Helgcykling m packning kring Göteborg

Nån som har ett bra förslag på helg cykeltur med en-två övernattningar i Göteborgstrakten?

Jag tänkte cykla drygt 10 mil per dag, det bästa vore om man kunde ta sig med tåg till utgångspunkten och sen cykla tillbaka till Göteborg. Ev skulle en rundtur också passa, isf kan man ju ta bilen nånstans också. Men det är lite tråkigare och lite svårare tycker jag.

Jag har cyklat Ginstleden (Båstad-Göteborg) och Cykelspåret Bohuslän (gränsen till Norge - Göteborg) så de lederna har jag koll på. Nån som har nåt mer förslag? Det behöver ju inte vara några cykelleder.
 
Tycker det låter som om du skall runt Trollhättan

Om du utgår från Nils Ericssonplatsen i Göteborg, cyklar över Göta-Älv bron och upp till kärra via GP huset, OBS. Efter Pååls vid OBS cyklar du rakt fram och strax innan angeredsbron skall du upp till nora sidan av Kärra där du cyklar längs med E6:an mot Kungälv. Vid Kungälv tar du till höger efter Fars hatt hotell och följer en helt underbar väg mot Jörlanda. Vid Jörlanda tar du till höger mot Lilla edet. Vid Västerlanda Lilla Edet cyklar du mot Hjärtum och sedan Trollhättan. Här har du fått cirka 10 mil. Dagen efter cyklar du mot Borås från Trollhättan och sista dagen tillbaka mot Göteborg på gamla Boråsvägen.
Vi cyklar ofta på dessa lite äldre vägar vi som använder racer-cykel.
Ha en riktigt bra tur.
 
Hanna - med tåg blir det nog svårt, är väl bara öresundstågen som tillåter cyklar vad jag vet.

Björn - Jörlanda? Det måste väl bli över 10 mil? Hur är annars vägen längs älven hela vägen till Trollhättan/Vänersborg? Mycket trafik? Fin eller långtråkig?
 
Ert förslag (för jag uppfattar det som ungefär samma förslag) verkar bra. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men bra ändå. Jag har cyklat till Jörland en gång och det var fint iaf.
 
Tåg till Falkenberg

och sedan Ätrandalen uppströms till Ulricehamn. Därifrån på cykellederna via Borås till Göteborg.

Ätrandalen är fin jag har kört här på Inlines.

Thure
 
Här min färdrapport

från förra sommaren:

Turrapport måndagen den 13 juli 2009
Falkenberg Ulricehamn
Datum: 2009-07-13
Författare: Thure Björck Färdlängd (km): 153
Samlingsplats: Grimsholmen Samlingstid:
Färdmedel ut: Inlines Färdmedel hem: Swebus Express Tåg Inlines
Färdstartplats: Grimsholmen Färdstart tid: 07:25
Målplats: Ulricehamn Tid i mål: 18:00
Kartor: Garmin Fri Pro Götaland + City Navigator Europa
Färdväg: Se färdplot. I princip Grimsholmen Heberg Årstad Vesigebro och Ätrans dalgång uppströms via Mårdaklev med lunchrast i matbutiken, Svenljunga, Månstad med besök på Inlinestoaletten därifrån den asfalterade banvallen till Ulricehamn. Från nya stationen i Falkenberg återvände jag med Inlines till vårt fritidshus vid Grimsholmen. En ny utrustningsdetalj var att jag åkte med en midjeväska i stället för ryggsäck. Impulsköp på Englessons i Falkenberg 129 Kr. Har varit mycket användbar i sommar både på 1-veckas cykelsemester på Jylland och på scoutläger. Plats för lätt regnställ lite frukt en vattenflaska kamera GPS kikare och lite reparationssaker. Avstod från skor då jag tycker att man bör minska vikt och volym rätt hårt på sådana här övningar.
Omständigheter: Äntligen fick jag till turen upp till det asfalterade bannätet i Västergötland. Skall försöka få in bilder om det går senare tills vidare finns dessa och färdspår från GPSen på http://picasaweb.google.se/thurebjorck/AtrandalenTillUlricehamn# Medvind en del regn. Bra asfalt utom strax söder om Svenljunga. Störande biltrafik på väg 153 dvs från Gällared och till avtaget mot Mårdaklev samt söder om Svenljunga. Det är säkert till stor del kommersen i Ullared som genererar mycket biltrafik. Numera kan man åka på banvallen till Limmared men jag ville ta vägen från Svenljunga för att fullfölja turen för tre år sedan. Här var jag uppe på drygt 200 möh vilket får anses vara en rätt ordentlig stigning i Inlinessammanhang. Se också min tre år gamla tur http://sik.skridsko.net/sommaraktiviteter/hjul/hjul-v.asp?ID=904
Mat- och vätskehak: Mårdaklev vars butik nu tyvärr i augusti lagts ned, fikade med glass vid fiket vid södra idustriområdet i Svenljunga.
Deltagare: Thure Björck
Sevärdheter: Vacker natur. Fotograferade bland annat tranor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.