Oslo –*Skåne

Hej, jag tänkte cykla mellan Oslo och Skåne i sommar och har hört om en led som går mellan norra Danmark –*södra Norge och Västkusten i Sverige men jag kommer inte ihåg vad den heter –*någon som vet? Andra tips som följer rutten Oslo –*Skåne är också välkomna! :)

/Ullis
 
Den leden..

känner jag inte till...än...

Men vill du följa västkusten ner genom Sverige så kan du ju ta "Cykelspåret" från Svinesund.
Det går genom Bohuslän och via Lysekil, Orust, Tjörn, vidare längs Hallandskusten ner till Skåne...

Du kan säkert få lite info och en översiktskarta gratis om du kontaktar turistbyrån i repektive län.
 
Det gäller ju att

Hitta rätt förbindelser.....vilka färjor tänker du dig mellan Oslo-Fredrikshamn? Att cykla igenom Jylland och öarna är ingen match, förutom trafiken.
Men föreslagna cykelspåret-ginstleden och t ex kustleden är betydligt trafiktunnare och mera rätt på.
Till Oslo kan du komma med med det mesta även från Sthm
 
Når skal du gjør sykelturen din? Jeg skal sykle fra Moss til Gøtenborg rundt den 20. mai. Det vil være fantastisk hvis jeg kan ankomme til Gøtenborg den 25. mai.

Hvis du skal reise ut rundt samme tiden, kanskje vi kan sykle sammen?

Nait
 
Ber om ursäkt...

för jag skrev fel...

Det heter "Cykelspåret Bohuslän" från Svinesund till Göteborg...

Där går den över i "Ginstleden" som fortsätter längs kusten genom Halland...

Sen tar "Skånespåret" vid...

"Cykelspåret" som går genom Halland går längre in i länet...
 
Gbg-Oslo

Når skal du gjør sykelturen din? Jeg skal sykle fra Moss til Gøtenborg rundt den 20. mai. Det vil være fantastisk hvis jeg kan ankomme til Gøtenborg den 25. mai.

Hvis du skal reise ut rundt samme tiden, kanskje vi kan sykle sammen?

Nait

Jag ska cykla från Lindome till Oslo så att jag är framme 17:e maj (vill vara i Oslo på kvällen 16:e maj eller så).

Jag ska hem igen på fredag, 21 maj. Om du kan vänta en dag, kan jag plocka upp dig 21:e och vi kan cykla tillsammans.

Daniel
 
Lindome-Oslo

Jag cyklade upp till Oslo med start i torsdags, på sen eftermiddagen. Jag cyklade upp över Tjörn, Orust och sedan västra sidan Bullaresjöarna och in i Norge vid Vassbotten/Holtet.

Det var det värsta vad många backar det är som finns på den norska sidan. Snittfarten föll ned till 15 km/t. Det var en riktig rackare när jag lämnade Halden på väg 22 mot Rakkestad. 22 fram och 32 bak var inte helt fel.

Men det jobbigaste var in till Oslo. Alla kartor är felmärkta vid Kolbotn. Jag försökte komma in i Oslo via väg 152 från Ski. På kartorna, i en viss skala, är det märkt så att 152 fortsätter norr om Kolbotn. I själva verket svänger 152 väster ut ned till E18 (motorväg) genom en tunnel med cykelförbud.

Så om man följer skyltarna för 152 vid Kolbotn, kommer man fel. Istället ska man strunta i skylden som leder in i tunneln (vid en rondell) och kör rakt fram. På kartan är det märkt 152, men det är egentligen Skiveien. Den leder fram till ett par alternativ. Men att hitta ut från Kolbotn när jag litade på kartorna tog över 1 timme. Det var smått jobbigt eftersom jag redan hade cyklat 10 timmar den dagen och ville vila mina trötta ben.

Väldigt mycket glesbygd genom Sverige (väg 165) och Østfold (förutom Halden). Inga bensinmackar, kiosker eller något. Det var lite svårt att äta så mycket som krävdes. Ladda med mat och vatten på den sträckan.

Ska tillbaka till Lindome nu på fredag.
 
Tänk att jag skulle få läsa om Rakkestad här på Utsidan. Oväntat!
:)

Du ... jag har bara underbara minnen om Rakkestad! Där fanns det MAAAATTT! :)

Jag var ganska hungrig när jag kom fram. Från Rakkestad tog jag 124 till Askim. Sedan fick jag lite bråttom (vill komma till Oslo samma dag) och körde E18 till Kråkstad, småvägar till Ski och ett fåfängt försök att komma in till Oslo på 152 norrut. Åskvädret bröt ut när jag kom till Oslo. Jag kunde knappt se för att hålla hjulen borta från spårvagnsspåren.
 
Gjorde trippen Göteborg, skåne, själland, frederikshavn Göteborg förra sommaren

Jag har beskrivit det mesta av resan längs ginstleden, över själland och jylland på http://www.cykladanmark.se
Jag passade på att köra motionsloppet Nordjylland runt innan jag gav mig av hem igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.