborg - England t o r i somras via Tyskland (vi startade i Kiel dit vi tog färjan från Göteborg), Holland, Belgien, Frankrike (där vi tog färjan från Dunqerque, vilket jag inte rekommenderar, Calais-färjan är lättare att komma till med cykel) Sen cyklade vi en del i England och tog oss hem via Harwich-Esbjerg färjan och sen cyklade vi längs Jyllandskusten till Fredrikshavn varifrån vi tog båten tillbaka till Göteborg. Vi höll oss mestadels längs "North Sea Route". Vi hade också ett släp med vår 9 månader gamla dotter och det var inga som helst problem.

Vi campade hela vägen vilket inte heller det var några som helst problem, eftersom vi hade med oss ett litet barn så höll vi oss till campingplatser, men från tidigare vet jag att det ofta fungerar bra med "vildcamping".

När det gäller kostnader så kostar ju färjor en del och det är tyvärr ofta ganska dyrt att campa... Upp till 25 Euro per natt kan man få betala.

Fördelen med att hålla sig längs North Sea Route den här sträckan är att det är i stort sätt helt platt, något man uppskattar om man har kärra. England kommer du upptäcka är lite annorlunda...

Lycka till!
 
Tänk bara på det här med hunden. Vet inte riktigt hur det är att ta med den utomlands och sedan komma tillbaka till Sverige igen med den. Hade en hund i lumpen som jag inte fick ta med till Danmark och tillbaka igen på grund av rabiesrisken tror jag. Lite trist att behöva lämna vovven eller sätta den i karantän när du kommer tillbaka. Bara en tanke som kan vara bra att kolla upp.

Har hört att man kanske behöver ett pass till en hund också, fast det är inget jag är säker på...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.