Dämpning av styret på racer?

Har haft en del problem med domningar i händerna vid långcykling. Funderar på om dämpad framgaffel kan vara en del av lösningen på problemet. Tanken väcktes om denna cykel som annonseras på http://www.fredrikshof.se kan vara något för mig?

"Racer; Cannondale Caad3, 50cm. Full Dura-Ace 8-delat. Mavic Helium hjul. Look pp396 pedaler. VDO c10+ trådlös dator. Vittoria Open Corsa Evo-cx däck (nya). Gaffeln (Headshok DD15) är nyservad hos Cykloteket"

Någon som har synpunkter på den cykelmodellen för riktiga långlopp i allmänhet och på den dämade gaffeln i synnerhet?

Thure
 
Det ligger något i det

Vid målgången i TCR, USA är det bara Moultonlaget som har klarat att skriva autografer!
Rörisolering, finns hos C.Ohlson, funkar bra för många, den är längdskluven och du lindar som vanligt.
Jag har även det problemet och lösningen sitter inte i handskar med dämpning, korkband, men en del i slangar med större luftkammare. Prövade med racertandemenens 700x38 kevlar på racern och det var ett ny njutning. Ännu för många isfäckar runt Lund, men dagsmejan har kommit och dammarna öppnats, till fåglarnas glädje.

Go tur

Johan K
 
Softride rules och Girvin Flexstem ger magont

markh; sa:
Jag är mycket förtjust i Girvin's Flexstem, som
skona handledarna utan att behöva dämpad gaffel :
http://www.bikepro.com/products/stems/girvin.html
Har haft den pa olika cyklar i 10 år nu.

Problemet med Girvin Flexstem är att den enbart är ledad i en punkt. Detta innebär att styret "dyker" vid ett gupp, d.v.s. rör sig i cirkelbåge. :( Detta beteende tyckte åtminstone jag var mycket otrevligt när jag testade Girvins Flexstem för ca 10 år sedan. Enligt bilden på bikepros hemsida, finns detta konstruktionsfel fortfarande. :(

Med en tvåledad (fyrledad) styrstam typ typ Softride Powerstem http://www.softride.com/product.asp?p=46 rör sig styret parallellt vid ett gupp :), precis som med en hederlig dämpargaffel för MTB. Detta känns mycket komfortablare och tryggare, tycker jag. Dock brukar Softride Powerstem ha ett helt annat pris än Girvin Flexstem...

Med mina 10-åriga erfarenheter av Softride Powerstem, kan jag varmt rekommendera den för touring och vardagscykling, inte minst på tvättbrädeaktiga grusvägar, där Softride Powerstem äter upp varenda håla. :) För seriös terrängcykling skulle jag däremot rekommendera en traditionell framdämpare.

Recensioner av Softride Powerstem (bl.a. min egen) finns på http://www.mtbr.com/reviews/Stem/product_23175.shtml och recensioner av Girvin Flexstem finns på http://www.mtbr.com/reviews/Front_Shock/product_21658.shtml

/Niklas
 
Headshok

thureb; sa:
Har haft en del problem med domningar i händerna vid långcykling. Funderar på om dämpad framgaffel kan vara en del av lösningen på problemet. Tanken väcktes om denna cykel som annonseras på http://www.fredrikshof.se kan vara något för mig?

"Racer; Cannondale Caad3, 50cm. Full Dura-Ace 8-delat. Mavic Helium hjul. Look pp396 pedaler. VDO c10+ trådlös dator. Vittoria Open Corsa Evo-cx däck (nya). Gaffeln (Headshok DD15) är nyservad hos Cykloteket"

Någon som har synpunkter på den cykelmodellen för riktiga långlopp i allmänhet och på den dämade gaffeln i synnerhet?

Thure

Jag har ingen som helst erfarenhet av Headshok DD15. Däremot har jag en 10-årig Cannondale citybike med Headshok DD 60? Trots att jag har bytt till den mjukaste fjädern, så är den inte alls lika mjuk som Softride Powerstem http://www.softride.com/product.asp?p=46 (som jag har på en annan citybike).

Däremot är Headshok (DD60?) låsbar, vilket är mycket skönt i uppförsbackar, speciellt när jag måste stå upp och trampa. Då märks en stor skillnad om gaffeln är låst eller ej. När uppförsbacken planar ut, brukar jag låsa upp gaffeln igen, så att jag kan slippa de värsta ojämnheterna och därmed skona händerna.

Headshok-dämparen (DD60?) känns mycket stabil i sidled. Dämpningen sitter i gaffelkronan istället för i gaffelbenen, som på vanliga dämpargafflar för MTB. Cannondales lösning ger inget "flex i hjulet" (det är dämparen och inte hjulet som flexar här p.g.a. dåligt underhåll).

Summa sumarum så är nog en racer-dämpare med 10-30 mm slaglängd ganska lämplig för långlopp - speciellt om den är låsbar! Jag vet att Cannondale har några racer/touring-dämpare med längre slaglängd än DD 15, ifall domningarna skulle kvarstå.

Jag vet också att Rock Shox har två modeller, Ruby SL och Ruby Metro, för vägcykling (622 mm), ifall nu Cannondale Head Shok inte skulle passa till din vägcykel. Jag har för mig att Cannondale kör med 1 1/8" gaffelrör i sina dämpare för vägcykling, medans Rock Shox Ruby har 1" gaffelrör, som är standard på de flesta racercyklar.

Vad cykelmodellen i övrigt beträffar, så brukar Cannondale kunna göra bra racerramar. Det framgångsrika Seaco-teamet kör väl på Cannondale´s cyklar? CAAD3 har väl några år på nacken nu. Nu heter visst årets ram CAAD8.

Värt att tänka på om olyckan skulle vara framme, så är 8-delade Dura Ace bakväxlar och Dura Ace reglage INTE komplatibla med reglage och bakväxlar från övriga Shimanogrupper (t.ex. 8-delat Ultegra och 105, eller med några 9-delade/7-delade bakväxlar). Däremot är det inga kompatilitetsproblem mellan övriga 8-delade Dura Ace komponenter (kedja, kasset, drev, vevarm...) och övriga 8-delade Shimanogrupper (på racersidan).

För långlopp kan det vara skönt med trippel fram, ifall orken skulle ta slut i en lång brant uppförsbacke i hård motvind. Själv har jag haft mycket glädje av den minsta klingan när jag kört den fruktade Leabybacken på Tranrikesrundan. Då kunde ju målgången lika gärna vara uppe vid Resturang Bredablick (på toppen av Mösseberg) istället för vid Odenhallen inne i Falköping :)

/Niklas
 
thureb; sa:
Har haft en del problem med domningar i händerna vid långcykling. Funderar på om dämpad framgaffel kan vara en del av lösningen på problemet.

Tveksam, just Headshok DD15, är en föråldrad 15 mm elastomerdämpare. Tror inte den gör någon skillnad.

Kan man inte komma till rätta med domningarna genom att byta ställning medan man hojar?

Cannondale är f ö härliga cyklar.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nova09 cykelvagn med dämpning?? Långcykling 8
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
Jote Fästa mobiltelefon på styret Långcykling 8
thureb Sänka styret Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.