Göteborg-Stockholm sällskap/tips?

Jag cyklar Göteborg - Stockholm 5 juni - 11 juni (sedan vidare genom Baltikum) och hoppas på sällskap under (delar av) vägen.

Har inte totalkoll på hur Sverigeleden går, men jag tror att jag kommer att cykla ungefär följande rutt: Göteborg - Alingsås/Herrljunga (fredag kväll) - Falköping - X? - Askersund - Katrineholm - Södertälje/Trosa? - Stockholm

Alla tips välkomna. En karta skulle sitta fint, t ex, men Sverigeledskartorna är ju hela böcker varav vilka jag skulle behöva tre för att täcka ovanstående. Det känns lite overkill.
 
Nej tyvärr, varje år har jobb eller sjukdom kommit emellan. Kontakta ansvariga för loppet eller Ck Distans så får du säkert en massa färsk info då de rekar området varje år.

edit: Har dock cyklat Kungs eller Postvägen från Stockholm över Åland till Helsingfors och sedan genom baltikum till Gdansk. Mer här!
 
Senast ändrad:
båda vägarna trevliga

Hej!

Jag har kört Stockholm-Göteborg (både loppet och andra vägar) och kan rekommendera rutten loppet tar. OK, det kanske är segt i gränstrakterna mot Västergötland vid 3-tiden på morgonen, men det är inte ruttens fel. Vägarna är fina: mindre, god beläggning (alltid asfalt utom 5m i Norrköping där vi råkade köra fel med klungan), ringa biltrafik. Enda undantag 5 km 2+1-väg in mot Borås (skriv till Vägverket och klaga, se nedan).

Sverigeleden fungerar också; särskilt fin sträckning genom Tiveden.

Skulle för övrigt inte kalla det "bilväg"; om det inte rör sig om motorväg är det för för mig "allmän väg". Att sedan biltrafik ibland gjort den farlig för vanlig trafik är en annan historia, likaså att vägverket beter sig som något slags "bilfrämjandet" gentemot cykeltrafiken (länk och länk).
 
Hej!

Skulle för övrigt inte kalla det "bilväg"; om det inte rör sig om motorväg är det för för mig "allmän väg".

nej jag förstod att det inte riktigt var så när jag cyklade från alingsås häromdagen - ditvägen tog jag västgötaleden, men det var så mycket upp och ner och kringelikrokar att 2 km på kartan tog 35 minuter. inför tillbakavägen hörde jag mig för hos en grupp alingsåsare som bestämt hävdade att jag hade all rätt att cykla på 190-vägen och till och med på Europaväg nånting fram till lerum i vart fall, eftersom den först där blev motorväg.

märkligt hur man kan få för sig att vägar som inte är speciella cykelvägar per automatik är bilvägar.

det funkade faktiskt jättebra med medtrafikanterna sedan på 190-vägen, det var först när jag närmade mig göteborg och det faktiskt fanns cykelvägar i närheten som bilisterna började tuta och bete sig otåligt.

de medtrafikanter jag kommer att stöta på efter stockholm i sommar är kanske inte lika lätta att ha att göra med... jag ska cykla Tallin - Riga - Vilnius - Gdansk...
 
trevligt i Estland

de medtrafikanter jag kommer att stöta på efter stockholm i sommar är kanske inte lika lätta att ha att göra med... jag ska cykla Tallin - Riga - Vilnius - Gdansk...

Ja, många bilister verkar inte förstå att ev separat cykelväg inte bara ska existera utan gärna fungera och gå till rätt håll också ... Om de skulle bli hänvisade till liknande faciliteter (med brist på skyltning, tvära slut, potthåll, busshållplatser mitt i osv) kanske de skulle tycka annat ...

Men i övrigt: Låter som roligt vägval! Jag och Liselott åkte Tallinn-Hiuuma-Saarema-Riga september förra året, och i alla fall i Estland tycker bilisterna var trevligare än i Sverige; inga tutningar, rätt bra avstånd vid omkörning. Dessutom (i alla fall på de vägar vi valt) låg trafik, ofta hyfsade vägrenar och mindre av fåniga sido- och mitträcken än hemmavid.

Lettland har jag inte lika mycket att säga om; vi följde kustvägen Pärnu-Riga en liten bit bara. På estniska sidan fanns gamla vägen kvar (asfalterad men få bilar) en bra bit; söder om gränsen fanns bara nya vägen, rätt tungt trafikerad. Omdömet kanske blev något påverkat av kraftig motvind och regn också... Riga upplevde jag som mycket mer hektiskt i trafiken än Tallin; det kan iofs också bero på stadens storlek och att vi kanske råkade hitta bättre vägar i Tallinn. Vi träffade ett tandempar som cyklat från frankrike och varnade något om den polska bristen på vägrenar också.
 
Har inte totalkoll på hur Sverigeleden går, men jag tror att jag kommer att cykla ungefär följande rutt: Göteborg - Alingsås/Herrljunga (fredag kväll) - Falköping - X? - Askersund - Katrineholm - Södertälje/Trosa? - Stockholm

Alla tips välkomna. En karta skulle sitta fint, t ex, men Sverigeledskartorna är ju hela böcker varav vilka jag skulle behöva tre för att täcka ovanstående. Det känns lite overkill.

Det räcker med två Sverigeledsböcker (om de inte har gjort om dem sedan jag köpte mina). På sträckan Falköping (närmare bestämt Torbjörntorp) - Varnhem - Tidan - Askersund - Hjortkvarn - Katrineholm går det bra att bara köra efter skyltarna, även om det blir en del löjliga små omvägar.

Göteborg - Falköping och Katrineholm - Stockholm har jag kört på andra vägar, men jag vet att Sverigeledens skyltning mellan Huddinge och Stockholm var ganska dålig när jag försökte följa den för många år sedan.

Undvik väg 57 mellan Gnesta och Järna (Sverigeleden går inte där). Om du vill passera genom Gnesta finns det trevligare sätt att komma till Södertälje på småvägar strax norr om 57-an.
 
Senast ändrad:
När fortsätter du från Sthlm mot Baltikum? Via Tallin eller Riga?


Jag är i Tallinn nu och tänkte mig vidare söderut imorgon. Har vilat knäet ett par dar här, liten överbelastningsskada skulle jag tro (140 km första dagen, 100 andra, sedan var det kört).

Rutten Göteborg - Stockholm gick via Falköping, Karlsborg (eller nära K i vart fall), Askersund, Katrineholm och Gnesta.


Vägen Karlsborg - Askersund var till stora delar jätteläskig. Askersund - Katrineholm sag jag till att välja riktigt sma vägar, ibland utan asfalt.

Jag cyklade den "vanliga" vägen fran Gnesta till Järna, det gick bra, tillräckligt lite trafik just den dagen, sen valde jag mindre vagar. Allt gick bra, forutom att det var otroligt svart att hitta fran Botkyrka (?) in till Stockholm centrum, och brattom hade jag ocksa eftersom jag skulle med farjan till Tallinn. Men jag hann, med 10 minuter tillgodo...

Nu ar fragan om jag ska ta vag 128, "Via Balticum", fran Tallinn ner mot Pärnu imorgon, eller välja smavägar.
 
Vägen Karlsborg - Askersund var till stora delar jätteläskig. Askersund - Katrineholm sag jag till att välja riktigt sma vägar, ibland utan asfalt.

Vilken väg tog du här? Inte riksväg 49 hoppas jag. Bättre då att köra Sverigeleden via Undenäs och Tived, så att du slipper alla långtradare. Finns även flera grusvägar ifall du vill lusläsa kartor samt använda en kart-GPS.
/Niklas
 
Vilken väg tog du här? Inte riksväg 49 hoppas jag. Bättre då att köra Sverigeleden via Undenäs och Tived, så att du slipper alla långtradare. Finns även flera grusvägar ifall du vill lusläsa kartor samt använda en kart-GPS.
/Niklas

Det måste ha varit 49-an. Bra att veta att man ska undvika den. Jag har annars tänkt mig att den kan vara ganska OK, fast själv tar jag alltid Sverigeleden mellan Askersund och Falköping.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
holmis_bigfoot.com Stockholm - Göteborg (FÄRJA) Fredrikshavn - Odense Långcykling 1
firro Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 11
Freespirit88 Cykelkompis Göteborg - Halmstad Långcykling 1
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
carlFH Göteborg-Geiranger Långcykling 0
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
tommiem Göteborg-Gävle-Haparanda på Fredag, häng med! Långcykling 0
SeekOut Göteborg - Norge Långcykling 12
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
hannulan Sthlm - Göteborg Långcykling 8
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
hannulan Helgcykling m packning kring Göteborg Långcykling 5
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
maren Kustväg till Göteborg Långcykling 7
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
Nybörjarn Göteborg - Helsingborg - "Danmark" på tantcyklar Långcykling 3
Hrdlr Bra cykelbutik i Göteborg? Långcykling 4
Lockby Göteborg - Värnamo Långcykling 10
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
onak Göteborg till Jutenheimen Långcykling 0
Prison Göteborg - Bryssel Långcykling 8
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
sverkerf Recumbent tandemtrike stulen i Göteborg Långcykling 0
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
Banankontakt Schwalbe marathon i Göteborg? Långcykling 3
a_gilljam Cykelaffärer i Göteborg? Långcykling 8
jh4e Cykelkarta Ume-Göteborg Långcykling 0
Potatisen Cykling i Göteborg Långcykling 6
realout Cykelkompis i Göteborg? Långcykling 0
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
jd Seriös cykelaffär i Göteborg?? Långcykling 4
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
thureb Rösthjälp för att följa rutt i Stockholm och andra större städer Långcykling 9
thureb Liggcykelträff Medborgarplatsen Stockholm Långcykling 4
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
takats Veckotur från Stockholm Långcykling 5
thureb Ny cykelplan Stockholm Långcykling 0
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
hijk Stockholm - Italien Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.