Cykelvagn + Brompton

Jag är lite sugen på kombinationen cykeldragen barnvagn (typ Chariot) och en fällbar cykel, förslagsvis en brompton. Syftet är att kunna transportera både mig, ett eller två barn och cykeln på kollektivtrafik och väg.

Finns det några falluckor, kan man koppla vagnen på en brompton med växlat nav, funkar det med den lägre navhöjden? Pallar man att släpa både vagn och cykel och barn på tåget / bussen / tuben?
 
Bör kunna funka

på vägen men jag har en gång blivit stoppad från att gå på pendeltåg personen i SL-spärren hävdade att cykelvagn inte var tillåten på tåget.

Lite märkligt i och med att dels barnvagnar är tillåtna dels cykelvagnar är hopfällbara.

Thure
 
Ang Brompton + vagn

Jag är lite sugen på kombinationen cykeldragen barnvagn (typ Chariot) och en fällbar cykel, förslagsvis en brompton. Syftet är att kunna transportera både mig, ett eller två barn och cykeln på kollektivtrafik och väg.
Finns det några falluckor, kan man koppla vagnen på en brompton med växlat nav, funkar det med den lägre navhöjden? Pallar man att släpa både vagn och cykel och barn på tåget / bussen / tuben?

De funkar alldeles utmärkt med de flesta typer av vagnar efter en Brompton!
Någon tipsade om att en hopfälld Brompton L5 passar perfekt i en Burly D'light som nog är lite större än Chariot.

Värt att tänka på är att en vagn är lång/låg och svår att se för alla snurriga bilister, så det är säkrare att placera dem i en barnsits på cykeln. Det fanns tidigare en sits för Brompton men tillverkningen sägs ha upphört även om Bikefix fortfarande listar den nätbutik.

Såg att den även kan kombineras med sk. barnpedalskit för tandemcyklar. Det kom senare en annan modell men även den verkar vara svår att få tag på. När barnen blir ännu lite äldre kan man montera en sk. trailerbike.

För mer tips skulle jag rekomendera Folding Society eller Brompton forumet.

på vägen men jag har en gång blivit stoppad från att gå på pendeltåg personen i SL-spärren hävdade att cykelvagn inte var tillåten på tåget. Lite märkligt i och med att dels barnvagnar är tillåtna dels cykelvagnar är hopfällbara. Thure

Reglerna säger att cykelkärror inte är tillåtna på några av SL:s tåg/bussar! Men detta skall ställas mot reglerna om barnvagnar. Så är det en cykelvagn, som med sk. stroller eller joggingkit kan ändras till barnvagn, kan jag inte se att de varför de inte skulle vara tillåtna.

En sådan konverterad vagn kan iofs vara ganska skrymmande så man får använda lite sunt förnuft och inte förvänta sig att man skall kunna tränga sig på bussen i rusningstrafik. Chaufförer, tågvärdar och spärrvakter har nog både rätt och skyldighet att i sådana situationer neka tillträde. Men det finns inte vad jag kan se några angivna max-mått speciellt för barnvagnar annat än de som gäller för bagage i allmänhet.
 
Tack för tipsen.

Reglerna säger att cykelkärror inte är tillåtna på några av SL:s tåg/bussar! Men detta skall ställas mot reglerna om barnvagnar. Så är det en cykelvagn, som med sk. stroller eller joggingkit kan ändras till barnvagn, kan jag inte se att de varför de inte skulle vara tillåtna.

Precis, det är därför jag har siktat in mig på t.ex. en chariot, som ju mer är en barnvagn som går att dra bakom en cykel. Det borde inte vara några problem med den.
 
Brompton + Chariot

Det går bra att koppla ihop en Brompton med en Chariot-vagn, det man får tänka på är att om det ligger någonting på vägen, ex en snödriva, eller man kör i en håla, över ett gupp eller liknande så är armen mellan cyklen och vagnen närmare marken och kan lättare slå i. Men under normal körning på en cykelbana eller jämn stig är det inga problem.

När det gäller att åka tåg så går det bra under förutsättning att man undviker rusningstid, det tar en hel del plats på tåget att både ha en ihopfälld brompton och en vagn. Det kan också vara lite bökigt att fälla ihop cykeln och koppla bort armen, i alla fall om man reser ensam med barnet. Om man är två är det inget problem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.