Regler och lagar för belysning på cykel

Vad är det som gäller, någon som vet? Inga gissningar.
Kan man klassa cykel som tävlingsredskap/träningsredskap och därför vara befriad från vanliga reglementet?
 
Det funkar nog om du håller dig inomhus eller på inhägnat område :) Nej, jag tror att man måste följa lagar och regler helt enkelt. Om du exempelvis tränar gång på elitnivå så måste du ju också följa trafiklagar och regler om du är i trafiken. Om du håller dig i skogen istället för vägar och cykelbanor kanske du kan komma undan, men du måste nog ha belysning och ringklocka om du cyklar till skogen.
/Danne W
 
jll; sa:
Vad är det som gäller, någon som vet? Inga gissningar.
Kan man klassa cykel som tävlingsredskap/träningsredskap och därför vara befriad från vanliga reglementet?

"Vid färd i mörker ska cykeln vara utrustad med: godkänd belysning fram och bak (vit reflex fram och röd reflex bak), orange reflex åt sidorna eller godkända däck av vitt reflekterande material." (cykelfrämjandet)

Kort sagt när det är mörkt måste man ha lyse. Hojar man på allvar har man någon variant som lätt kan tas av o på hojen eller pannlampa. Om jag förstått saken rätt är dock pannlampor inte tillåtna, eftersom de riskerar att blända mötande.

Polisen sätter dit folk för att cykla utan lyse. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som åkt dit för att inte ha oranga reflexer i hjulen, etc.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Ibland så...

ipg289h; sa:
jll; sa:
Vad är det som gäller, någon som vet? Inga gissningar.
Kan man klassa cykel som tävlingsredskap/träningsredskap och därför vara befriad från vanliga reglementet?

"Vid färd i mörker ska cykeln vara utrustad med: godkänd belysning fram och bak (vit reflex fram och röd reflex bak), orange reflex åt sidorna eller godkända däck av vitt reflekterande material." (cykelfrämjandet)

Kort sagt när det är mörkt måste man ha lyse. Hojar man på allvar har man någon variant som lätt kan tas av o på hojen eller pannlampa. Om jag förstått saken rätt är dock pannlampor inte tillåtna, eftersom de riskerar att blända mötande.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Ja, man kan klassa en cykel som tävlingsfordon, men då får den inte framföras annat än på tävlingar.

Enligt trafiklagstiftningen (det här hade vi uppe förra året men jag kommer inte ihåg URLen) så skall belysning framåt vara fast monterat på cykeln och lysa i färdriktiningen, utan att blinka. Det skall vara vitt ljus.
Belysning bakåt skall likaså vara fast monterat, lysa med fast sken och lysa bakåt i färdriktningen. Det skall vara rött eller rödliknande sken.

Pannlampa är således inte tillåten som cykelbelysning då den inte är fast monterad. Om polisen stoppar en för en sådan sak är en helt annan historia.

/Mattias (som har pannlampa fast monterad på cykeln, 10w, och pannlampa på hjälmen, 20w).
 
Pannlampa = OK?

När jag bodde (och cyklade en hel del) i Piteå gick jag in till Polisen och sa: "Jag har inget lyse på min cykel framtill. Men jag har gärna den här pannlampan (Petzl Zoom) på huvudet. Vad säger ni (polisen) om det?"
De kollade på mig, cykeln (utrustad med reflexer på ekrarna och baktill) och sa att om jag bara fixade rött lyse baktill var det föredömligt. Konstapeln berättade samtidigt att det är de som cyklar utan cykellyse som de gärna bötfäller. Huvudsaken är att man syns. Syns man inte händer det lätt olyckor... Det går 1000 mörklagda personer på varje person som bländar sina medtrafikanter.

Har man en 20W pannlampa bör man ta det riktigt försiktigt så man inte grillar någon bilists ögonbryn.

Jag har hört om en snubbe som snodde en låda reflexer från ett försäkringsbolag, vilken han sedan hade liggandes i bilen. När han hittade mörkklädda fotgängare och cyklister efter vägarna kvällstid stannade han intill dem, vevade ner rutan och kastade två nävar reflexer på dem. Lite Robin Hood stil...
 
jll; sa:
Vad är det som gäller, någon som vet? Inga gissningar.
Kan man klassa cykel som tävlingsredskap/träningsredskap och därför vara befriad från vanliga reglementet?

Cyklar du dagtid slippe rdu ju ha lyse, helt enligt de andra inläggen. Lyse krävs bara i mörker.
Ringklocka elelr motsv däremot tror jag inte alla tävlignscyklister har.

/Patrik
 
Re: Pannlampa

utter; sa:
Angående att ha pannlampa så finns svaret angående om det är tillåtet eller inte i den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10134

/Jonas U

Så länge cykeln är utrustad med korrekt typ av lampor får man ha "vad som helst" på hjälmen, så länge det inte bländar. Gissa vilka det är som avgör om du bländar medtrafikanter... Just det. Polisen.

Personligen så misstänker jag att tjänstemannen som svarade på Bengts fråga inte har en aning om hur starka vissa pannlampor är.

Jag har faktiskt blivit stoppad av en polispatrull för dom undrade vad sjutton jag hade som lyste så kraftigt. Tilläggas bör att jag cyklade på cykelvägen 5 meter från vägen och det var träd emellan. Deras respons var i princip att det var bra, för man syns ju då, men att det faktiskt skulle kunna vara trafikfarligt. Vad dom hade sagt om jag mött dom på vägen är ju en annan sak.

/Mattias
 
Stoppad

jag var med om samma sak att bli stoppad av polisen på grund av mitt starka ljus. Dom undra om jag körde runt med ett bil batteri. Sen hängde dom upp sig på att jag inte har reflexer i hjulen. Men min förklaring att dom kan lossna och fastna i ekrarna godtog dom inte riktigt men lät mig köra vidare utan vidare reprimand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
myospinae Belysning? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...