Vägval Stockholm-Göteborg

Hej,

är det någon som har cyklat Sthlm-Gbg eller vice versa och hittat en bra väg, dvs en som inte innebär att man kuskar längs Europavägar eller andra övertrafikerade leder?
 
Sverigeleden från Katrineholm till Falköping, minst

Kartorna över Sverigeleden kan ge en del bra uppslag.
Mellan Katrineholm och Falköping skulle jag välja Sverigeleden. (Om man nu väljer att passera Katrineholm och Falköping.) Ganska krokig väg. Grusväg en bit efter Katrineholm. Skulle tro att det går bra att fortsätta på Sverigeleden efter Falköping också, men där har jag inte varit.

http://hem.passagen.se/gfried/sverigel.htm

http://hem.fyristorg.com/gunnars_sajt/guide.html

Priset på kartböckerna verkar ha gått ner på sista
tiden.


[Ändrat av GunnarH 2002-11-13 kl 21:13]
 
Hej!
Vi cyklade Leksand-Göteborg i somras, så vi valde en västligare väg än vad du vill ha. Bitvis cyklade vi på Sverigeleden, men jag tyckte att de vägarna oftast var för stora och med för mycket trafik för att vara trevliga. Det gick att hitta bättre vägar genom att kolla på mer lokala cykelleder för de har oftare valt mindre vägar.

Mer tips finns på cykelfrämjandets hemsida:
http://www.cykelframjandet.a.se

Mia
 
Var då?

mialindskog; sa:
Hej!
Bitvis cyklade vi på Sverigeleden, men jag tyckte att de vägarna oftast var för stora och med för mycket trafik för att vara trevliga.

Vilka sträckor var det? Allmänt har de delar jag har provat varit föredömligt bilfattiga, utom mellan
Norrsunda Kyrka och Märsta, och i trakten av Hornstull.
 
Börja med pendeltåg?

Pendeltåg till Gnesta kanske (går pendeltågen så långt nu för tiden?), och sedan väg 57 mot Katrineholm tills du stöter på Sverigeleden. Väg 57 är ju inte bilfri precis, men går i alla fall åt rätt håll, och är mindre trafikerad än Europavägarna.

[Ändrat av GunnarH 2002-12-08 kl 22:30]
 
Cykelspåret?

mialindskog; sa:
Hej!
Vi cyklade Leksand-Göteborg i somras, så vi valde en västligare väg än vad du vill ha. Bitvis cyklade vi på Sverigeleden, men jag tyckte att de vägarna oftast var för stora och med för mycket trafik för att vara trevliga. Det gick att hitta bättre vägar genom att kolla på mer lokala cykelleder för de har oftare valt mindre vägar.

Mer tips finns på cykelfrämjandets hemsida:
http://www.cykelframjandet.a.se

Mia

Du kanske menar Cykelspåret? Sverigeleden är Svenska Cykelsällskapets led och den går i allmänhet på lite trafikerade vägar medan Cykelspåret ofta går rakare och på mer trafikerade vägar.

Ett ytterligare förslag är att köra via Gamla Riksettan från Botkyrka till Södertälje och så gamla Strängnäsvägen via Mariefred, Stallarholmen Strängnäs Fogdö Torshälla Tumbo Kungsör Arboga till Örebro därifrån till Askersund. Sedan kan du köra via Sverigeleden till Falköping.

57:an Gnesta till Katrineholm är råtrist att cykla på grov asfalt och tät trafik.

Thure
 
Mera Sverigeled

Från Hornstull till Vårby kan man också ta Sverigeleden. Skyltningen var inte perfekt när jag provade för några år sedan, men det gick hyfsat att hitta. Vid Mälarhöjdens T-banestation är det backen uppför som gäller.

Från Vårby borde det inte vara svårt att hitta till
Gamla Riksettan. Det är väl norra änden av den som heter Sankt Botvids väg?
[Ändrat av GunnarH 2002-12-13 kl 22:28]
 
Jag cyklar mellan Alby och Stora Essingen (bor i Alby jobbar på Essingen) och det är fin cykelväg hela vägen. Det är bara ett par korta stumpar som man måste hoja på vanlig väg.
Väl i Alby är det lugnt att fortsätta, som någon skrev, på gamla riksettan.
/p
 
Från Södertälje till väg 57

Om sanningen ska fram är det så länge sedan jag var på väg 57 mellan Gnesta och Flen att jag knappt minns hur den ser ut. I närheten av Katrineholm tycker jag den är helt användbar, om än inte direkt trevlig.
Om du (mot förmodan?) vill ta dig till väg 57 från Södertälje har jag följande förslag:
Lämna Södertälje på Tvetavägen i riktning mot Nykvarn. När Tvetavägen tar slut svänger du vänster mot Järna. Passera badplatsen vid Södra Yngern och sväng en bit senare höger mot Gnesta (grusväg). När du är nästan framme vid Frösjön svänger du tvärt höger in på vägen som går norrut längs med Klämmingen, och sedan nästan direkt till vänster in på den lilla dåliga vägen som går till Kattnäs kyrka. Efter den långa backen ner från kyrkan svänger du höger, rundar sydvästra hörnet av Vängsö flygplats och svänger sedan vänster mot Tibble. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det står på vägvisaren där. Så småningom kommer du ut på väg 57 strax väster om Björnlunda.
 
Rättelse

---------------------------------------
...sedan väg 57 mot Katrineholm tills du stöter på Sverigeleden.
---------------------------------------

Om man kör väg 57 kommer man inte att "stöta på" Sverigeleden. Den går parallellt med väg 57 mellan Sköldinge och Valla, så man får leta rätt på den där. Eller också hittar man den när den korsar väg 55 efter Katrineholm.
[Ändrat av GunnarH 2003-03-22 kl 10:56]
 
Väg 57 än en gång

Nu har jag förnyat bekantskapen med väg 57. Mellan Katrineholm och Flen tycker jag den duger bra att cykla på. Mellan Flen och Gnesta är det sämre ställt, inga vägrenar alls. En tisdagseftermiddag i juli gick det bra ändå, för trafiken var riktigt gles. Om man lägger till några långtradare och ett gäng pendlare eller hemvändande semesterfirare blir det nog mindre roligt.

Å andra sidan verkar riksvägen mellan Askersund och Örebro inte så kul heller (väg 50?), men mellan Askersund och Örebro kanske det finns bättre alternativ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
ztoobez Stockholm - Västervik (vägval?) Långcykling 6
oxr Vägval Stockholm-Åre? Långcykling 3
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
håkanmartin Vägval Östersund - Nikkaluokta E45? Långcykling 6
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
talltopp vägval till Triesta Långcykling 1
pergit Vägval Långcykling 8
Karlholm Vägval Sveg Långcykling 9
hierro websida/programvara om vägval? Långcykling 2
avslutat medlemskap1105 Vägval från Uppsala till Klövsjö (södra Jämtland)? Långcykling 4
nielsjonas Gbg-Oskarshamn, vägval? Långcykling 4
sunshine Vägval Sthlm-Mora? Långcykling 10
Michaels Vägval, Haninge-Katrineholm?? Långcykling 8
salevik Vägval genom Sverige? Långcykling 1
Martin Gidlund Vägval? Långcykling 0
jontte00 Förslag på vägval Sverige innland. Långcykling 4
mrhandley Sundbyberg - Västerhaninge, vägval Långcykling 1
thureb Rösthjälp för att följa rutt i Stockholm och andra större städer Långcykling 9
thureb Liggcykelträff Medborgarplatsen Stockholm Långcykling 4
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
takats Veckotur från Stockholm Långcykling 5
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
thureb Ny cykelplan Stockholm Långcykling 0
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
hijk Stockholm - Italien Långcykling 12
LesGarcons Stockholm-Gibraltar Långcykling 8
pezeta Vemdalen - Stockholm Långcykling 3
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
DownUnder81 Sykkel fra Voss til Stockholm via Danmark Långcykling 0
ellep69 västerås-stockholm Långcykling 3
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
thureb Stockholm sämst i landet på cykelinfrastruktur Långcykling 11
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
bebben_ericson_hotmail.com Cykla London - Stockholm? Långcykling 2
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
tebasile Stockholm - Dalsland Långcykling 0
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
Avslut090305 Trafikantveckan i Stockholm! Långcykling 2
pettter ressällskap stockholm - istanbul Långcykling 0
Mattias Lundblad Stockholm-Ransäter Långcykling 0
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.