• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Tälta på Kattegattleden

Är det någon som har hunnit cykla den ännu och kan säga hur det är med lämpliga tältplatser om man vill undvika campingar?

Det går att hitta ställen i skogspartier men är lite svårare om du vill ha havsutsikt.

Tätt med campingar vid kusten.

Thure

Några idéer

Då säkert fler än jag fortfarande är intresserade av detta lyfter jag tråden.

Jag håller med om att det är svårt att hitta platser för att tälta i naturen mellan tättbefolkade områden med sommarstugor och åkrar och hagar.

Här är några platser jag hittat:
I Skåne
- Längs vandringsleden Skåneleden finns många platser med vindskydd, plats för tält, vatten och ibland toalett. Man kan söka fram dom samt info om vad dom har för resurser på skaneleden.se.
Jag har använt mig av dom i Båstad (i utkanten av ett villaområde, inte så mysigt), Domsten norr om Helsingborg (havsutsikt, vattentoalett), Gryteskär norr om Ängelholm (havsutsikt och avskilt läge, tc), men det finns fler som ligger längs Kattegattledens sträckning.

I Halland
Verkar svårare längs kusten.
På Glommens strand norr om Falkenberg (den del som inte är naturreservat) har jag inte hittat att det inte är ok att tälta, så det är det nog. Och jag har gjort det, väldigt fint, även ej så avskilt.

Göteborg
Det är ok att tälta på Stora Amundön enligt skötselplanen för naturreservatet, utom den nordvästra delen som många badar från. Har inte testat eller kolla in närmare.

I dom flesta naturreservat får man inte tälta, men det varierar. Det framgår av föreskrifterna som man kan hitta på reservatets sida hos länstyrelsens webb.

Jag välkomnar andras idéer om bra platser att tälta på längs Kattegattleden.