Stockholm sämst i landet på cykelinfrastruktur

kan inte mer än hålla med!

förmodligen beror det på att dom som bestämmer föredrar att färdas i baksätet på sådana där mörka och lite längre bilar.

bara 100meter från riksdagshuset finns det en korsning där det i över 15år varit general-kaos mellan cyklister & fotgängare, inte en enda gång har jag passerat den korsningen utan att det är någon form av kotrovers.

upplägget i korsningen är så fullständigt uppenbart fel så det hade räckt att en enda politiker med någon form av makt hade passerat där så skulle något gjorts. precis som så mycket annat kan man även här dra slutsatsen att våra politiker lever långt från den verklighet dom är med och beslutar om.

inte spelar det någon roll om man ringer och anmäler /påtalat fel och brister heller. det är först när x-antal incidenter på samma ställe ägt rum som ngt görs.

nej max 8 år i riksdagen, sen ska man skaffa sig ett hederligt arbete!!
 
Ledbussar

För några år sen så tyckte politikerna i Sthlm att de gjort en bra grej när de fixade en sammanhängande cykelbana mellen Sthlm och Nynäshamn. Bland annat så gick den på Nynäsvägens lokalgator på bägge sidorna.
Sen skulle T-banans linje mellan Farsta och Gullmarsplan renoveras, vilket naturligtvis är jättebra. Vad gör man då ?
Jo, gator som för några år sen blev "uppgraderade" till Cykelbanor, visserligen med biltrafik i max 30km, men det är vi vana med, där började man trafikera med LEDBUSSAR !!!!

Hur tänker men då ??

Junioren
 
Läget i Göteborg

En artikel från i fredags, tror jag:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.269771-nya-cykelstrak-skapas-i-city

I början (80-talet) tyckte jag inte om cykelbanorna. De var för få och de gick över alldeles för många av bilisternas högersvängar. Ovanpå det, så cyklade jag förbi Liseberg och det var alltid krossat glas på banan på måndagar. Jag fick punkteringar ganska ofta just då. Det enda sättet att undvika det var att köra ut på vägen. Så jag höll mig till vägen oftast.

Men nu är de många och min erfarenhet får bilisterna höga betyg (yrkesmän, snickare, rörmakare, elektriker i små skåpbil ska man se upp för. De är sämsta vad gäller att visa hänsyn).

Men Göteborg är inte Stockholm. Vi har inte en bråkdel av bilar ute på vägarna. Det är inte så att folk är miljömedvetna, utan det är helt enkelt mycket mindre folk.

Nu finns det bara en bana jag vägrar att cykla på och den finns i Kållered. Man åker nedför och får upp för mycket fart. Även den försiktigaste bilisten måste köra ut på den för att kunna se om det kommer något. Livsfarligt. Så jag åker ute på vägen. Men när jag åker hem, tar jag den. Då har jag inte så mycket fart (uppför).
 
Hade det inte varit intressantare att se hur mycket man satsar i kronor per invånare på cykelbanor etc? Att jämföra procent av totala infrastrukturbudgetar verkar mer som politiserande.

Om vägbudgeten i Norrbotten är dåligt tilltagen får även mycket mediokra satsningar stort utslag.
Om Stockholm bygger en tågstunnel under Mälaren, en Norra länken och en Förbifart Stockholm så drunknar cykelsatsningarna i dessa jätteprojekt. Eller har jag fått detta om bakfoten?

Nej, kronor per capita (eller varför inte kronor per cyklist?) verkar mer lämpligt för egen del.
 
Det missade jag helt Thure, ber om ursäkt. Att mer kan göras i Stockholm för cyklisterna är nog inte en helt djärv slutsats, det gäller bara att ha de rätta siffrorna med sig när man jämför.

Skulle vara intressant hur de där 17 kronorna står sig historiskt. Om det var 10 kr i genomsnitt de senaste 10 åren är det bara att applådera, om det är 50 i genomsnitt kan man börja betvivla politiken.

Vidare vill jag bara anföra att man bör investera i cykelväg där man får mest tillbaka för pengarna, kan det vara så att Skåne t ex har en mindre andel cyklister och antal km cykelstråk än t ex Stockholm? Eller så är jag helt ute och cyklar ;)
 
Det missade jag helt Thure, ber om ursäkt. Att mer kan göras i Stockholm för cyklisterna är nog inte en helt djärv slutsats, det gäller bara att ha de rätta siffrorna med sig när man jämför.

Skulle vara intressant hur de där 17 kronorna står sig historiskt. Om det var 10 kr i genomsnitt de senaste 10 åren är det bara att applådera, om det är 50 i genomsnitt kan man börja betvivla politiken.

Vidare vill jag bara anföra att man bör investera i cykelväg där man får mest tillbaka för pengarna, kan det vara så att Skåne t ex har en mindre andel cyklister och antal km cykelstråk än t ex Stockholm? Eller så är jag helt ute och cyklar ;)


2008:

"Tidigare år har Stockholms Stad investerat 50-60 miljoner kronor i cyklingen i Stockholm. I år har den summan sänkts till 10 miljoner. "

http://www.velo.se/view.php?id=2793
 
Ang cykelbanor

Bedrövligt men väntat då den borgerliga alliansens transportpolitik, både på lokal och riksplanet, helt saknar hållbara lösningar med stöd i modern trafikforskning. Man lovade ju redan innan senaste valet att satsa på bilismen och låta avgifterna från trängselskatten finansiera nya vägar, tex förbifart Stockholm som egentligen är en riksangelägenhet. Hur vida detta gigantiska motorvägsprojekt behövs vet jag inte men klart är att det kommer sluka alla tillgängliga resurser för en lång tid framöver.

Forskare liknar försöken att bygga bort köer med fler och större vägar som att lösa problemet med fetma genom att släppa på livremmen och inte ens förespråkarna av förbifarten hävdar att man på detta sätt skulle bygga bort trängseln i innerstaden. Klart är dock att att pengarna måste tas från andra trafiksatsningar och då får ju cyklister och dom som är beroende av en väl utbyggd lokaltrafik stå tillbaka. Naturskydds föreningen har flera bra artiklar i ämnet:
http://www.naturskyddsforeningen.se...ktur/trangselskatt/stockholm-satsar-pa-bilen/
http://www.naturskyddsforeningen.se...at/transport-och-infrastruktur/trangselskatt/
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/klimat/transport-och-infrastruktur/

Det viktigaste är iofs inte hur stora anslag man satsar på cyklister utan vad man gör med pengarna. De cykelbanor man hittills "pyntat" staden med är ofta väldigt dåligt genomtänkta stumpar som snarare ökar olycksrisken då man tex blandar cyklister med gångtrafikanter och skär av naturliga trafikflöden. Vägar som tidigare saknade cykelbanor men som hade en bred körbana där cyklister och bilar kunde samsas skottades enkelt fria med två passager av en stor plog. Sedan man byggt upphöjda cykel och gångbanor får istället cyklister och gångtrafikanter trängas på en meter bred sträng av sandad snömodd. Många cykelbanor struntar man helt i att snöröja och använder istället utrymmet som snöupplag. Så är man lite synisk skulle man kunna säga att man det är bra att man skär i budgeten för pengarna slängs ju ändå i sjön när man saknar förståelse, visioner och en övergripande planering.

Intressant att Socialstyrelsens samtidigt i Miljöhälsorapport 2009 slår fast:
"Livslängden hos befolkningen i Sverige beräknas bli minst sex månader kortare och cirka 3.000 personer dör i förtid på grund av luftföroreningar":
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-70

Dagens artikel i DN "Så ska Stockholms partier klara klimatmålen" bara ytterligare bekräftar den visionslöshet som råder om hur man skall lösa stadens trafik och miljöproblem:
http://www.dn.se/sthlm/sa-ska-stockholms-partier-klara-klimatmalen-1.1011143
 
bara 100meter från riksdagshuset finns det en korsning där det i över 15år varit general-kaos mellan cyklister & fotgängare, inte en enda gång har jag passerat den korsningen utan att det är någon form av kotrovers.

upplägget i korsningen är så fullständigt uppenbart fel så det hade räckt att en enda politiker med någon form av makt hade passerat där så skulle något gjorts. precis som så mycket annat kan man även här dra slutsatsen att våra politiker lever långt från den verklighet dom är med och beslutar om.

inte spelar det någon roll om man ringer och anmäler /påtalat fel och brister heller. det är först när x-antal incidenter på samma ställe ägt rum som ngt görs.

nej max 8 år i riksdagen, sen ska man skaffa sig ett hederligt arbete!!

För att vara lite petimeter så har riksdagsmännen väldigt lite med stockholms cykelbanor att göra. Det är bättre att du ringer dom i stadshuset, hundra meter åt andra hållet.

Det viktigaste är iofs inte hur stora anslag man satsar på cyklister utan vad man gör med pengarna.

Mycket sant.
 
Skyll nu inte bara på alliansen... Sossarna har inte varit mycket bättre...

"För några år sen så tyckte politikerna i Sthlm att de gjort en bra grej när de fixade en sammanhängande cykelbana mellen Sthlm och Nynäshamn. Bland annat så gick den på Nynäsvägens lokalgator på bägge sidorna. "

Den den dåvarande ansvarige komunalpolitiker förklarade i stora ord när cykelvägen invigdes att det var en separerad cykelbana hela vägen till Farsta... Jag tänker på detta uttalande varenda gång jag kör på Nynäsvägen lokalkörbana mellan Blåsut och Skogskyrkogården och funderar på o politikern i fråga var blind... eller bara korkad!

Dock för att citera Tobaksmatt, en lokalkändis från min fars hemort i Pargas i sydvästra Finland som när han stod inkallad för tinget för att illegalt sålt smuggelsprit sa följande ord:
"- Nu skall vi inte fundera så mycket på vad som har varit. Nu skall vi istället fokusera på vad vi kan få tag på något nytt".

Med andra ord - låt oss hoppas att den pågående klimatdebatten får politikerkadern att få lite sunt förnuft. Synd bara att man fortsatt verkar få mer röster för att lägga 30 miljarder på en bilförbifart än några hundra miljoner för bättre och säkrare cykelbanor

Vänligen/Dag
 
För att vara lite petimeter så har riksdagsmännen väldigt lite med stockholms cykelbanor att göra. Det är bättre att du ringer dom i stadshuset, hundra meter åt andra hållet.


självklart har jag ringt gatu & fastighetskontoret och inte sveriges riksdag. nu spelar det ju iofs ingen roll, vad det verkar, för det tycks ändå vara först efter visst antal incidenter man engagerar sig. har sett det på flera ställen, innan olyckorna gör man inget, men när dom är tillräckligt många justeras vägen /korsningen med avsmalning, trafikljus o likn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Rösthjälp för att följa rutt i Stockholm och andra större städer Långcykling 9
thureb Liggcykelträff Medborgarplatsen Stockholm Långcykling 4
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
takats Veckotur från Stockholm Långcykling 5
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
thureb Ny cykelplan Stockholm Långcykling 0
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
hijk Stockholm - Italien Långcykling 12
ztoobez Stockholm - Västervik (vägval?) Långcykling 6
LesGarcons Stockholm-Gibraltar Långcykling 8
pezeta Vemdalen - Stockholm Långcykling 3
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
DownUnder81 Sykkel fra Voss til Stockholm via Danmark Långcykling 0
ellep69 västerås-stockholm Långcykling 3
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
bebben_ericson_hotmail.com Cykla London - Stockholm? Långcykling 2
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
tebasile Stockholm - Dalsland Långcykling 0
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
Avslut090305 Trafikantveckan i Stockholm! Långcykling 2
pettter ressällskap stockholm - istanbul Långcykling 0
Mattias Lundblad Stockholm-Ransäter Långcykling 0
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
Swedish Berman Stockholm - åkersberga... rutthjälp! Långcykling 7
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
Albertsson Cykelväg Stockholm->Uddevalla ? Långcykling 1
perosen sällskap Uppsala - Stockholm på lördag? Långcykling 1
salevik Erfarenheter Oslo - Stockholm Långcykling 5
forzaforza Stockholm-Gibraltar Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Stockholm-Spanien? sällskap? Långcykling 3
sissus Cykeluthyrning från Stockholm Långcykling 4
krisitan Stockholm Recykling 2004 Långcykling 2
Vandrande Lo Stockholm till Nordkap Långcykling 4
Alfaullis Cykla Riksgränsen – Stockholm Långcykling 6
_rikard_ Helgturer kring Stockholm Långcykling 10
oxr Vägval Stockholm-Åre? Långcykling 3
Haddock Cykla Stockholm-Uppsala? Långcykling 18
perlowdin Cykelväg Märsta Stockholm Långcykling 5
holmis_bigfoot.com Stockholm - Göteborg (FÄRJA) Fredrikshavn - Odense Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.