Cykla gotland+öland eller skåne?

Jag hoppas att ni som cyklat en del i Sverige och kanske täckt bägge dessa områden kan svara på vilket ni tyckte bäst om? Jag och en kompis som inte långcyklat förut men är i god kondition ska iväg i juli i två veckor på cykelsemester. Vi vill ju absolut cykla en del men ändå ha tid att stanna till och se saker på vägen och ha någon vilodag och så. Tänkt varva tält och vandrarhems boende. Vi väger nu mellan att ta gotland+öland (ska visst finnas en båt mellan?) alternativt ta skåne med fokus på österlen. Vi är boendes i stockholm så det får bli båt alternativt tåg till gotland alternativt skåne. Vilket skulle ni välja och varför? tips på de olika turerna tas självfallet gärna emot :)
 
Jag är skåning numera boende på Gotland och har varit en del på Öland eftersom flickvännen är från Kalmar.

Öland har två vägar. En upp.. och en ner.. eller tvärt om ;)

Skåne och Gotland är däremot väldigt likt varandra faktiskt. Södra Gotland liknar södra Skåne och norra mer likt norra Skåne sånär som på byarna som på Gotland ligger utspritt medan i skåne mer är samlat.
Danskarna har invaderat Skåne som ni nog känner till och har tagit med sig delar av sin cykelkultur vilket är helt underbart. Många kör tempocykling runt i hela Skåne så övriga trafikanter har börjat vänja sig vid att ta hänsyn till cyklister. Städerna bjuder också på mycket cykelbanor och fint skyltat (det är det förövrigt även ute på landet i Skåne).

På Gotland har jag inte cyklat, men däremot kört en hel del (är taxichaffis). I Visby och söderut längs havet går det cykelväg och lika så norr om Visby ett par mil. i övrigt är det vägarna som gäller.

Gotlands näst största tätort har drygt 2000 invånare och hela Gotland är ganska folktomt, turisterna borträknade. Jag flyttade hit i höstas, så mycket bättre utlåtande kan jag inte ge. Däremot skall här finas mycket att se och vägnätet är ganska tätt. Inte som i Skåne, men dock.

Sevärdheter finns det gott om på båda ställena. Det blir nog det minsta problemet :)

Gotland-Öland-båten pratade de om att lägga ner, men så vitt jag förstått skall den fortsätta gå.
Tänk på att du inte får cykla över Ölandsbron utan får ta speciella bussar som går på sommaren. Däremot får man cykla över på vintern..... om man vågar. 2+1-filigt utan vägren...

Gotland är mindre backigt än Skåne (tro det eller ej! :)
 
Öland har två vägar. En upp.. och en ner.. eller tvärt om ;)

Ganska sant!

Men inte riktigt hela sanningen faktiskt. Man bör/måste ha en CYKELKARTA på Öland annars hittar man inte bästa cykelvägarna. Det vet jag säkert att det gäller för norra Öland. Vad som gäller söder om Borgholm får någon annan svara på.

Det finns dock ett helt vägnät mellan de 2 "stora" vägarna som går nord - sydlig riktning.

Man bör undvika de 2 "stora" vägarna om/när det går, en del trafik på dom och inga vägrenar, alltså inte lämpligt att cykla med mindre barn.
 
skåne

har cyklat på alla tre ställena (fast skåne har jag ju bara cyklat en del i :))

Skåne vinner garanterat enl. mig. Både Gotland och öland har för mycket trafik, även på småvägarna och framförallt nada vägren. Öland skall man välja om Alvaret lockar, annars inte... det blir ganska trisst fort. Av Gotland / Skåne så tycker jag att Skåne erbjuder mer.
Men det e ju som sagt högst personligt.

BZ/
 
lutar åt skåne

Tack så himla mkt för svaren än så länge. Måste säga att det nu lutar mot skåne...men vi får se om någon kanske har annat att säga :) tar gärna emot gulkorns tipsen för skåne cykelsemestern.

vad är lagom två veckor i skåne då?
Vad tror ni om att börja i Kristianstad cykla till Simrishamn (vad jag förstår start på österlen) och sen cykla runt lite på österlen och kanske cykla längs kusten till trelleborg och sen mot malmö och därifrån ta tåget tillbaka till stockholm. Är denna sträcka/område lagom för två veckors cykling tro (om man vill cykla lagom mkt kanske 5-6 mil om dagen och hinna se lite etc.) eller är det ett allt för litet område? borde man satsa på att cykla till trelleborg och sen upp i landet lite och den vägen tillbaka till Kristianstad.
eller har ni en annan rutt som blir lagom?
 
Gotland +1 (säger en Visbybo) öland är rätt långtråkigt. Visst kan Gotland ha en del trafik och smala vägar på sina ställen men en bit ifrån de populäraste turistfällorna är det inte speciellt mycket trafik ens i juli. Skåne verkar bra också... åkte bil längs med kusten Malmö till Oskarshamn förra året och tycker att det såg trevligt och cykelvänligt ut större delen.
 
Skåne är trevligt att cykla i. Ni kan ju följa kusten runt, från Kristianstad mot Simrishamn, Ystad, Trelleborg. Upp till Malmö via Falsterbo. I Malmö kan ni sikta mot Helsingborg, alternativt ta cyklarna på tåget över till Köpenhamn och cykla kustvägen Köpenhamn - Helsingör och färjan tillbaka till Helsingborg.

/ Jote
 
Rätt val är Skåne, nu med än fler cykelstråk och cykelvägar. Österlen och Söderlen längs kusten låter lagom. Orkar du mer och har tid är en tur i København aldrig fel.
go tur
 
Gotland blev det visst

Nu kan man ju tycka att vi inte lyssnade på alla råden som med snabb ihopräkning skulle ha tytt på Skåne som första val. Men denna sommar blir det Gotland (avresa den 18e Juli) men Skåne får helt enkelt stå på tur.
Tack för alla inlägg! inspirerad har man blivit för bägge resmålen!
 
Jag tror att du gjorde helt rätt! Jag tyckte att det var ganska platt o tråkigt på Österlen när jag cyklade där i helgen. Blåsten tog hårt och utsikten var inte så himla kul. Däremot var det roligt med den många vägarna o byarna. Vad jag kommer ihåg om Gotland (men det var länge sen jag cyklade där) så var det mer varierat, mer kuperat o mindre slättlandskap.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.