Cykelvagn för 35-40kg hund + lite till

Hej!

Skriver egentligen för min pappas räkning som i sommar ska ge sig ut på en långcykling genom Sverige på sin nya liggcykel tillsammans med sin hund. Är därför på jakt efter en cykelkärra som kan tjäna som hundvagn under tiden hunden inte springer bredvid plus att man kan lasta lite hundfoder och dylikt i den.

Har spanat in BOBs vagnar (Ibex och Yak), men dels lastar de för lite och dels är lastutrymmet för litet. Hunden är en Italiensk Spinone, alltså stor, och väger strax under de 40. Cykelvagnar avsedda för barn har också för låg maxlast (35-40kg) för att kännas trygga för ändamålet. Den dynamiska vikten av 40kg levande last kan ju bli ganska stor.

Finns det inga lite kraftigare rena expeditionsvagnar som kan lasta lite mer och har större golvyta?

Själv börjar jag fundera på om det inte är lika bra att bygga en själv... Typ sno lite lösningar från BOB och andra och göra det lite större och kraftigare. Och i aluminium istället för stål.

Några idéer eller förslag? Någon som har sett nån vagn som skulle passa?
 
Sele på hunden?

En tvåhjulig kärra bör fungera. Det finns transportkärror t ex från Burley som klarar ca 50 kg. Vi har en sådan som skulle kunna fungera men jag tror att man skulle behöva förstärka botten lite för den aktuella hunden.

Hunden kanske bör förtöjas med en sele för att inte kasta sig från sida till sida när man passerar intressanta hundar eller lukter etc.

Komplettera med en "Walky Dog" eller liknande så kan hunden dra ekipaget stor del av tiden.

Thure
 
Hittade precis en kärra från USA som verkar intressant. Den är avsedd för större hundar och har en maxlast på 72 kg. Ser faktiskt riktigt bra ut. Problemet är att det inte verkar finnas en återförsäljare i Sverige än, så man får privatimportera den i så fall. Kostar runt 500$.

http://www.petego.com/product2.aspx?src=TroughDDL&productid=251

Farsan har en såndär "springer" eller vad de heter för att koppla hunden till när man cyklar. Triken har ju dock ingen sadelstolpe eller normalt ramrör att fästa den i. Ännu ett problem att lösa...

PS
Thure: Ja sele är ingen dum idé, det är nog nästan ett måste när man tänker efter... Tack för tipset!
DS
 
Farsan har en såndär "springer" eller vad de heter för att koppla hunden till när man cyklar. Triken har ju dock ingen sadelstolpe eller normalt ramrör att fästa den i. Ännu ett problem att lösa...

Walky Dog tycker jag är vettigare än Springer bland annat för att det går snabbare att ta av och på den från fästet. Vi har både Springer och Walky Dog. Misstaänker att det skulle gå att få på en walky Dog nånstans på den aktuella hojen. Se bilder och diskussion nedan.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45786

http://www.walkydogusa.com/

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/3422?sid=d290c24fb352fc960fb85bdd76e6765b

Thure
 
Får ta och spana in Walky Dog, den verkar ju spännande helt klart. Men blir svårt att sätta fast den tror jag. Samma problem med Springer.

Som kan se på bilden är ramen av ett tjockt stålrör som dessutom slutar för lågt för walky/springer. Hundens mankhöjd är väl ungefär vid bakhjulets övre fälg nånting. Man får i så fall förlänga ramröret med ett tunnare rör på något sätt upp bakom sitsen...
 

Bilagor

  • optima rider.jpg
    optima rider.jpg
    37.4 KB · Visningar: 4,506
Träffade en kille från Basel..

Tjena.

Jag cyklade från 3-riksröset till Smyge 2006 och träffade då en kille från Basel några mil söder om Jokkmokk som hade sin Golden på en helt vanlig cykelkärra för barn. Han var på väg till Nordkap, så klart! MEN, varför dessa liggcyklar?? Har träffat alltför många tyskar o holländare som slitit och svurit i de Svenska backarna! Funkar säker bra när det är hyggligt flackt men i uppförsbackar? NÄ!

Nåja, så släng inte för mycket pengar på en specialkärra utan det som är viktigast är säkert hjulen då dessa frestas hårt, gäller även på cyklen när man kör med kärra.

Å jag kan rekomendera 45an, den är bra att cykla på med lite trafik.

Lycka till, Stiffe
 
MEN, varför dessa liggcyklar?? Har träffat alltför många tyskar o holländare som slitit och svurit i de Svenska backarna! Funkar säker bra när det är hyggligt flackt men i uppförsbackar? NÄ!
Lycka till, Stiffe

Har aldrig själv cyklat på en trike, men det jag läst om dem och lyssnat på dess användare, så är de mycket bra i uppförslut. Klart att de är tyngre men du har en helt annan kraft att pressa med i den ställningen än när du står på en tvåhjuling. Bara att kolla på ett gym hur maskinen för benpress ser ut.
 
Får ta och spana in Walky Dog, den verkar ju spännande helt klart. Men blir svårt att sätta fast den tror jag. Samma problem med Springer.

Som kan se på bilden är ramen av ett tjockt stålrör som dessutom slutar för lågt för walky/springer. Hundens mankhöjd är väl ungefär vid bakhjulets övre fälg nånting. Man får i så fall förlänga ramröret med ett tunnare rör på något sätt upp bakom sitsen...

Kanske går det att montera Walky dog eller en liknande anordning på ramröret strax bakom vevlagret? Du måste förstås sätta dit ett rör i vertikal riktning uppåt att fästa walkyfästet på för att kunna trampa

Thure
 
Kanske går det att montera Walky dog eller en liknande anordning på ramröret strax bakom vevlagret? Du måste förstås sätta dit ett rör i vertikal riktning uppåt att fästa walkyfästet på för att kunna trampa

Thure

Hmm.. Jo, men det är ca 55cm från ramröret ut till yttersidan av framhjulet. Ska hunden springa på utsidan av sagda hjul så blir nog momentet på stången väldigt stor pga längden. Eller uppfattade jag dig fel?

Min tanke var att få hunden bakom framhjulen och på så vis kunna använda kortare stång. Men finns ingen bra fästpunkt egentligen så man får väl kanske dra upp ett rör längsmed ramröret bakom sitsen och vidare upp för att fästa stången på den. Fast får ta mig en närmare titt på cykeln igen irl för att se vad som är möjligt.
 
Helst skulle man vilja ha en stång riktad ganska mycket framåt så att man inte kör på hunden med framhjulet. Kedjeskydd med kudde på runt vevdrevet? Trike är nog inte helt idealt för att hunden skall kunn dra. Alternativt vore att ha en pinne som går ut från bakaxeln i en båge ut lateralt till en punkt ovanför hundens manke men det blir kanske inte så lätt att få plats med den här stora hunden mellan framhjul framför hunden och kärran bakom hunden.

Thure
 
Helst skulle man vilja ha en stång riktad ganska mycket framåt så att man inte kör på hunden med framhjulet. Kedjeskydd med kudde på runt vevdrevet? Trike är nog inte helt idealt för att hunden skall kunn dra. Alternativt vore att ha en pinne som går ut från bakaxeln i en båge ut lateralt till en punkt ovanför hundens manke men det blir kanske inte så lätt att få plats med den här stora hunden mellan framhjul framför hunden och kärran bakom hunden.

Thure

Nä att hunden ska dra ekipaget är kanske inte möjligt. Han har aldrig dragit innan så jag vet inte hur villig han är göra det ens. Men tanken är väl att han ska ha dragsele iaf och att om han är villig ska kunna överföra lite kraft till ekipaget.

Fäste på bakaxeln kanske vore nåt! Får definitivt kika närmare på den och testa lite...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.