Bosnien på två hjul

Är det någon som nyligen har trampat igenom Bosnien? Jag funderar på en rutt via Dubrovnik och genom Mostar upp till Sarajevo och sedan västerut mot Zagreb. Jag har ett vagt minne av att någon har varnat för många tunnlar på vägen. Vad säger ni som har trampat där, är det här en vettig rutt eller är det rysk roulette?

/Anders Forselius
Blogg: http://www.runnersworld.se/blogs/andersforselius/index.htm
 
Har precis kommit hem ifrån en biltur mellan Sarajevo och Mostar och JA, det är många tunnlar. Mörka tunnlar.
 
huvva!

Jag kommer passera landet på tandem i början av sommaren (cyklar norrut från split genom landet mot alperna). Det låter inte kul med långa mörka tunnlar. Gäller tunnelproblematiken för hela landet tro?
 
När jag åkte mc i landet med mål att åka utanpå bergen var det kostigar med många höjdmeter som gällde som substitut till tunnelvägarna.
 
huvva!

Jag kommer passera landet på tandem i början av sommaren (cyklar norrut från split genom landet mot alperna). Det låter inte kul med långa mörka tunnlar. Gäller tunnelproblematiken för hela landet tro?
Nej. Vägen Mostar - Sarajevo går inåt Bosnien, i stort sett tvärs över de högsta delarna av bergskedjan. Vackert och vilt, bl avsnittet längs Neretva-flodens genombrott, men, ja - många långa tunnlar (och häftiga höga broar).

Men om du skall uppåt Alperna från Split, så har du väl snarare tänkt följa "Jadranska Magistrala", den adriatiska (dalmatinska) kustvägen? Ursprungligen byggd på den österrikisk-ungerska tiden, också väldigt vacker, men med en helt annan karaktär. Öppen mot havet och den vackra skärgården, och jag har i alla fall inte något minne av tunnlar (någon enstaka kortis kanske det kan finnas). OBS ta inte den nya hårdtrafikerade A1 som ligger högre uppåt/inåt landet, utan den ursprungliga, som heter D8, följer kusten och passerar alla de vackra gamla venetianska handelsstäderna - Trogir, Šibenik, Zadar m fl (samt, nuförtiden, även en del badhotellghetton av varierande skönhet :p). Man kan också, med bara korta sträckor med lokala färjor, ta vägen över de långa öarna Pag, Rab och Krk, som ligger parallellt med kusten.
Landskapet blir kargare mot norr; vägen lämnar havet i Rijeka (också klart sevärd) och fortsätter mot slovenska gränsen, där man kan välja att ta sig västerut mot Trieste, eller raka spåret norrut mot/genom de slovenska Alperna.
 
Nej. Vägen Mostar - Sarajevo går inåt Bosnien, i stort sett tvärs över de högsta delarna av bergskedjan. Vackert och vilt, bl avsnittet längs Neretva-flodens genombrott, men, ja - många långa tunnlar (och häftiga höga broar).

Men om du skall uppåt Alperna från Split, så har du väl snarare tänkt följa "Jadranska Magistrala", den adriatiska (dalmatinska) kustvägen? Ursprungligen byggd på den österrikisk-ungerska tiden, också väldigt vacker, men med en helt annan karaktär. Öppen mot havet och den vackra skärgården, och jag har i alla fall inte något minne av tunnlar (någon enstaka kortis kanske det kan finnas). OBS ta inte den nya hårdtrafikerade A1 som ligger högre uppåt/inåt landet, utan den ursprungliga, som heter D8, följer kusten och passerar alla de vackra gamla venetianska handelsstäderna - Trogir, Šibenik, Zadar m fl (samt, nuförtiden, även en del badhotellghetton av varierande skönhet :p). Man kan också, med bara korta sträckor med lokala färjor, ta vägen över de långa öarna Pag, Rab och Krk, som ligger parallellt med kusten.
Landskapet blir kargare mot norr; vägen lämnar havet i Rijeka (också klart sevärd) och fortsätter mot slovenska gränsen, där man kan välja att ta sig västerut mot Trieste, eller raka spåret norrut mot/genom de slovenska Alperna.

Nej jag hade verkligen inte tänkt att följa kusten! Kuster generellt tycker jag brukar vara dåliga att cykla på (bland annat på grund av badhotellghetton som du själv nämner :) men även pga mycket trafik). Men det kanske är annorlunda i kroatien? Det låter ju som ett mycket trevligt tips att cykla på öarna du nämner! Berätta gärna mer, du kanske har bloggpostat om sträckan? :)
 
Nej jag hade verkligen inte tänkt att följa kusten! Kuster generellt tycker jag brukar vara dåliga att cykla på (bland annat på grund av badhotellghetton som du själv nämner :) men även pga mycket trafik). Men det kanske är annorlunda i kroatien? Det låter ju som ett mycket trevligt tips att cykla på öarna du nämner! Berätta gärna mer, du kanske har bloggpostat om sträckan? :)
Om ni håller er till de gamla krokiga kustvägarna och undviker A1, så möter ni i princip bara lokal trafik. Åtminstone var det då senast jag var där för ett tiotal år sedan.
Den dalmatinska kusten och skärgården får nog räknas till de vackraste I Europa. I inlandet norr/öster om bergskedjorna i (huvudsakligen) Montenegro och Bosnien tyckte jag att bade natur- och kulturlandskapet var betydligt mer ointressant och enahanda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johnboy Genom Albanien, Montenegro, Bosnien och Kroatien Långcykling 12
jd Montenegro, Serbien, Bosnien? Långcykling 0
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.