Tips på bra lås för långfärdscykling

Planerar att inom ett par månader ge mig ut långfärdscykling ner mot de södra delarna av Europa, och funderar nu på om jag borde investera i ett bättre lås till cykeln. Det jag har nu är ett enkelt vajerlås som kostade 19 kr på Clas Ohlson, och som enligt ett test jag läste tydligen går att knipsa av med en vanlig avbitartång, så det känns som att det är läge att byta upp sig.

Funderar på att satsa på ett utav dessa två:
http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Bike-Safety-and-Security/Locks/Folding-locks/Bordo-GRANIT-X-Plus-6500#Description
http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Bike-Safety-and-Security/Locks/U-locks/GRANIT-X-Plus-540

Dock verkar de båda ganska tunga (1.5 kg), men den högre säkerhetsnivån kanske gör det värt den extra vikten. Vad tycker ni andra? Vilka lås använder ni?
 
Om du använder ett vajerlås som kostade 19 kr på Clas Ohlson, så löser sig nog problemet automatiskt, du kommer inte att ha någon cykel att cykla till Europa med!

Välj ett SBSC-godkänt bygellås,
 
Två lås

Har ingen erfarenhet av lås på långfärdscyklar, men däremot av att låsa cyklar i stadsmiljö.

Varför inte sätta ett ramlås på endera framhjulet eller bakhjulet: http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Bike-Safety-and-Security/Locks/Frame-locks

Komplettera med ett lite smalare U-lås: http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Bike-Safety-and-Security/Locks/U-locks/Granit-Futura-64

Bygellåset låses alltid genom ram och hjul i något fast föremål.
Eller så använder du bara ett bygellås:
- På dagen (med väskor på cykeln) låser du hjulet i framhjulet och ramen.
- På kvällen (utan väskor) låser du cykeln genom bakhjul, ram och något fast föremål. Ev monterar du även av framhjulet och låser fast i samma lås.

Fördelen, IMHO, med Abus bygellås är att de även har bra låshållare. Fast det kanske är ett mindre problem på en långfärdscykel när man har packväskor.
 
Jag vet inte hur ni gör - men ett lås för mig är bara för att hindra någon från att impulsmässigt rulla i väg med cykeln när jag är inne och handlar etc, oftast ställer jag ändå cykeln inne i entrén så jag ser den. Jag har aldrig cyklat med annat lås än ett billigt kabellås för 59:- Det duger just för att hindra ngn att rulla iväg med den. Nackdelen är just de tillfällen då en någon bär omkring på en avbitartång och sen ser min cykel och impulsmässigt knipsar av låset och rullar iväg - under de sekunderna jag är inne på cafeét och beställer kaffe. Hittills har inte det hänt på fem års effektivt trampande.

Sen har jag naturligtvis med mig cykeln in i hotellrummen och jag binder fast den i tältduken när jag campar så att jag vaknar om någon försöker stjäla den - och jag lämnar den såklart inte ute eller i cykelrummen här i Sverige (den står lutat mot mitt köksbord just i denna stund).

Så: Det viktigaste du kan göra är att hindra en tjuv från chansen att tänka "ah, en olåst cykel, jag tar den" och då räcker ett billigt lås väldigt långt. Sen finns det då kanske yrkesligor som springer omkring på stan med avbitartång och målinriktat letar efter värdefulla cyklar. Men de verkar inte vara så vanliga - eftersom när går de över den osynliga gränsen brukar de rikta sig mot mer värdefulla saker än cyklar.

Men planerar du att lämna cykeln ute över natten eller långa perioder på dagtid - skaffa ett bra lås.
 
Attityden är nog viktigare än låset. Ett lås utanför butiken och cykeln inomhus nattetid, respektive fäst i tält, sovsäck nattetid ute. Jag har bygellås på bakhjulet, rammonterat.
(Till mc har jag stora tunga klassade lås, två + tändning och styrlås.)
go tur
 
På de senaste turerna har jag haft en kedja jag köpte begagnad i en by i Namibia samt ett hänglås = max 50-100:-
 
trygghet - inte rädsla

Jag har använt 2 meters ca 8mm vajerlås plastbelagt som jag sätter runt träd stolpe eller så - fördelen är att man kan trä det genom ena öglan och så låser man fast den andra öglan i det ramfasta låset - eller annat lås man har. jag kör nog så i år också. Rätt lätt/billig/stabil/färre nycklar/allsidig lösning. Men jag har även tittat på dessa låsen. Masterlock har positiva resultat i test. http://www.clasohlson.com/se/Bygell...1-5253?userSelection=B2C&rememberCookie=false
Detta är ju ett c-klass lås och billigt. Tyngden talar emot. Säkerhet för.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Kattinglas-MCmoped-82670/
Istället vajer så kan man ju köpa en klass 2 kätting - den håller för mycket. http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/batlas/las-katting/laskatting-250cm-klass-2
Tips annars är att ta bort snabbkopplingar för styre/sadel och hjul i så hög utsträckning det går. Ersätt med fasta muttrar eller nylonmuttrar. Lycka till med en lösning.
 
jag kör ett abus folding lock, det väger typ 1kg. fäster fint på ramen. fördelen med dessa lås är att de inte går att knäcka med mindre bultsaxar utan måste sågas/dyrkas upp. och som nämnt, det är sällan någon baxar en fullt lastad touringcykel på 40kg i dagsljus, speciellt om du har ett folding lock. jag kan rekommendera det iaf - även om det väger en bit.
 
Vajer lås är bra till att låsa cykelns samtliga demonterbara delar, och bidrar enbart till att det blir lite extra besvärligt om man vill stjäla sadeln, hjulen m.m men som sagt den går att knipsa bort men man lyckas då styra bort tjuvar som inte har tillgång till en avbitartång iaf, själv har jag ett SSF godkänt/rekommenderat bygellås som jag tycker du borde investera i. Tänk på att ju mindre kontaktyta det är för såg m.m i ett bygellås desto bättre. Just nu har jag enbart ett bygellås och ett wirelås, jag tänker även investera i ett ringlås/ramlås så att cykeln är låst med om totalt 3 lås, detta för att det ska ta så lång tid som möjligt att ta bort låsen och att det ska vara så besvärligt som möjligt (det starkaste låset använder jag för att låsa fast cykeln i ett fast objekt.) Nu kommer vissa säkerligen spotta och svära att 3 lås är för mycket och att dom aldrig minsann inte haft något problem, att dom enbart använder sig av wire för att springa in i butiken medans dom har uppsikt över cykeln m.m men det är dom som i slutändan kommer stå där med skägget i brevlådan med en stulen cykel. Så sikta in dig på SSF godkända/rekommenderade lås för dom har genomgått ganska så hårda produkttester av Svenska Stöldskyddsföreningen och dom kraven är högre ställda än i övriga europa. Jag vet inte ens om övriga europa har en oberoende part som utför dessa tester. Det finns ett brett sortiment av SSF godkända/rekommenderade lås.
 
Lite kul läsning om hur de SSF genomför sina egna tester, artikeln är publicerad 10 April 2013...

http://www.svt.se/plus/kylspray-utslagsgivande-nar-plus-testar-cykellas


Kunde även konstatera att jag har Asaklitt Shackle Lock.....

Oavsett vilket lås du köper se för guds skull till att låscylindern inte är till för en cylinderformad nyckel. Jag har sett otaliga tester där man bryter upp dem med enbart en penna, utan ta fyrkantiga nycklar som är kodade med gropar.

Exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=o-LWGJzglho

https://www.youtube.com/watch?v=PCxHD9_uEf8
 
Senast ändrad:
Stöld av cykelväska mitt på ljusa dagen

Häromdagen träffade jag en skridskobekant på stan. Någon hade då stulit hans tomma Biltema (av alla fabrikat) cykelväska medan han var inne i en affär och handlade. Nu är visserligen cykelväskan ”bara” att lyfta av utan att använda något som helt våld, men varför får man inte ha saker i fred?

Jag såg för några år sedan när jag var och handlade mat (2012-09-01 enligt EXIF data) då i mitt tycke lite löjliga sättet att någon låst fast sina cykelväskor bak för att förhindra att någon klåfingrig person bara lyfter av cykelväskorna, men det kanske nu är nödvändigt. Se bild

Någon som blivit bestulen på sina cykelväskor mitt på ljusa dagen?
Jag brukar låta mina Vaude cykelväskor modell dyra, sitta kvar på cykeln när jag är och handlar.



/Per
 

Bilagor

  • lås cykelväska IMG_0362.jpg
    lås cykelväska IMG_0362.jpg
    83.4 KB · Visningar: 1,250
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.