Headshok
thureb; sa:
Har haft en del problem med domningar i händerna vid långcykling. Funderar på om dämpad framgaffel kan vara en del av lösningen på problemet. Tanken väcktes om denna cykel som annonseras på
http://www.fredrikshof.se kan vara något för mig?
"Racer; Cannondale Caad3, 50cm. Full Dura-Ace 8-delat. Mavic Helium hjul. Look pp396 pedaler. VDO c10+ trådlös dator. Vittoria Open Corsa Evo-cx däck (nya). Gaffeln (Headshok DD15) är nyservad hos Cykloteket"
Någon som har synpunkter på den cykelmodellen för riktiga långlopp i allmänhet och på den dämade gaffeln i synnerhet?
Thure
Jag har ingen som helst erfarenhet av Headshok DD15. Däremot har jag en 10-årig Cannondale citybike med Headshok DD 60? Trots att jag har bytt till den mjukaste fjädern, så är den inte alls lika mjuk som Softride Powerstem
http://www.softride.com/product.asp?p=46 (som jag har på en annan citybike).
Däremot är Headshok (DD60?) låsbar, vilket är mycket skönt i uppförsbackar, speciellt när jag måste stå upp och trampa. Då märks en stor skillnad om gaffeln är låst eller ej. När uppförsbacken planar ut, brukar jag låsa upp gaffeln igen, så att jag kan slippa de värsta ojämnheterna och därmed skona händerna.
Headshok-dämparen (DD60?) känns mycket stabil i sidled. Dämpningen sitter i gaffelkronan istället för i gaffelbenen, som på vanliga dämpargafflar för MTB. Cannondales lösning ger inget "flex i hjulet" (det är dämparen och inte hjulet som flexar här p.g.a. dåligt underhåll).
Summa sumarum så är nog en racer-dämpare med 10-30 mm slaglängd ganska lämplig för långlopp - speciellt om den är låsbar! Jag vet att Cannondale har några racer/touring-dämpare med längre slaglängd än DD 15, ifall domningarna skulle kvarstå.
Jag vet också att Rock Shox har två modeller, Ruby SL och Ruby Metro, för vägcykling (622 mm), ifall nu Cannondale Head Shok inte skulle passa till din vägcykel. Jag har för mig att Cannondale kör med 1 1/8" gaffelrör i sina dämpare för vägcykling, medans Rock Shox Ruby har 1" gaffelrör, som är standard på de flesta racercyklar.
Vad cykelmodellen i övrigt beträffar, så brukar Cannondale kunna göra bra racerramar. Det framgångsrika Seaco-teamet kör väl på Cannondale´s cyklar? CAAD3 har väl några år på nacken nu. Nu heter visst årets ram CAAD8.
Värt att tänka på om olyckan skulle vara framme, så är 8-delade Dura Ace bakväxlar och Dura Ace reglage INTE komplatibla med reglage och bakväxlar från övriga Shimanogrupper (t.ex. 8-delat Ultegra och 105, eller med några 9-delade/7-delade bakväxlar). Däremot är det inga kompatilitetsproblem mellan övriga 8-delade Dura Ace komponenter (kedja, kasset, drev, vevarm...) och övriga 8-delade Shimanogrupper (på racersidan).
För långlopp kan det vara skönt med trippel fram, ifall orken skulle ta slut i en lång brant uppförsbacke i hård motvind. Själv har jag haft mycket glädje av den minsta klingan när jag kört den fruktade Leabybacken på Tranrikesrundan. Då kunde ju målgången lika gärna vara uppe vid Resturang Bredablick (på toppen av Mösseberg) istället för vid Odenhallen inne i Falköping
/Niklas