Vilken storlek på Surly LHT

Mitt tips är att använda websidor som räknar ut vilken ramstorlek du borde ha och utifrån det resultatet välja ram.

Därefter finjusterar du med att välja en kortare/längre styrstam för att få perfekt sittställning.

Surly har säkert bra koll också. Företag har en tendens att svara på mail som hjälper kunder att köpa deras produkter :)

Men förmodligen behöver de veta mer än ditt grenmått, tillexempel din längd
 
Jag köpte min hoj genom cyclecomponents. De rekommenderade en storlek mindre än vad uträkningarna sade. Maila dom dina mått och kroppstyp så hjälper de dig!
 
Armlängd och skostorlek är även det viktiga mått. Fråga handlaren om råd. Eller mät dig hos en riktig racerhandlare och skriv av dennes dina mått och råd.....En långfärdscykel skall ha annan sittställning, men mycket är brukbart.
 
ahha..så även armarna ska mätas?
är det för själva storleken på LHT:n eller för vilket styre?

Kan man ha samma hjul för både skivbroms och vanlig broms , det hetet väl cantelier eller ...??=)

Med sådan cantelier....(??) så läste jag att det fanns hjul med porslinsbeläggning som i gör att bromsklossarna inte sliter lika mycket. Vet någon något om detta?

Om jag vill ha en cykel som kan repareras /hitta reservdelar till överallt, i även inte i västvärlden, vad för bromsar rekommendras?
Fälgar med denna porslinsbelägging?
 
ahha..så även armarna ska mätas?
är det för själva storleken på LHT:n eller för vilket styre?

Kan man ha samma hjul för både skivbroms och vanlig broms , det hetet väl cantelier eller ...??=)

Med sådan cantelier....(??) så läste jag att det fanns hjul med porslinsbeläggning som i gör att bromsklossarna inte sliter lika mycket. Vet någon något om detta?

Om jag vill ha en cykel som kan repareras /hitta reservdelar till överallt, i även inte i västvärlden, vad för bromsar rekommendras?
Fälgar med denna porslinsbelägging?


Cantilever är standard på LHT, annars är det disc trucker som gäller. Så du får välja antingen eller. Vet inget om porslinsfälgar men du får ju med ett par färdigbyggda hjul om du köper komplett cykel. Ett tips är att köpa bra bromsklossar till LHT då de som följer med är billiga/värdelösa. Dessa går att byta ut när som och är väldigt enkelt, kostar inte mycket. Kan rekommendera dessa: http://www.rosebikes.se/artikel/kool-stop-supra-2-for-v-brake-brake-blocks/aid:487445
Jag låser hjulen med dem ganska enkelt, även med packning.
 
Köpte min LHT på cyclecomponents oktober 2010. Tror det blev en storlek mindre än vanliga racern. Jag mätte och måttade nog alla kroppsdelar innan jag lade ordern.

Cyklade bara en testrunda med cantileverbromsarna innan jag bytte till v-bromsar från Shimano. Jag tyckte inte riktigt om känslan i cantisarna och jag är mycket mer van att meka med v-bromsar. Jag kom upp i runt 10000 km innan bakfälgen sprack (under pendlingen till jobb). Detta inkluderar feta nedförsbackar i bergen i Frankrike, Spanien och Portugal då bromsarna jobbade hårt.

Köpte även en brooks B17. Kan också tipsa om Biltemas stänkskärmar för hundralappen som höll 5000 km genom europa innan jag, med för mycket öl i kroppen, på något sätt pajjade framskärmen.

Ett annat tips är att spraya styrstammen mattsvart. Jag störde mig något enormt med solens reflektioner som bländade mig i tid och otid.
 
Det är denna fråga jag också brottas med sedan en tid tillbaka. Cyclecomponents rekommenderade 56-ramen utifrån mina mått men jag skulle gärna provcykla en gång innan jag köper cykeln. Tyvärr erbjuder de inte den möjligheten ...
 
Hej!
Med ett grenmått på 82cm, vilken storlek på ramen på en Surly LHT ska jag då satsa på?

Hallå!

Jag ägde en 26" Surly LHT för något år sedan, vill minnas att det var en 54cm. Upplevde den rätt så lång faktiskt så hade jag köpt en LHT idag hade jag köpt en 52cm. Då har jag grenmått på 84cm och är 180cm lång. På mina andra cyklar kör runt 54cm, dvs Medium.

Är du helt säker på att du vill ha en LHT?
Köpte själv en Specialized AWOL Comp häromdagen och ångrar det inte en sekund. Trevlig modern geometri, 700c hjul, skivbromsar. Känns genomtänkt.
 
Mitt grenmått är 80 och jag kollade LHTn nu och den var en 54. Kör 56 på mina racers. Verkar ju som att de flesta köper en storlek mindre på LHTn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stellan Vilken storlek Långcykling 2
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
colan Vilken cykel? Långcykling 6
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
hamra Ram-storlek Långcykling 8
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
Kriken Storlek Långcykling 2
uproot Storlek på cykel Långcykling 4
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.