Tips på rutt till Yellowstone!

Hej, ska cykla med min flickvän i sommar. Vi har 5 veckor till godo, har redan införskaffat två cyklar som väntar hos min släkt på plats i CA. Hade egentligen planerat en sträcka med utgångspunkt från Portland, Oregon till Wyoming genom Yellowstone och Tetons och sen ner mot Colorado genom Rockies. Men nu har vi börjat tänka i andra banor och istället börja I Glacier NP uppe vid Kanadensiska gränsen och sen rakt söderut!

Någon som har erfarenhet om denna rutt och hur den står sig i svårighetsgrad/ skönhet mot att ta sig från Portland genom Walla Walla, över till Missoula och sen ner genom västra ingången till Yellowstone?

/Mvh Sebastian
 
Jag har inte cyklat i USA varför jag inte kan genågra tips utifrån detta, däremot gjorde vi en tur (med bil) för 9 år sedan med familjen genom dessa trakter och kan ge lite mer generella tips om du är intresserad?
Vi utgick från Seattle och in i Yellowstone via norra entrén (övernattning i Mammuth Hot Springs och Old Faithful Inn). Vägen från Seattle var blandad, tristaste sträckan var mellan Cascade Mountains och Spokane (över Columbia platån) som var platt busköken (eller delvis konstbevattnade odlingar) - trots att dessa trakter av kusten är oerhört regnrika kommer molnen inte längre än Cascades och trakterna öster om denna bergskedja är mycket torra, tror att det är samma i Oregon. Öster om Spokane blir landskapet mer omväxlande.
Efter Yellowstone åkte vi genom Grand Teton NP, via Jackson Hole och vidare in i Idaho för vidare tur ner mot Zion NP, Grand Canyon NP. Där vände vi västerut via Las Vegas till LA varefter vi följde kusten norrut igen till Seattle (med en avstickare till Yosemite NP).
Vi var aldrig i Glacier NP på den turen, men det kanske blir i framtiden då jag har hört mycket positivt om Glacier:)
 
Har en familjevän som bor i Spokane så antagligen tar vi tåget ut till Spokane ändå. Lutar åt att vi sen cyklar därifrån. Vi kan på så sätt undvika Lolo pass och andra jobbiga stigningar (flickvännen är nog inte så glad för allt för mycket uppförsbackar första dagarna)

Ingen som har tips och trix på smultronställen i området?
Vilka vägar vi bör hålla oss till osv?
 
Jag har cyklat i de områdena som ni kommer besöka.
Här är några kommentarer...

Cykling i allmänhet: Överlag var hastigheterna lite högre i Montana jämfört med andra stater, men det är inget större problem. Montana är ganska backigt också, så oavsett hur ni cyklar kommer det bli lite backar. Dock är det väldigt få (inga?) som är branta, däremot kan det bli väldigt långa backar när man ska ta sig över passen på grund av det. Där finns även gott om campingar och de som ligger i Glacier Park har Biker/hiker platser som ni inte behöver boka i förväg.

Glacier Park / Going to the sun road: Vägen är jättevacker, men mycket trafik. Efter 11 ungefär på förmiddagen när jag cyklade där var det mer eller mindre kö hela tiden på vägen. Så upplevelsen blir lite störd av det tycker jag.

Browning: Cyklar ni igenom Glacier park bör ni besöka Browning, det är ett Indianreservat och väldigt fattigt. Men att besöka samhället gav mig lite mer förståelse för Indianernas situation i USA. Dessutom hade de fantastiskt goda hamburgare på Nations Burger station.
Den här festivalen i Browning kan jag också rekommendera att besöka: https://www.facebook.com/pages/North-American-Indian-Days/105913466152767

Missoula: Nog en av de trevligaste städerna i Montana... där finns ett Hostel som ligger centralt med trevlig ägare, är det fullt så kan man som cyklist få sätta upp tältet i trädgården ändå. Ett par trevliga pubar, minst två bryggerier och Adventure cyclist huvudkontor.

Whitefish: Var där bara några timmar, men det verkade vara en trevlig stad. Andra cyklister jag mötte gillade den staden.
 
Tjena Basti!

Om du startar i Spokane så har du en ganska fin resa på cykelvägar fram till vackra Couer d'Alene. (Jag har en kompis där som ni säkert kan få bo hos alternativt campa i trädgården). Sedan blir det en rejäl stigning ut ur staden och därefter fin cykelväg genom bl.a. Kellogg och fram till Wallace. Den senare är en perfekt plats att övernatta på och ni får säkert bo hos ett par jag känner där. Paret äger ett bryggeri mitt i staden som bl.a. tillverkar ett prisbelönt öl (f-n det bästa ölet jag har druckit!).
Wallace är en av mina favoritstäder (1100 pers) och innehåller bl.a. ett bordellmuseum! Gammal gruvstad som utger sig för att vara "Center of the Universe". Det finns ett brunnslock mitt i byn med denna inskription.
Från Wallace leder en cykelväg fram till Mullan och därifrån är det typ 6 - 7 km rejäl stigning upp till toppen/gränsen mot Montana. Nästa anhalt att stanna på är St. Regis och jag har vänner typ en mil därifrån utmed Highway 135. Ni får antagligen bo även där.
Ni SKA åka på 135/200 till Missoula. Tänk på att fylla på med vatten och färdkost då det är glest med byar utmed denna väg. Det här är en brutalt vacker väg ända fram till Missoula.

Sedan är det upp till er hur mycket tid ni har. Highway 93 genom Stevensville, Salmon (Idaho) i kombination med Highway 75 genom Stanley (Sawtooth Mountains) Ketchum (Hemingways grav) ner till Twin Falls och sedan motorvägen (lagligt med cykel) till Idaho Falls och vidare mot Ashton. Därifrån genom Driggs och Jackson Hole norrut till Yellowstone.

Oavsett vilken väg ni tar genom Idaho (förutom den södra delen som är halvöken och jäkligt varm, men där det finns städer med jämna mellanrum och skugga) kommer ni att ha en fantastisk upplevelse.
Och när ni kommer till Yellowstone, fortsätt genom Buffalo Bill State Park och Shoshone National Forest. Den här sträckan är till och med häftigare än själva Yellowstone!
Cody är en av mina favoritstäder med ett imponerande museum. Ni måste lägga ner minst en dag på detta museum.
Fortsätter ni sedan västerut får ni en annan enormt vacker väg (och grym stigning) genom Bighorn National Forest fram till Sheridan. Därifrån är det raka spåret söderut mot Denver. Eller... om ni har tid.. : ) Fortsätter ni förbi Devils Tower i östra Wyoming, vidare genom Sundance, Spearfish (South Dakota), Deadwood (Wild Bill Hickoks och Calamity Janes gravar) upp på Mickelsons bike trail (brutalt vacker graderad cykelväg) söderut, tar en avstickare till Mt. Rushmore och fortsätter sedan förbi uthuggningen av Crazy Horse i Black Hills och.. vidare mot Cheyenne (Wyoming) och Denver. Men ni stannar till så klart i Fort Collins och dricker en Fat Tire från New Belgium Brewery.

Jag har lite kompisar utmed vägen så hojta till i förväg så kan jag förvarna dessa.

Kör hårt!
Anders Forselius
www.bikingviking.org

P.S Världens bästa pestopizza finns i Spokane (Davids Pizza), jag är kompis med ägaren och han bjuder nog er på pizza. I Spokane finns även en vinfirma där Bing Crosbys brorsas barnbarn är manager.
 
P.S del II...

Highway 12 genom Lolo Pass är förhållandevis ganska vänlig. Det är bara sista biten upp mot toppen som är grym. Jag och många andra rankar vägen som den kanske allra vackraste i hela USA.

Kör hårt!
 
Tack som vanligt för alla dina grymma svar Anders!! Dock splittrade du mig lite i mina tankar nu hehe... Var inställd på att starta från portland men sträckan från Spokane lockar då vi kan lägga mer tid på Wyoming, Cody sheridan och kanske till och med lite längre mot s dakot eftersom de ligger närmre. Hmm, får fundera lite till. Hur rankar du att cykla portland till typ Walla walla längst Columbia river jämtemot Spokane sträckan??
 
Båda sträckorna; Spokane - Missoula & Portland - Walla Walla - Missoula är fantastiska, men jag lägger nog min röst på Portland - Walla Walla - Missoula. Sträckan utmed Columbia River är riktigt häftig och Highway 12 genom Idaho är ju enligt mångas ögon en av planetens vackraste vägar.

Ni får dessutom en "mjukstart" på resan om ni startar i Portland. Ni är garanterade en rejäl medvind utmed Columbia River och det finns små äventyrsmetropoler (Hood River och The Dalles) med cykel- och outdoor-affärer om ni kommer på att det är någonting ni behöver komplettera eller justera.

Kör hårt Basti!
/Anders www.bikingviking.org
 
Tack anders. Vi Kom precis till Portland med 16 timmars tåg från sacramento. Ska köpa cyklar som jag fixat genom craigslist imon. Börjar nog cykla på onsdag. Kan återkomma när jag skrapat ihop en blogg!! Var befinner du dig?
 
Lycka till Basti!
Jag är fortfarande på hemmaplan, men jag kommer att ta en tur genom Europa, USA och Sydamerika i höst/vinter. Kör hårt!
 
Låter storslaget som vanligt från din sida! Vi är Lowell, imorgon cyklar vi mot lochsa lodge. Vackert men öde större delen av sträckan vi färdats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.