Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika)

Hej!

Jag har sagt upp mig från mitt jobb i reklamvärlden och ska ut på cykeltur nu på måndag, ner mot Skåne till, rutt typ Katrineholm-Linköping-Eksjö-Alvesta-Karlskrona-Kristianstad-Lund-Köpenhamn-Helsingör-Helsingborg. Har jag inte tröttnat rejält i Helsingborg och vädret varit på min sida tar jag mig nog upp till Arvika på cykeln också.

Är hyfsat välinkörd på landsvägshoj, men har aldrig kört några längre svängar, så det ska bli spännande att testa på!

Jag tänker cykla på en Apollo Team Race, typ en racerhybrid. Den har fungerat som pendlare hemma men är nu ommöblerad till långfärdshoj. Första funderingen jag har gäller bakhjulet på den där. Tror ni att det håller för mig (knappa 70kg) och lite packning, runt 10 kg? Hjulet är parekrat, som på denna.

Packningen kommer att hamna ganska rakt över navet. Jag har satt på lite tjockare däck, Continentals Contact-37:eek:r, för att skydda litegrann och ge bättre komfort. Kan det funka ett par hundra mil?

Nästa fråga gäller vägen, skulle vara kul med lite tips på vägar att cykla mellan orterna. Kommer förstås försöka undvika riksvägar och dylikt så mycket det går, men jag vet ju från min egen hemtrakt att det finns mer och mindre roliga vägar.

Sista frågan för idag: Jag har packat ner en Emergency Poncho som jag tänkte att jag skulle ha vid oväntat regnväder. Då jag bor hos vänner och någon natt då och då på vandrarhem tänkte jag nog försöka undvika de värsta regnvädren med SMHI:s hjälp. Volymmässigt har jag plats att plocka med regnstället, men det väger ju en del och jag har ju inga regntåliga handskar, skor, mössa osv. Bakväskan är inte heller fantastiskt regntät. Hur skulle ni resonera?

Tack på förhand :)

/Simon
 
Det är bara att prova. Själv använder jag mina racerhjul till långfärd med 10 kg packning utan problem. Hjulen borde ju vara avsedda att hålla för racercyklister som väger över 80 kg. Angående vägval så tycker jag att mycket av tjusningen är att pröva sig fram. Jag brukar ha kopior på lantmäteriets sverigekarta. Det är bara att cykla på och göra vägval efterhand. Det blir säkert en härlig cykeltur för dig. Sverige i maj är inte dumt.

Mange
 
Skönt att höra! Jag kommer att ha med mig mobil med GPS, så jag räknar med att köra på den när jag inte hittar själv. Ska dock sikta på att ha GPS:en avstängd så mycket som möjligt :)
 
Tackar :) Jag ska försöka få med mig ett par värmande handskar. Ett par tjockare sockar är också packade, men vattentäta sockor har jag faktiskt inte hört talas om, var hittar man sådant?

Plastpåsidén var inte dålig. Ska ta och testa mina packsäckar när jag kommer hem till kvällen och se om de står emot fukt.
 
När det är pissväder har jag diskhandskar på händerna när jag cyklar. Och finns det risk att det blir regn burkar jag packa mer mina GoreTex strumpor eller Sealskinz http://www.letro.se/default.asp?prodid=17846 när det är så varmt att jag använder sandaler.

Lundhags Mooseboots/Coverboots finns nog inte längre att uppbringa.

Per
 
När det är pissväder har jag diskhandskar på händerna när jag cyklar. Och finns det risk att det blir regn burkar jag packa mer mina GoreTex strumpor eller Sealskinz http://www.letro.se/default.asp?prodid=17846 när det är så varmt att jag använder sandaler.

Lundhags Mooseboots/Coverboots finns nog inte längre att uppbringa.

Per

Haha, det här verkar vara en hobby för mig. En massa sköna toklösningar. Diskhandskar eller liknande ska packas ner. Ska kolla om jag har några latexhandskar modell större som man kan dra över windstopperhandskarna kanske.

Regnställ kan vara skönt att ha och behöver inte ta stor plats eller vikt, tex. T&P Packaway från www.idefixteko.se

Ah, det där såg smidigt ut! Av rent ekonomiska skäl tror jag att jag testar med att bara köra löpstället, det verkade under gårdagens test vara vattenavvisande, om än inte "vattentätt". Men visar det sig att det inte funkar så är det där ju ett utmärkt alternativ!

Tack actionbent & Per!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
Tottofagrin Cykelvagn för 35-40kg hund + lite till Långcykling 15
The_Lost_Cyclist Mavic EX 721 VS. Sun Rhyno lite?? Långcykling 10
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
Jackiie Brooks B17 i Västerås Långcykling 7
ellep69 västerås-stockholm Långcykling 3
nh Cykla Västerås - Uppsala Långcykling 5
Cykelväg Västerås-Arvika Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.