Däckval, cykling Stockholm-Göteborg?

Jag och min sambo ska cykla från Stockholm till Göteborg i sommar, och jag har lite funderingar kring val av däck till cykeln.

Det är en Nishiki Pro SL, och jaghar bytt orginaldäcken som är 28mm breda till 25mm-däck. Är dessa för smala med tanke på att jag kommer ha en del packning på, eller kommer de att funka? Jag har mest kört landsvägscykling utan packning, och med de smalare däcken har cyklingen kännts mycket lättare.

Det jag är orolig för är att jag kanske kommer drabbas av onödigt punkteringsarbete, men är det en befogad oro eller inte?
 
Packlistan är inte riktigt klar ännu, så den vikten har jag inte koll på men jag skulle gissa på ca 15kg kanske.
Själv är jag ganska stadig med mina 86kg.
 
hej..
jag har faktiskt också tänkt att cykla den sträckan i sommar.
funderar lite på om det kan vara för långt dock. är oerfaren cyklist och har ingen vidare super hoj.
hur långt räknar du med att det är? hur många dagar tänkte ni köra på?
Hoppas det blir en trevlig cykel tur =) !
 
Förlåt att jag postar utan att svara på din fråga Flameboy men jag har en likadan cykel som du (2008 års modell) och jag har också funderat över smalare däck. Räckte det med att köpa nya däck eller behövde du nya fälgar också? Vad kostade hela kalaset?

Jag följer denna tråden med spänning då jag också ska ha iväg min cykel på resa i sommar =)
 
Pumpa ordentligt

Packlistan är inte riktigt klar ännu, så den vikten har jag inte koll på men jag skulle gissa på ca 15kg kanske.
Själv är jag ganska stadig med mina 86kg.

Det är säkert lämpligt att pumpa däcken till maxtryck. Om de klarar ca 8 bar ska det inte vara något problem.
 
Förlåt att jag postar utan att svara på din fråga Flameboy men jag har en likadan cykel som du (2008 års modell) och jag har också funderat över smalare däck. Räckte det med att köpa nya däck eller behövde du nya fälgar också? Vad kostade hela kalaset?

Jag följer denna tråden med spänning då jag också ska ha iväg min cykel på resa i sommar =)

På min Pro SL, bytte jag däck till 25mm utan fälgbyte. Gick utmärkt. Jag vägde som mest runt 104 kg då.
 
hej..
jag har faktiskt också tänkt att cykla den sträckan i sommar.
funderar lite på om det kan vara för långt dock. är oerfaren cyklist och har ingen vidare super hoj.
hur långt räknar du med att det är? hur många dagar tänkte ni köra på?
Hoppas det blir en trevlig cykel tur =) !

Den färdväg vi tänkte ta är ca 60 mil, och vi siktar på ca 8 mil/dag, men eftersom det är vår första långtur får vi se hur bra det stämmer beroende på väder, vind och sevärdheter.

Förlåt att jag postar utan att svara på din fråga Flameboy men jag har en likadan cykel som du (2008 års modell) och jag har också funderat över smalare däck. Räckte det med att köpa nya däck eller behövde du nya fälgar också? Vad kostade hela kalaset?

Jag följer denna tråden med spänning då jag också ska ha iväg min cykel på resa i sommar =)

Inga problem att bara köpa nya däck, och eventuellt ny slang också beroende på hur de ser ut. Jag köpte några billiga däck på en utförsäljning för 200:-, hade jag inte hittat dem hade jag nog testat dessa

Det är säkert lämpligt att pumpa däcken till maxtryck. Om de klarar ca 8 bar ska det inte vara något problem.

Jag kör 8 bar, men har haft lite problem med punka som jag misstänker beror på slarv vid monteringen.
 
Mina erfarenheter

Kom precis hem från Göteborg - Stlm och tillbaka via Gotland, norra Öland - Kalmar - Göteborg. totalt ca 150 mil. Mestadels följt Sverigeleden.

Körde med en Kona Paddy Waggon (oväxlad) med 28 mm slicks vilket fungerade utmärkt utom på de få (2?) dåliga grusvägarna som Sverigeleden passerar i Närke. Fram tar man sig även där, men det blir väldigt skakigt, studsigt och svårstyrt. Dock inte en enda punktering på hela vägen, trots att jag nog inte haft maxtryck i dem (vill minnas att de tål 7 bar). Däcken är "svårpunkterade" continental slicks, kan kolla namnet om intresse finns.
 
Namn

Kollade och däcken heter Continental, Sport Contact

Appropå dagsetaper höll jag 9-11,5mil per hel dag beroende på hur mkt jag turistade/vilade.

Hade lite under 10 kg i packning (inkl tält) + vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haland Däckval för långturer Långcykling 14
jontte00 Däckval? Långcykling 9
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.