Cykelvagn eller cykelväskor?

Jag har tänkt att cykla till västkusten (Eskilstuna-Strömstad-Göteborg-Eskilstuna) nästa år på semestern och vara ute på vägen ca 3 - 4 veckor, problemet är att jag inte har hållit på med långfärder tidigare.

Först tänkte jag att vagn är det bästa och packa i men ju mer jag funderar kommer jag på fördelar med väskor.
Är det någon som har tips och råd vad man ska välja så tar jag gärna mot dom!

Vagnarna jag har funderat på är någon modell från Burley eller Bob (samt ev vad man kan få tag på beg. här i stan) Väskor har jag bara kollat på hos fritidsbutiken
http://www.fritidsbutiken.com/catsearch.asp?mode=CYKELV%C4SKOR&mcmode=V%C4SKOR
 
Men det beror ju helt på hur mycket packning du ska ha med dig.

Först och främst skaffar man cykelväskor (fram och bak). Betydligt smidigare.
 
Carl H; sa:
Men det beror ju helt på hur mycket packning du ska ha med dig.

Först och främst skaffar man cykelväskor (fram och bak). Betydligt smidigare.

Packar man mer än som får plats i fyra väskor är man ute och cyklar tycker jag, om ni ursäktar vitsen. Eller cyklar turer på ca 4-5 mil på Åland eller Gotland, i långsam takt med många pauser för bad, sol, fotografering och öl. Då är en kärra tillome bra. Min erfarenhet är att hålla ner vikten är A och O, om man tänkt sej att cykla tio mil eller mer om dagen utan att knäcka knän och/eller moral. Ansträngningen och obehaget ökar dramatiskt med varje kilo extra, jag lovar
 
Det verkar som om cykelväskor skulle vara det bästa allternativet, var och tittade på cyklar igår och då rekomenderade de också väskor.

Har någon tips om modeller, märken och inköpsställen så tas de gärna imot!
 
Långcykling

Varje gram, du, cykel, bagebärare och väskor samt packning skall du med muskelkraft lyfta över varje backe på vägen!
Min kamrat kom just hem efter att ha kört sönder ännu en aluminiumbagegärare. Även han väljer stålrör nästa gång.
Så mitt råd är börja med en lätt cykel dvs lättare än 10 kg! Lär dig sen packa i två packväskor och ha en

Go tur

Johan K
 
10 Kg !

Det låter lite, mindre än vad jag har i ryggan om jag är ute över helgen.
kommer ivarje fall skaffa ett nytt, mindre tält, Vikten hamnar nog på ca 1,5 - 2 kg (nuvarande fjällräven alupopout III, väger dryga 3 kg), trangia kök och bränsle ca 1 kg, sovsäck & liggunderlag ca 1 kg, verktyg och delar til cykeln 0,5 kg.
Kilona bara smyger sig på, vad behöver man egentligen ha med sig?

Tacksam för tips på ett litet tvåmanstält eller ett stort enmans (max 2-2500 kr) samt vad man kan spara in vikt på.

Hälsningar
Anders
[Ändrat av greendanger 2003-08-18 kl 08:05]
 
Jo, 10 kg lät lite. Jag tolkar det nästan som han menar att man bör börja med en cykel som väger 10 kg och sen packa. Bara vatten väger ju ett antal kilon. 20 Kilo packning på cykeln verkar mer rimligt, det tror jag att jag skulle kunna släpa med mig utan större problem.

Fast jag är en färsking inom att semestra med cykeln, men tänkte testa nästa år, så försöker snappa upp de ena och det andra :)

Mvh
 
Varför släpa på så mycket?

pher_; sa:
20 Kilo packning på cykeln verkar mer rimligt, det tror jag att jag skulle kunna släpa med mig utan större problem.

Varför har du så mycket som 20kg packning?

För den som skall cykla i bebodda trakter så blir det en hel del mindre om man skippar tält/Trangia osv.

Här är den packlista som jag har kommit fram till efter flera års cykelsemestrande, i år blev det tre veckor nu i sommar.


På cyklisten
============
Cykeltröja, tunn i Coolmax
Cykelbyxor, tunna snabbtorkande
Cykelstrumpor, Coolmax svarta
Cykelskor, SPD-sandaler används även som skor
Cykelhandskar + hjälm + solglasögon

I ryggfickorna:
Karta + plånbok + kamera
Telefon, nu med radio!

I packningen
============
Två reservslangar + laglappar
Däcksverktyg + minipump m manometer
1 växelvajer + 1 bromsvajer
Universalverktyg, för cykling med mejslar,
insexnycklar och ekerverktyg.
Fällkniv, liten modell med bla sax
Buntband + eltejp, liten rulle

1 Cykeltröja, tunn i Coolmax
1 Cykelbyxor, tunna snabbtorkande (Coolmax)
2 par strumpor, Coolmax svarta
Armvärmare + benvärmare
3 t-shirts, tunna snygga i syntet/Coolmax
används både som t-shirt och 'svett'-tröjor.
1 långärmad tröja, tunn fleeece (NewLine)
Regnjacka + regnbyxor i Pertex
GoreTex-sockor + diskhandskar + cykelmössa

2 boxershorts, snabbtorkande (Newline CoolMax)
Långbyxor, tunna snabbtorkande
Badshorts, används även som shorts

Duschtvål/shampoo + tvättmedel (små förpackningar)
Tandborste + tandkräm + rakhyvel
Solskyddsfaktor + 'cyklistsalva'
Handduk, tunn liten + sidenreselakan

Telefonladdare, liten lätt reseladdare
Penna + kombinerad almanacka, adress- och antecknings-bok

Packningen förvaras i en Carradice, http://www.carradice.co.uk, 'saddlebag' som hänger bak på sadeln mha Carradice sadelväskhållare, http://www.carradice.co.uk/sqr-products.htm.

Packningen + sadelväskan + väskhållaren väger 5kg.

Listan har varit publicerad här flera ggr förut, tex:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17756
En stor inspirationskälla för mig har Jobst Brandts cyklingar varit, han har cyklat i Alperna i 40 år! Läs mer på:
http://www-math.science.unitn.it/Bike/Countries/Europe/Tour_Reports/Tour_of_the_Alps
Glöm inte att kolla bilderna.
Han uppger att hans packning väger 4,5lbs!, dvs mindre än hälften av min, läs:
http://www-math.science.unitn.it/Bike/General/Packing_List.html
Här är en svensk kille som klarar sig med tre kg:
http://www.eyeless.org
"The packaging weighed around 3 kg"


Varför släpa på mer?
 
Varför 20 kg? Jag vill ha med mig tält och sovsäck. Trangia och viss mat. Vill ha gott om vatten med. Och då mitt tält fortfarande funkar, likaså sovsäcken som väger en hel del så blir de ett antal kilon. Kommer byta ut grejerna efterhand till lättare saker, men de får ta sin tid. Vill även ha med en del kläder att byta med, så man slipper lukta unk.

Men vänta 5 år så ska vi se vad jag är nere i för vikt :)

3 kg, låter verkligen extremt. Dricker karn inget vatten?? Eller stannar han vid varje mack och tjatar till sig vatten?
 
Do it simple!!!

Igen dessa cykelvagnar...
Det finns inga anledningar att släpa med sig en vagn. Jag provade i Spanien i april och säger bara NEJ! Det var 20 kilos vikt på vagnen. Inkluderar det jag behöver för att tälta, laga egen mat (billigast) och kunna laga hojen i de oländiga delarna av södra Europa. Vagnen var ett elände. Den vägde 4,5 kilo + packning men utan mat och vatten, och kändes! När jag kom hem med allt från flyget packade jag ner allt direkt från vagnen ner i mina egenhändigt sydda bagar för att prova packvolymen och fick plats över! Vill du nu handla en vagn kanske du skulla gå in på min hemsida för att få en lista på vad jag tyckte. http://www.klaus.nu och klicka dig fram till "Långfärdscykling".
Vikt- utan mat och vatten- med kamera och extradäck blir ca 20 kilo för mig. Kolla min packlista.
Och håll i minnet att det är vikten som är problemet. Men också helt beroende på vart du ska. I Sverige är det inte- som man skulle kunna tro- en välförsedd bensinmack runt varje hörn. Och samhällena man passerar kan vara helt dränerade på folk. Jag vette tusan vart dom är men det är ibland helt tomt på vissa ställen.

Hälsningar Jürgen
 
Det blir väskor...

Stort tack till User & Klaus + alla andra som hjälper till med råd och dåd!

Jag kommit fram till att väskor är nog det lämpligaste, ideen att använda vagn kom nog till lite för snabbt...

Mycket tacksam för tipsen om packningen också, det kommer att göra det hela lättare att planera,
Tält & trangia är något som behövs då jag inte bara har tänkt och ligga på camping och/eller vandrarhem, utan har tänkt att kunna stanna där det verkar trevligt och ligga där över natten (Japp, han tänker använda allemansrätten, ligga en natt där det passar!).

Finns det fler som har tips så skriv ner dom, vi nybbörjare på ångcykling tar emot all hjälp vi kan få!
 
Re: Varför släpa på så mycket?

User; sa:
Varför har du så mycket som 20kg packning?

För den som skall cykla i bebodda trakter så blir det en hel del mindre om man skippar tält/Trangia osv.

Men han kanske INTE cyklar i bebodda trakter? Och han kanske inte har råd att äta all mat på resturanger? Och ta in på hotell varje natt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Biomed Cykelvagn för 2 barn + hund Långcykling 7
MariaSandgren Välja cykelvagn Långcykling 11
egs Cykelvagn + Brompton Långcykling 6
nova09 cykelvagn med dämpning?? Långcykling 8
Tottofagrin Cykelvagn för 35-40kg hund + lite till Långcykling 15
realout Enhjulig cykelvagn? Långcykling 14
mtbsmuffe Cykelvagn enhjulig Långcykling 2
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Klaus Enhjulig cykelvagn kontra bagar på cykeln? Långcykling 0
Swedish Berman Förslag till cykelvagn/väskor Långcykling 0
Swedish Berman CYKELVAGN Långcykling 2
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.