Helgturer i skåne?

Tjipp

Har nu i stort sett fått klart min hemmasnickrade enhjuliga cykelkärra och kan snart ge mig ut på lite testturer. Tänkte börja med lite helgturer i skåne med utgångspunkt från Eslöv och undrar om det är nån där ute som har tips på sträckning? Har tänkt sticka på fredagen å vara tillbaka på söndan nån gång och bo i tält om nätterna.

/Ola
 
Fina helgturer i Skåne

Hejsan!
Har själv lärt känna Skåne från cykel och då framförallt genom helgturer. Pågatågen gör detta lanskap perfekt för kortare cykelturer då man aldrig (om man inte vill) måste börja och sluta på samma ställe.

Cyklade senast Ystad-Skanör/Falsterbo-Lund, detta var en perfekt tur för en helg och då hann vi med lite bad också! Kustvägen mellan Ystad och Skanör är jättefin men tilläggas ska att vi hade medvind två av tre dagar. Jag kan tänka att man får en annan uppfattning om man cyklar denna väg i hård motvind.

En annan fin tur är Kristianstad-Ivösjön-Lönsboda-Höör. Denna tur kräver kanske en dag extra dels för att man måste ta bussen till Kristianstad, dels för att det är väldigt kuperat när man ska upp på Småländska höglandet. Å andra sidan får du tillbaka detta när du styr ned mot Höör igen!

Österlen är alltid ett säkert kort, tag Pågatåget till Ystad, byt till Österlenaren och utgå exempelvis från Tomelilla.

Alla åsar bjuder på jättefin cykling och de finaste av tältplatser. Har du köpt nya upplagan av "Cykla i Skåne"? Lite stor karta att ha med sig men jättebra vid planering. De markerade vägarna är ofta jättefina att cykla och dessutom inte så hårt trafikerade.

Ett annat tips är att kolla in Skåneleden. Vissa delar av denna går att cykla, och om inte annat så brukar det bästa tältplatserna finnas i dess närhet!

Hoppas att du får en härlig tur!
/Sophia
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.