Helgturer kring Stockholm

Hej

När det blir lite varmare ute tänkte jag och min fru göra lite "prova på"-turer kring Stockholm för att kolla att prylarna funkar och skaffa oss lite mer touringvana innan vi ger oss iväg på sommarens långäventyr.

Är det någon som har förslag på lämpliga utflyktsmål på 10-15 mils avstånd från Stockholm så tar jag gärna emot dem.
 
Ekerö

Jo vi brukar cykla där ibland. Fast det är nästan lite väl nära. Ekerö är tillräckligt tätbefolkat för att det skall vara knepigt att hitta lämpliga övernattningsplatser. Jag funderar på om man skulle kunna hitta någon lämplig slinga på mälardalsleden med passande övernattningsplatser "lagom" långt ut från stan. Men det finns fler håll att åka åt har jag hört. =)
 
Jag kan bara återigen rekommendera det fagra Roslagen. Ekerö är rena öken i jämförelse! Bäst är att ta pendeltåget från Stockholm (jäpp, du får ta cykeln på pendeln) och tuffa upp till Rosersberg eller Märsta. Därifrån finns det en massa underbara sträckor på kurviga, asfalterade småvägar med lite trafik. Enda nackdelen är att det tar 40 minuter på pendeln till Märsta, men jag lovar det är det värt!

Kolla in tidigare trådar http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19902

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19256

Hör av dig om du har fler frågor!

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-01-20 kl 10:59]
 
Pendeltåg

Eftersom vi har en tandemcykel (och snart en kärra) så blir det för bökigt med pendeltåget. Men det är inte så himla långt till märsta. Jag skall kolla in roslagsleden, lite skog skrämmer inte oss.

Bra tips, jag hör av mig om jag undrar nåt.

Ingen som har cyklat söderut?


[Ändrat av _rikard_ 2004-01-20 kl 11:07]
 
Södertälje Sörmland Enköping eller Södertörn.

Det finns fina cykelleder söder om Mälaren t ex Mälardalsleden Nynäsleden Näckrosleden Sverigeleden.

Här ett par exempel
Cykla t ex Sverigeleden (börjar vid Västerbrons norra landfäste) till Vårby och sedan gamla riksvägen till Södertälje ev med utvikningen via Sturehov-Vällinge. Från Södertälje västerut gamla vägen till Mariefred och sedan vidare Stallarholmen ev med rundtur på Selaön. Vidare väster om Strängnäs på Fogdön och så runt Mälaren enligt vägbeskrivning på Fredrikshofs hemsida (hittar den inte nu läs i stället och bör undvikas så mycket som möjligt.)http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=434)eller hem via Enköping Bålsta. (Väg 55 dock trafikerad

Alternativt leta er på småvägar söderut från Mariefred eller Strängnäs via det sjörika landskapet runt Båven till Trosa och så hem via Sverigeleden över Mörkö-Skanssundets färja över till Tungelsta och åter till Stockholm via Nynäsleden.

Kanske vill ni återvända till Stockholm med båt t ex ångfartyget Mariefred? Då passar det att åka medurs via Tungelsta Skanssundet och utvikningar bland Sörmlands skogssjöar.

Lycka till från Thure
 
Re: Pendeltåg

_rikard_; sa:
Jag skall kolla in roslagsleden, lite skog skrämmer inte oss.]

Roslagsleden är inte "lite skog". Den är till stora delar stenar, rötter, vindfällen och surhål. Tyvärr är den alldeles för populär bland dem som tränar enduro.
 
Gotland?

Varför inte ta en helgtur eller två på gotland?

Upp tidigt, pendeln till nynäshamn, färjan till gotland, cykla på gotland hela dagen, övernatta, cykla på gotland "nästan" hela dagen, färjan - pendeltåg tillbaka.

/Mattias
 
Re: Gotland?

mlindstrom; sa:
Varför inte ta en helgtur eller två på gotland?

Upp tidigt, pendeln till nynäshamn, färjan till gotland, cykla på gotland hela dagen, övernatta, cykla på gotland "nästan" hela dagen, färjan - pendeltåg tillbaka.

/Mattias

Vi har vigt en vecka i sommar till Gotland. Som ex-gotlänning har jag iofs sett det mesta av intresse på Gotland men det tål att ses igen. Nackdelen med att åka till Gotland över en helg är att ink pendeltåg går det över 12 h i bara resa. (plus 1000 i biljetter). Jag är lite fundersam över hur bökit det är att ta med en tandemcykel på tåget, men det går nog om man är lite oförskämd :) eller åker i de nya boskapsavdelningarna.

Men det är ett bra tips (mera mera....)

/rikard
 
Det är sant, det kan bli en del restid...

Annars kan ni ju cykla ner till nynäshamn, övernatta däromkring och cykla hem dagen efter. Det finns mängder med fina grusvägar "där nere".

Eller köra en plankan special... Cykla hemifrån tidigt på morgonen, ner till nynäshamn. Ät lunch där (plankstek) och cykla sedan hem. En kanontur. Vill man så kan man följa cykelleden "kustlinjen" eller vad det nu är den heter. Då blir det en hel del mil.

/Mattias
 
tack för tippsen

mmmmmmmmmm... plankstek.

Jag har fått en hel del bra tips. Jag får ta fram passaren och kartan och börja räkna mil. Jag tar gärna mot mer tips på tex specifika sevärdheter eller bra övernattnignsställen runt om kring huvudstaden.

/rikard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
balo Helgturer i skåne? Långcykling 1
Ametz Bästa Liggunderlag 2015 kring 1000:- Långcykling 19
hannulan Helgcykling m packning kring Göteborg Långcykling 5
Zion Funderingar kring årets etapp, Prag - Svarta Havet Långcykling 3
xandersx Inbjudan till fokusgrupp kring färdmedel (skolarbete) Långcykling 0
Avslut090305 Cykling mm. kring Cusco i Peru? Långcykling 2
mj_aktiv Tankar kring Kona Sutra Långcykling 0
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
Gerborn Cykling kring Rjukan Långcykling 1
thureb Rösthjälp för att följa rutt i Stockholm och andra större städer Långcykling 9
thureb Liggcykelträff Medborgarplatsen Stockholm Långcykling 4
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
takats Veckotur från Stockholm Långcykling 5
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
thureb Ny cykelplan Stockholm Långcykling 0
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
hijk Stockholm - Italien Långcykling 12
ztoobez Stockholm - Västervik (vägval?) Långcykling 6
LesGarcons Stockholm-Gibraltar Långcykling 8
pezeta Vemdalen - Stockholm Långcykling 3
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
DownUnder81 Sykkel fra Voss til Stockholm via Danmark Långcykling 0
ellep69 västerås-stockholm Långcykling 3
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
thureb Stockholm sämst i landet på cykelinfrastruktur Långcykling 11
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
bebben_ericson_hotmail.com Cykla London - Stockholm? Långcykling 2
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
tebasile Stockholm - Dalsland Långcykling 0
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
Avslut090305 Trafikantveckan i Stockholm! Långcykling 2
pettter ressällskap stockholm - istanbul Långcykling 0
Mattias Lundblad Stockholm-Ransäter Långcykling 0
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
Swedish Berman Stockholm - åkersberga... rutthjälp! Långcykling 7
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
Albertsson Cykelväg Stockholm->Uddevalla ? Långcykling 1
perosen sällskap Uppsala - Stockholm på lördag? Långcykling 1
salevik Erfarenheter Oslo - Stockholm Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.