Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna

Hej Kära cyklister och alla andra!

Jag har ett projekt på planeringsstadiet, vilket är att enhjula mig från Höör ner till Milano för att se Milan - Inter den 4 maj nästa år. Har varit i kontakt med både den tyska och österrikiska turistbyrån, som inte gett mig något bra svar. Är det någon av Er som cyklat över Alperna och cyklat på vägar där man får cykla och där det finns lite vägren samt självklart är asfalterad.

Mitt projekt är ett projekt för Barncancerfonden, mitt engagemang för Cancerfonden slutade jag med då jag nått mitt mål 50000 kr och för att jag fick höra så många tragiska berättelser om barns lidande och död i cancer.

Se gärna min hemsida http://www.ant-sut.nu/framtid så kan Ni se mina ideer och drömmar jag har om olika projekt. Jag hoppas gubben håller ett tag till, ska operera hö axel i dec så att jag kan paddla igen. I somras fick jag paddla genom att doppa och dra vänstra paddelbladet enbart (hade ingen kraft i hö arm) och styra med mitt roder. Men det var inte roligt då jag plötsligt drabbades av 12 sekundemeter (vilket inte väderrapporten upplyste om då jag befann mig mellan Torekov och Tylösand någgra mil ute till havs med frånlandsvind. Då var man inte stursk och innan jag kommit i land vid Kullen så hade jag fått enarmspaddla i nästan 18 timmar.

Men tillbaka till cykling över Alperna, är det någon som gjort det och har en bra väg från Tyskland antingen via Schweiz eller Österrike ner till Milano så blir jag glad, hör av Er i så fall.

De vänligaste hälsningar
Roland Fors Höör som bifogar en bild då jag kommit i mål efter enhjulscyklingen 2006 mellan Haparanda och Ystad, då är jag glad, ska Ni veta!
 

Bilagor

  • gladkampe.jpg
    gladkampe.jpg
    161.2 KB · Visningar: 570
Hej Kära cyklister och alla andra!

Jag har ett projekt på planeringsstadiet, vilket är att enhjula mig från Höör ner till Milano för att se Milan - Inter den 4 maj nästa år. Har varit i kontakt med både den tyska och österrikiska turistbyrån, som inte gett mig något bra svar. Är det någon av Er som cyklat över Alperna och cyklat på vägar där man får cykla och där det finns lite vägren samt självklart är asfalterad.

Mitt projekt är ett projekt för Barncancerfonden, mitt engagemang för Cancerfonden slutade jag med då jag nått mitt mål 50000 kr och för att jag fick höra så många tragiska berättelser om barns lidande och död i cancer.
QUOTE]

Jag trodde att du hade gett upp enhjulingen...

Så var det då klart, enhjulingskarriären är över!

Har inte cyklat i Alperna så jag kan tyvär inte hjälpa dig med några tips. Lycka till i alla fall!

/Stellan
 
Hej Stellan! Man är väl inte sämre än man kan ändra sig

Hej Stellan och man är väl inte sämre äm man kan ändra sig. Efter allt lidande jag fått mig berätttat om cancer, barns lidande och död så känner jag att jag inte kan sluta upp med engagemang. För att samla in pengar måste man göra spektakulära saker. Att paddla runt Skandinavien eller tvåhjulscykla runt Sverige, ger knappt några rubriker även om det är bragder. Hoppas ju kunna kuta sträckan Treriksröset - Smygheuk, 225 mil med en joggingvagn med min packning (service är inte min grej) också för Barncancerfonden men knäna är egentligen utdömda för löpning men skam den som ger sig. Då är det lättare för mig i alla fall att enhjula mig ner till Italien över Alperna, och som sagt, det ger faan så mycket mer publicitet än att paddla 600 mil, tvåhjulscykla 500 mil. För ska man samla in pengar så måste man synas i media, annars är det kört från början. Så min fråga är fortfarande, är det någon som cyklat från Tyskland över Aperna ner till Italien, hör i så fall av Er med det vägvalet Ni gjorde.

Med vänliga hälsningar
Roland Fors, som faktiskt haft enhjulingen i malpåse hela sensommaren o hösten men nu åter får dra igång med träning. Man glömmer inte bort att enhjulscykla då man väl lärt sig men utan träning är man som en liten rädd hare då man kör på vägar utan vägren och intensiv trafik (med andra ord en stor trafikfara för andra och för en själv). Är man vältränad så tror man att man är odödlig och att inget kan hända, så det är mycket en mental grej!
 
Alperna

Jag cyklade från Rugen till Milano i somras. Valde en östlig rutt av diverse skäl. Kom alltså in i Alperna från Salzburghållet. Efter ett ganska jobbigt Steinpass vid Bad Reichenahll kommer man till Lofer och därifrån är det 90 % nerför i 5 mil. Efter Wörgl mot Innsbruck är det flackt och fina, väl utmärkta (mestadels) cykelvägar. Österrike är mycket bra att cykla i! Jag undvek sen Innsbruck, tycker bara det är jobbigt och svårt att hitta i storstäder, och tog mot Brennerpass via Ampass. Då kom man via några mördarbackar så småningom upp till Matrei och Gries am Brenner. OK, det var några jobbiga stigningar men ingenting jämfört med vad jag förväntat mig. Efter Brennerpass var det någon mil ordentligt nerför. Sen planade det ut och man kom ut på ciclopista del sol som bitvis var rena drömmen, fin asfalterad cykelbana, flackt och fint. Sen cyklade jag längs Gardasjön och vidare över det flacka Lombardiet till Miliano. Denna stad är inget precis för cyklister, fruktansvärd trafik och avgaser, men det är ju en annan historia. 197 mil blev det denna väg.
Summa summarum är alperna inte det tuffaste även om det ser ut så från flygplanet och på kartorna. Det är mycket dalcykling och längs floder vilket gör det lättcyklat och när det är uppför så är det och man är mentalt förberedd på det. För min del var södra Tjekien och norra Österrike mycket värre. Det var som att cykla Hallandsåsen upp och ner i trettio mil.
Lycka till! Nu har jag varit hemma en dryg månad men längtar redan ut igen, det är som om man fått ett gift i blodet.
 
Tack Kråga, det var precis vad jag ville höra!

Hej Kråga och ETT STORT TACK för en jättefin beskrivning av vägval. Jag har ju kört bil några gånger över Alperna ner till I talien men dels var det länge sedan, dels minns man inte uppför och nerförbackar samt om man fick cykla där. Nu vet jag precis vilken väg du valt så nu ska jag börja spana på kartan, för jag ska inte köra från Rygen utan jag kör från Travemynde men väl i Österrike så tar jag din väg över Alperna. Ja jag har varit i Milano en gång för många år sedan och visserligen är gubbens minne inte så där jättebra men det var ingen jätterolig stad, vad gällde trafik och har man inte förbättrat för cyklister sedan jag var där så förstår jag att du tyckte det var jobbigt.

Återigen ett STORT TACK, och det där med att längta ut, känner jag igen. Jag gör inget annat, hade jag varit miljonär så hade jag varit på resande fot större delen av året, men resande med muskelkraft, det är det som är LIVET!!!!! Visst är det under bart att sätta sig på ett flyg en kall och höstruskig höstdag och kpmma antingen till vita vidder eller ett solindränkt landskap, men då vill jag därfifrån göra muskelkraftsresor. Man har s mycket drömmar om resor man skulle vilja glöra så jag skulle nog behöva bli 200 år för att förverkliga alla. Men utan drömmar och visioner ingen handling och utan handling? Nej fy faan för vardagsrumssoffan dag efter dag!!!!

Må väl alla flilufsare, utmanare, äventyrare, livsnjutare eller vad ni än kallar ER, livet är inte så lånngt som man tror då man är 15 - 20 år så det gäller att ta tillvara det på bästa sätt, därmed inte sagt att man inte kan ligga i vardgasrumssoffan och tittat på TV ibland!!!!

Trevlig helg!!!!
Roland Fors
 
Schweiz är lättcyklat. När de byggt motorväg har de ofta gjort de gamla vägarna cykelvänliga, stora breda cykelfält och lite trafik. Detta cykelvägssystem finns beskrivit i böcker man kan köpa. Lederna är skyltade. När det gäller passen finns det sällan cykelbanor eller särskilda cykelvägar. Men man kan undvika tung trafik genom att välja små vägar eller gamla vägar (där trafiken leds genom en tunnel eller går på motorväg).

Kommer man ned i Italien ovanför Bolzano finns en särskild cykelväg hela vägen till Milano, och längre än så tror jag. Den är underbar, vindlar fram längs småvägar bland vingårdar och fält. Vi hojade en sommar i alperna http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/SingleTrack2000.htm

Bästa stället för färdigpaketerad info är nog http://www.trentobike.org/ för diskussion är det sannolikt usenet rec.bicycles.rides finns säkert fler om man behärskar tyska.
 
Tack Per! Peffekt info

Hej Per och tack för infon!
Skulle jag cyklat på en tvåhjuling så hade jag inte varit så noga med att få fullständig info var det är bäst att cykla men som enhjulare är man ganska utsatt både uppför och nerför då det är mycket trafik och lite utrymme. Man pendlar sig uppåt och nerför går det fort och det är inte alltid lätt att stoppa på sekunden. Ska undersöka allt. Tack än en gång och ha det bra på cykel och utan cykel!
Mvh
Roland Fors
Höör
 
Fanstastisk hjälp i Europa att välja cykelvägar

Hej igen!

Fick tips av tyska turistbrån i Sverige att använda mig av sajten www.viamichelin.com där man kan ange en plats man åker från och en dit man ska, som options kan man välja cykel eller att gå, man kan dock bara ta 200 km åt gången. Då får man upp en karta med den absolut bästa cykelvägen och precis som på en GPS fast i text, var man ska ta till höger, vänster osv samt avstånd mellan olika punkter. Kände inte till denna sajt men har nu tittat på den och förutom perfekt vägval så räknar den ut exakta avstånd. Kartan kan förstoras och förminskas så att man får en bra överblick vilken väg som är smartast att ta om man ska köra enligt fågelvägsproncipen.

Så för alla Er som ska ut i Europa och cykla är denna sajt perfekt, man kan också printa ut kartorna, fast ska man långt så blir det ju en hel bok av kartor förstås.

Med de vänligaste hälsningar från oss som möjer oss med 200 - 500 mil eller så eller kortare (skrattar). Vi som inte får vara med bland de "stora pojkarna" ja för de som läst allt här bland cykelforumen så förstår Ni säkert vad jag menar!!!!
Lycka till!
Roland, bara en 200mils-enhjulare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
SeekOut Någon som cyklat i Mongoliet? Långcykling 6
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
Carrooll Cykla Gbg - Barcelona. Någon som vill hänga med? Långcykling 9
AnnMikaela Någon som vil långcykla i sommar? Långcykling 4
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
luktafotogen Någon mer som medvetet undviker cykelleder? Långcykling 12
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
BananaBoss En triplet, någon? Långcykling 5
focus någon som cyklat söder ut från narvik Långcykling 7
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
abielk Silvervägen någon? Långcykling 0
bananmannen Beijing -> London, någon? Långcykling 1
Swedontour Någon som vill hänga på? Långcykling 5
Malin Rendahl Någon intresserad av att cykla gnm Central amerika?? Långcykling 3
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
hedencrona skandinavien runt, någon? Långcykling 12
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
Shockstone Känner ni till någon amerikanskt diskussionsforum ? Långcykling 2
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Fibban Vill du leka med mig? Långcykling 2
ihe bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar? Långcykling 10
.:matilda Snälla, kom hit och cykla med mig! (Gibraltar-Venedig) Långcykling 2
jenkan cykla till spanien 10 juni- 10 juli med mig? Långcykling 0
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Threeon Bestäm mig! Långcykling 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.