Dagsetapper och vikt på packning

Hej alla, jag har under en tid funderat på att flyga över till San Francisco och ta med mig min cykel (en Nishiki "501 hybrid") och trampa ned längs kusten till San Luis Obispo och sen via en rutt in i landet en bit ta mig tillbaka till SF.

Dagsetapperna siktar jag på att hålla till mellan 3 och 5 mil om dagen, förutom sträckan genom Big Sur där jag tänkte ta det riktigt lugnt och kanske bara cykla en mil eller två mil om dagen. På vägen upp kan det bli upp emot sex mil någon dag. Hela resan borde då ta ca tre veckor.

Har även planerat in en vilodag i Monterey och en nere i San Luis Obispo. Vad tror ni om de dagsetapperna, det borde väl vara fullt genomförbart? Är 58 bast, ingen idrottare men kan utan problem vandra en till tre mil om dagen med lättare packning. Har gjort några kortare cykelsemestrar tidigare men då hållt mig till 1,5 till 2 mil om dagen och då med lättare packning på cykeln (bott i stugor, ätit på restaurang, etc.).

Vilket leder mig in på det här med packning, har skaffat cykelväskor både fram och bak och testcyklat med nio kilos simulerad packning och tyckte det gick rätt tungt, upptäckte dock när jag kom hem igen efter en halvtimma att det behövdes luft i bakhjulet. Snittade då mellan 10 och 15 km i timmen beroende på om det var uppför eller ej...

Dock när jag nu börjat räkna på vad allt väger så kommer inte nio kilo att räcka även om mitt lilla enmanstält väger under ett kilo, sovsäcken bara 600 gram, etc. - kommer nog att hamna på runt 12-13 kilo packning...

Är det mycket med den packningen tycker ni med erfarenhet av detta?

Cheers!
Rikard
 
12 kg låter rimligt om du ska ha med dig mat och vatten. Jag har kört betydligt tyngre och etapper uppåt 10 mil. Du kommer bli bra tränad efter en vecka och klara mer än vad du tror.
 
Jag och min fru brukar ha ca 14kg i "basvikt" inklusive väskor och all annan extra utrustning dvs utan mat och vatten när vi cyklar. Tycker inte det är så viktigt att komma ner ultralätt på cykeln. Blir mer vardagskläder och utrustning än vid exempelvis vandring.

Dagsetapper på ca 10-12 mil normalt 18-20km/h i snitt över längre tid men kan såklart gå ner ordentligt vid bergpass etc. Vi brukar inte träna nämnvärt innan och är inga maratonlöpare till vardags. Jag tycker det låter som du räknar lågt, vanligen brukar folk överskatta men jag tror du gör tvärtom.

Dåligt med luft är betydligt tyngre än något extra kilo, bra däck som tål ordentligt tryck och det blir betydligt mer lättrullat.

Låter som en trevlig tur, det är bara ge sig ut.
 
Man har olika kapacitet. Och olika mål med färden. Vill man stanna här och där och kolla på saker istället för att bara cykla så sjunker milen.

Tycker planen låter bra, men du ska nog räkna med mer vikt på packningen. Vatten väger det med och det går åt på sommarn. Är det nära mellan tappställena behöver man ju inte ha så jättemycket, men man vill inte bli utan om det är varmt. Åtminstone lite verktyg och extraslang behöver du också. Har du räknat med det?
 
Min basvikt är nog ungefär samma, 13-14 kg. Camping, gaskök, prylar, reservdelar. Hur långt man kommer på en dag måste man veta själv, det är nog väldigt olika, beroende på hur mkt man cyklar och hur mkt man tränar. Jag kör tex normalt 7-10 mil, är i ungefär samma ålder.
Men om du är osäker så planera för att ändra planen om det behövs, om du märker att det går långsammare/snabbare än tänkt efter ett tag, så korta av eller kör en extrarunda.
 

Bilagor

  • b83.jpg
    b83.jpg
    83.5 KB · Visningar: 797
Hej alla och tack för er hjälp!

Låter ju som att jag inte är helt ute och cyklar (häpp!) när det gäller vikten på alla prylar jag har med mig, kommer nog att hamna på 13/14 kg eller så inkl. tält, sovsäck, ett par sandaler, extrabyxor, litet gasolkök, två små kameror, en liten kikare, en powerbank och lite proviant.

Extraslang och en reparationssats för att fixa punkteringar plus lite verktyg (multiverktyg, några insexnycklar och en liten skiftnyckel) kommer jag att ha med mig plus buntband och eltejp :)

Vatten kommer jag att dels ha en större flaska på ramen plus en eller två mindre flaskor kolsyrat vatten - temperaturen på dagarna kommer oftast att ligga på runt 18/20 C och kanske ned mot någon enstaka plusgrad på natten så det kommer förhoppningsvis att räcka - finns gott om ställen att proviantera och fylla på de flesta av delsträckorna.

Visserligen är det ett litet äventyr men jag vill ju också ta det lugnt så mina dagsetapper kanske blir lagom - genomför jag det hela ska jag rapportera tillbaka här hur det gick ;-)

Cheers!
Rikard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
enSAM Vikt Långcykling 28
walkerboh Extra vikt på hojen Långcykling 8
Notabel Vikt på packning? Långcykling 9
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...