Vad lagar ni på stormköket?

Hej!
Jag undrar vad ni lagar på stormköket när ni är ute och cyklar.

Vad är det smidigaste att laga, samtidigt som det håller kostnaderna nere och samtidigt ger mycket näring om man kompletterar med något annat?

Äter ni samma sak vid varje måltid eller varierar det?
 
Senast ändrad:
Första dagarna: bacon! Kombineras enkelt med pasta och varma koppen.

Senare: torrfoder i alla möjliga varianter. Knorr spaghettiria är mycket mat för pengarna. Real och Blå Band har båda levererat frystorkat till försvaret.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Blå band Veg köttfärs

Första dagarna: bacon! Kombineras enkelt med pasta och varma koppen.

Senare: torrfoder i alla möjliga varianter. Knorr spaghettiria är mycket mat för pengarna. Real och Blå Band har båda levererat frystorkat till försvaret.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk

Flera dagar kör jag med Veg köttfärs från blå band. Börja bli svår att hitta nu mer men står sig mycket bra. Blå bands tomatsoppa kan man leka med som soppa och gryta.
 
Sojakuddar kokta i buljong och torkad purjo. Rör i pulvermos. Toppa med lingonsylt. Gott
Pasta med buljong, dillpulver och pinjenötter. Gott
Pasta med röda linser och tomatpuré.
Pasta med sojagranulat och tomatpuré.
Torkad svamp funkis till det mesta.
En burk vita bönor i tomatsås går bra med vitt bröd.
 
Kokar vatten till svällning i grytmysare av färdigblandade portioner med smörfräst bulgur, torkade citronskal, dito auberginstrimlor och pumpafrön, alternativt någon sorts torkad tomatröra med hackade oliver och purjolök.
Ljummar upp vatten till svällning av hummous att ätas med ovanstående, alternativt smular torkad parmaskinka över alltihop.

Kokar färdigblandade portioner av smörfräst basmatiris med små linshalvor (samma koktid på bägge -10 min direkt alt. 3 min + 10 min i grytmysare), torkade grönsaker, sesamfrön eller valnötter, kokosmjölkpulver och thaikryddor. Växlar om linserna med torkade asiatiska småräkor, men de blir sega av kokning och får svälla separat.

Kokar upp andra hemtorkade/hemblandade grytor, huvudsakligen med den sortens ingredienser.
Naturligtvis pressar FÄRSK vitlök öve det mesta av ovanstående ;)
 
Kokar vatten till svällning i grytmysare av färdigblandade portioner med smörfräst bulgur, torkade citronskal, dito auberginstrimlor och pumpafrön, alternativt någon sorts torkad tomatröra med hackade oliver och purjolök.
Ljummar upp vatten till svällning av hummous att ätas med ovanstående, alternativt smular torkad parmaskinka över alltihop.

Kokar färdigblandade portioner av smörfräst basmatiris med små linshalvor (samma koktid på bägge -10 min direkt alt. 3 min + 10 min i grytmysare), torkade grönsaker, sesamfrön eller valnötter, kokosmjölkpulver och thaikryddor. Växlar om linserna med torkade asiatiska småräkor, men de blir sega av kokning och får svälla separat.

Kokar upp andra hemtorkade/hemblandade grytor, huvudsakligen med den sortens ingredienser.
Naturligtvis pressar FÄRSK vitlök öve det mesta av ovanstående ;)


Jisses vilken avancerad lyx. Låter onekligen gott.
 
Flera dagar kör jag med Veg köttfärs från blå band. Börja bli svår att hitta nu mer men står sig mycket bra. Blå bands tomatsoppa kan man leka med som soppa och gryta.

Blå band har bra grejer. De har även en vegetarisk Carbonara vi brukar köra på och en Chili sin Carne som är pefekt att laga till bag in boil ris.
 
Jisses vilken avancerad lyx. Låter onekligen gott.
Haha, "lyxen" är lättköpt och absolut inte "avancerad", den kräver lite förberedelser men allt är lika lätt att få ätligt i fält som färdiga påsar med frystorkat. Koka upp vatten måste man ju i bägge fallen :). Det blir dessutom både billigare, näringstätare och inte minst betydligt mindre skrymmande vid packning att fixa maten själv.

En enkel bas är ju alltid bekväm: basmatiris (kortare koktid än det vanliga), bulgur, couscous (ingen koktid alls, bara svällning) eller mycket tunna nudlar (som blir klara på 2-3 minuter) som man slänger direkt i soppan/grytan för att inte koka pastavatten i onödan. Små halverade linser (kort koktid) och nötter/mandel/frön i alla former är heller aldrig fel, och en halv påse kokosmjölkpulver och/eller lite färsk vitlök eller ibland citron kan få det mesta i grytan att smaka gudomligt.

Men eftersom du kommer att cykla genom bebodda trakter kan du ju till skillnad från oss stackars fjällvandrare frossa i lokala färska råvaror (grönsaker, frukt, youghurt...) som "överbyggnad" - DET kallar jag lyx :).
 
Enkel lätt mat

1) Pasta med hemgjord pesto (utan parmesan då denna oxiderar i peston), parmesan att riva i.
2) Kyckling (torkad) med rödcurry och ris. Det finns färdiga kryddpaket innehållande röd currypasta, kokosmjölkspulver, torkad chili, kaffirblad att köpa i asiatiska matbutiker. Räcker till 2 STORA portioner och kostar ca 15 kr.
3) Jansons frestelse. Torkade potatisstavar, gräddpulver, torkad anschovis.
4) Svamprisotto. Torkade trattkantareller, arborioris, parmesan, buljongtärning, vinsyra, socker
5) Pinnbröd. Färdig scones/pizzamix
6) Svampomelett. Torkade trattkantareller, äggpulver, gräddpulver, parmesan, torkad purjolök
 
1) Pasta med hemgjord pesto (utan parmesan då denna oxiderar i peston), parmesan att riva i.
2) Kyckling (torkad) med rödcurry och ris. Det finns färdiga kryddpaket innehållande röd currypasta, kokosmjölkspulver, torkad chili, kaffirblad att köpa i asiatiska matbutiker. Räcker till 2 STORA portioner och kostar ca 15 kr.
3) Jansons frestelse. Torkade potatisstavar, gräddpulver, torkad anschovis.
4) Svamprisotto. Torkade trattkantareller, arborioris, parmesan, buljongtärning, vinsyra, socker
5) Pinnbröd. Färdig scones/pizzamix
6) Svampomelett. Torkade trattkantareller, äggpulver, gräddpulver, parmesan, torkad purjolök
Vad gott det låter!
Tipsa gärna hu du torkar ansjovis utan att hela lägenheten stinker fisk, skilsmässan hängde i luften när jag försökte ;). Har du hittat färdigtorkad, får du gärna tipsa om köpstället. Hittills har jag hittat torkad rysk sill, förutom asiatiska småräkor förståss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.