cykelvagn med dämpning??

Hej hej!!
Vi behöver lite tips och råd inför köpet av cykelvagn...
Vi kommer att behöva en vagn för två 1-åringar, för dagsturer och vänder mig till er vana cyklister =)
Vi har 1km grusväg innan vi är ute på asfalterad väg och jag tror att en vagn med lite dämpning är att föredra?!
Vad tror ni och vad rekommenderar ni för vagn, med eller utan dämpning?
Tar gärna emot tips på en prisvänlig, bra vagn, recensera gärna era tips =).


Tack på förhand!

Mvh. nova09
 
Ps.

Tror ni alternativt att vi kan bli nöjda med en "spectra" eller vad tror ni om team sportias modell? Dessa är väl utan dämpning? Tror ni att barnen kan njuta av åkningen eller vibb-skador av att åka i en sådan efter grusväg?
 
Dämpning har nog inte många vagnar, däremot fjädring :)

Fjädring, det beror ju på...
- vad ni är beredda att lägga ut,
- hur ofta ni använder vagnen,
- hur långa turer,
- hur länge ni vill använda vagnen (dvs flera vagnar har lågt i tak och storvuxna ungar växer ur vagnen rätt snabbt),
- maxlast
- underlag (mest asfalt verkar det som?),
- hur snabbt ni kör
osv. osv.

Rent generellt är ju fjädring bra, men kostar.
1-åringar har ju normalt sett hunnit bli rätt stabila i nacken, så det är ju iaf mindre viktigt med fjädring än för än yngre barn.

Vi har en chariot corsair xl. Chariot är ju bland det dyraste man kan hitta... man kan med gott samvete använda en billigare vagn.
 
Senast ändrad:
Tror ni alternativt att vi kan bli nöjda med en "spectra" eller vad tror ni om team sportias modell? Dessa är väl utan dämpning? Tror ni att barnen kan njuta av åkningen eller vibb-skador av att åka i en sådan efter grusväg?

Jag kan inte tänka mig att barnen skulle få några skador av lite vibrationer, som är allt gruset ger (om det är stora hål i vägbanan kan du testa att sakta in). Barnen protesterar dessutom om det blir obehagligt. Dottern var 2 månader när vi började lägga henne i cykelvagnen (i en slags hängmatta), då fick man ta det lite lugnare ibland, och det kravet var hon rätt tydlig med ;-)

Vår vagn är en Chariot Cougar (barnvagn och cykelkärra i ett). Den har någon slags fjädring, som möjligen gör åkningen lite mer bekväm när det är större gupp. Det är inte en feature jag skulle prioritera vid val av cykelkärra.

Billigast möjlig (biltema tex) funkar bra i de flesta situationer. Vi hade en sån först. Ska du använda den för längre turer eller väldigt många korta kan det nog vara värt att betala för kvalitet.
En lätt vagn är _mycket_ lättare att dra!

I vår kravspec fanns även att den skulle gå att använda som vanlig barnvagn när man kommer fram dit man ska, och då var valet rätt enkelt, vi hittade bara en tillverkare. Sen har nog fler alternativ än Chariot dykt upp på senare tid.

I vilket fall som helst är vi grymt nöjda med Chariotvagnen. I och med att den ersätter en vanlig barnvagn är kostnaden inte lika svår att motivera.
Minus för vikten dock.

Våra barn är 4 respektive 1,5 år, och de får plats rätt bra. På höjden finns det nog plats att växa nästan en dm till för den store killen. På bredden är det lite svårare att säga, det är ett givande och tagande. Vissa dagar skulle nog inte en 4 meter bred vagn räcka (när lillasyster ska visa storebror vem som egentligen bestämmer).

Lycka till med valet!

/OJ
 
Snudd på totalt utanför frågan, men jag kan inte undlåta* er den här bilden som togs i Österrike 2005: http://tnt.happymtb.org/misc/HundPaVagn.jpg

Hunden hoppade av när det gick sakta och på när det gick fortare, kolla svansföringen - den har varit med förr! :)

Vagnen är f.ö. en Ibex från BOB: http://www.bobgear.com/trailers/trailer.php?product_id=11

*Firefox stavningskontroll godkänner så klart inte undlåta, det heter ju egentligen underlåta - men som stavningsförslag finns "hundlåta". :)
 
Tack för era tips!!!

Tack för era tips och kommentarer...
Det är just detta jag undrat, om det "räcker" med en av de billigare modellerna för att barnen ska vilja åka med på turerna, eller om det är värt att satsa ngr tusenlappar till för att få FJÄDRING och ev lite lättare vagn i vikt.

Ni verkar gilla Chariot =)
 
Och som du ser så är det ingen bra idé att posta samma fråga i flera trådar (konstigt att inte databasen kan upptäcka det), det skapar kaos, och det blir dubbelt så många ämnen.
 
Det är stor skilnad på att åka i en cykelvagn och att sitta på en cykel, visst dina barn kommer inte att klaga på en ofjädrad vagn men så vet dom inte vad alternativet är och väljer vagn på utseende istället.
Skilnaden mellan dämpad och odämpad cykel på grusväg är inte stor, men skilnade på dämpad liggcykel och odämpad liggcykel är väldigt stor och är nog mer jämförbar med en cykelvagn. Liggcykel har jag egen erfarenhet av och dämpad är klart mycket bekvämare och jagar man inte vikt så är dämpad helt klart att föredra. När man sitter i en vagn kan man inte parera gupp och ojämnheter som du gör när du sitter på en cykel, komforten blir helt överlägsen med fjädring och det borde inte ens vara någon tvekan på vad du borde köpa.
 
sorry...

actionben: Tack, klart värt att tänka på som du säger... Själv har jag bara erfarenhet att åka bakom skoter i pulka och det kan vara en rätt skakig upplevelse utan dämpning...

KLAGER: sorry om jag skapat "kaos" som du nämner, genom att ta upp frågan om cykelvagn på två forum... det var inte min avsikt att göra "fel", trodde det är ok, tack för upplysningen =(
Have a nice day...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.