nikishi comp genom europa och andra frågor

Jag tänkte dra ut på en längre tur genom europa, eventuellt till Portugal. Fungerar min nikishi comp? Har ingen tidigare erfarenhet och vet inte vilken utrustning som passar till cykeln.

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2948.99127/svart-nishiki-herr-cykel-comp-2011
http://i55.tinypic.com/1zo89s9.jpg
http://i56.tinypic.com/2qu2at2.jpg

Hjulen och fälgarna känns som om de kan vara för smala. Några synpunkter?
Så här står det på däcken: 28 - 622 ( 28 x 1.10 -700 x 28 C )
Tips på reservdäck som kan köpas online?

Går det ha en pakethållare fram? T.ex. Surly Nice.

Vet att skivbromsar kan vara svårt att hitta delar till om det går sönder.

Jag är lakto-ovo-vegetarian, hur fungerar det i västeuropa?
Har fått för mig att det är svårare i öst för vegetarianer, men att det i övrigt kan vara en bättre upplevelse att cykla där med tanke på mer skog för fricamping, natur, gästvänlighet o.s.v.

Jag har lite ångest över att bli uppfattad som otacksam om man blir bjuden på mat och tackar nej på grund av kött ( t. ex. i samband med att man frågar efter tältplats) oavsett vilket land det rör sig om, givetvis.

Hur är det att vara ensam på en sådan här tur om man är lite blyg?

Gillar inte planering och att leta utrustning (utrustning har jag sökt som en galning efter) vill bara sätta mig på cykeln och cykla iväg. Behöver man förbereda mycket egentligen?

:)
 
Själv så "tränar" jag inför en lite kortare(60-100 mil) tur än det du ska cykla.. Kör med 42 mm breda och skulle inte vilja ha mindre ifall man skulle hamna på nån sträcka där det är grus eller väldigt dålig asfalt...
 
Själv så "tränar" jag inför en lite kortare(60-100 mil) tur än det du ska cykla.. Kör med 42 mm breda och skulle inte vilja ha mindre ifall man skulle hamna på nån sträcka där det är grus eller väldigt dålig asfalt...

Vart ska du cykla? Vet inte hur långt jag kommer, har inte tränat mer än vardagscykling... Verkar inte ta mer än några dagar tills man anpassat sig någorlunda för en medelsnabb fart (låt säga 10 mil / dag).

Hm, mina är 28.62 mm när jag mäter med skjutmått.
 
Kiruna till lofoten första etapp.. Sen är det obestämt.. Möjligen samma bit tillbaka.. Eller neråt Norge..

Själv så cyklade jag 6 mil på några timmar utan problem här nyligt.... Så 10 mil per dag är det minsta jag ska cykla när det bär av i slutet av juli..
 
Hjulen och fälgarna känns som om de kan vara för smala. Några synpunkter?
Så här står det på däcken: 28 - 622 ( 28 x 1.10 -700 x 28 C )
Om totalvikten (dvs du, din packning och din cykel) tillsammans väger MAX 120-130kg funkar 28mm däck utmärkt.
Även på grusväg, dock bör du vara försiktig om underlaget blir stora vassa stenar (typ makdam vid ett vägarbete)

Tips på reservdäck som kan köpas online?
Ett av de bättre 28mm däcken för din typ av cykling är Conti Gatorskin
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti ultra gatorskin.shtml
De går lätt att hitta hos svenska cykelhandlare

Du bör självklart ha en bra cykelpump att ha med dig på din cykling.
Att du har en bra golvpump att använda hemma utgår jag ifrån, eftersom du har den cykel du har.
Men en sådan går ju inte att ta med på cykeln. Typ en sådan här:
http://www.bike-discount.de/shop/k609/a8574/pressure-drive-pump-small-90g-schwarz.html


Men vad du verkligen bör kolla upp är utväxlingen på cykeln,
många sk Sporthybrider har fel utväxling för att funka bra som långfärdscyklar.
Beräkna själv mha tex
http://sheldonbrown.com/gears/

Kolla runt hos Sheldon, det finns mkt bra info där.
 
Om totalvikten (dvs du, din packning och din cykel) tillsammans väger MAX 120-130kg funkar 28mm däck utmärkt.
Även på grusväg, dock bör du vara försiktig om underlaget blir stora vassa stenar (typ makdam vid ett vägarbete)


Ett av de bättre 28mm däcken för din typ av cykling är Conti Gatorskin
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti ultra gatorskin.shtml
De går lätt att hitta hos svenska cykelhandlare

Du bör självklart ha en bra cykelpump att ha med dig på din cykling.
Att du har en bra golvpump att använda hemma utgår jag ifrån, eftersom du har den cykel du har.
Men en sådan går ju inte att ta med på cykeln. Typ en sådan här:
http://www.bike-discount.de/shop/k609/a8574/pressure-drive-pump-small-90g-schwarz.html


Men vad du verkligen bör kolla upp är utväxlingen på cykeln,
många sk Sporthybrider har fel utväxling för att funka bra som långfärdscyklar.
Beräkna själv mha tex
http://sheldonbrown.com/gears/

Kolla runt hos Sheldon, det finns mkt bra info där.

Tack för svaren!
Jag väger ca 85 kg och ska försöka att inte ha för mycket packning.
Funderar på ett mini trianga till matlagning, tält och sovsäck vet jag inte än vad det blir för nåt. Känns lite si-sådär att köpa svindyra saker första gången.

Har faktiskt ingen golvpump än, körde tidigare med garage-kompressor till gamla cykeln och den nya cykeln köpte jag för ca 5 veckor sedan. Har en liten billig handpump, ska se om den fungerar som den skall eller om jag kanske köper den du rekommenderade eller nåt liknande.
Köpte cykeln på nätet utan att egentligen veta så mycket om den om jag skall vara ärlig. Impulsiv och ivrig att ha en ny cykel att ta mig runt med då jag ej har körkort och bor 10 km från centrum. Hade inga direkta tankar på långfärd då heller.

Skall kolla på det här med utväxlingen och se om jag förstår någonting. Det verkar ganska komplicerat.

Tack för tips och funderingar till er båda!

Snubblade över den här sidan http://www.essingen.com/2005_06_europa/index.php rolig och inspirerande läsning.
Om någon har mer allmäna tips eller vad som helst, kanske någon blogg eller artikel, skriv gärna!
 
Skall kolla på det här med utväxlingen och se om jag förstår någonting. Det verkar ganska komplicerat.
Jag vill inte vara spydig, men om du tycker att det är komplicerat att komma fram till din utväxling, så kanske du skall göra ngt enklare än att cykelsemestra.
Den enda beräkning du behöver göra är en enkel division, och om du använder Sheldons-script behöver du inte ens göra det.
 
Håkan
Utväxlingen står i länken i mitt första inlägg.
"Utväxling - 24 växlar, bak 11-30, fram 48/38/28 "

Jag trodde du menade att jag med hjälp av den sidan kunde kolla om den dög. Fast oavsett om jag redan vet den, så har jag väldigt svårt för sådant. Dels är jag nybörjare och sen så är det svårt att bara fylla i allt utan att se sammanhang eller ha känsla för matematik och cykeldelar.
Skulle du kunna fylla i det själv utan kunskap om nåt, så är det väl bra för dig.

Ser inte länken mellan att klara av en cykelsemester och ha koll på uträkning av utväxling, så ja; det var väl inte så trevligt sagt av dig kanske.
Det du säger är i princip att jag är för dum för att cykla en längre sträcka.
:D
 
Håkan
Utväxlingen står i länken i mitt första inlägg.
"Utväxling - 24 växlar, bak 11-30, fram 48/38/28 "
OK, det hade jag missat, då borde det bli ännu enklare för dig.

Jag trodde du menade att jag med hjälp av den sidan kunde kolla om den dög.
Det är precis det jag menar.


Fast oavsett om jag redan vet den, så har jag väldigt svårt för sådant. Dels är jag nybörjare och sen så är det svårt att bara fylla i allt utan att se sammanhang eller ha känsla för matematik och cykeldelar.
Nybörjare på vad?
Divison?

Ser inte länken mellan att klara av en cykelsemester och ha koll på uträkning av utväxling
Om du inte klarar av en enkel division hur skall du då klara av tex valutväxlingar?

Det du säger är i princip att jag är för dum för att cykla en längre sträcka.
Jag menade tvärtom, varför är det så viktigt för dig att nedvärdera dig själv?
Men om en enkel division enl dig är besvärligt så kanske jag måste ändra mig.
 
Det är precis det jag menar.
Med hjälp av kalkylatorn alltså (som jag trodde).


Nybörjare på vad?
Divison?
Cykeln och dess delar.
Division? Ser bara fält man skall fylla i. t ex "Internal hub" Vilket verkar vara svårt att få fram, därav tyckte jag det såg väldigt komplicerat ut.

Om du inte klarar av en enkel division hur skall du då klara av tex valutväxlingar?
Växla pengar blir nog inga problem.

Jag menade tvärtom, varför är det så viktigt för dig att nedvärdera dig själv?
Men om en enkel division enl dig är besvärligt så kanske jag måste ändra mig.
Haha, va? Det där lät lite lurigt. Hade hoppats mer på hjälp och goda råd från trevligt folk, inga manipulativa omvändningar. Hur kan du ha menat tvärtom liksom? :)



Edit: Ser nu att Internal hub är nåt jag inte har på min cykel. Det är som sagt inte helt lätt att förstå allt på en gång.
 
Senast ändrad:
Utväxling handlar om hur många varv bakhjulet går på ett trampvarv. Tänk dig att du har 40 taggar på klingan fram o 10 på klingan bak (påhittade siffror). När du då trampar ett varv med pedalerna kommer du flytta 40 stycken länkar på kedjan. Dessa 40 länkar kommer ju att flytta bakhjulet också. 40/10 = 4 alltså kommer bakhjulet att rulla 4 varv.

Om du istället väljer en klinga bak som är 20 taggar så blir utväxlingen 40/20 = 2, du kommer alltså bara hälften så långt på ett pedalvarv som med föregående utväxling. Eftersom du kommer en kortare sträcka kommer det vara lättare att cykla, växeln är således lägre.

Lite fram o stort bak => låg växel, lätt att cykla långsamt
Stort fram 0 litet bak => hög växel, tungt att cykla långsamt, lätt att cykla fort.

Inte så svårt att lista ut om man läst lite mekanik, men min uppfattning om omvärlden är att alla inte gjort det. Så det är ju inte så konstigt att man frågar.

Kan hända att du behöver lite lättare utväxling, men jag tror att du kommer att ha kul med cykeln som den är, om du inte har så mkt annat att jämföra med så blir det nog bra. Om du tycker att det är alldeles för tungt att cykla i uppförsbackar o gärna skulle vilja växla ner ännu mer kan du byta antingen framklingor eller kassetten bak.

Lycka till!
 
Utväxling handlar om hur många varv bakhjulet går på ett trampvarv. Tänk dig att du har 40 taggar på klingan fram o 10 på klingan bak (påhittade siffror). När du då trampar ett varv med pedalerna kommer du flytta 40 stycken länkar på kedjan. Dessa 40 länkar kommer ju att flytta bakhjulet också. 40/10 = 4 alltså kommer bakhjulet att rulla 4 varv.

Om du istället väljer en klinga bak som är 20 taggar så blir utväxlingen 40/20 = 2, du kommer alltså bara hälften så långt på ett pedalvarv som med föregående utväxling. Eftersom du kommer en kortare sträcka kommer det vara lättare att cykla, växeln är således lägre.

Lite fram o stort bak => låg växel, lätt att cykla långsamt
Stort fram 0 litet bak => hög växel, tungt att cykla långsamt, lätt att cykla fort.

Inte så svårt att lista ut om man läst lite mekanik, men min uppfattning om omvärlden är att alla inte gjort det. Så det är ju inte så konstigt att man frågar.

Kan hända att du behöver lite lättare utväxling, men jag tror att du kommer att ha kul med cykeln som den är, om du inte har så mkt annat att jämföra med så blir det nog bra. Om du tycker att det är alldeles för tungt att cykla i uppförsbackar o gärna skulle vilja växla ner ännu mer kan du byta antingen framklingor eller kassetten bak.

Lycka till!

Tack så väldans mycket Hanna!
Börjar äntligen förstå lite nu efter din utförliga förklaring.

Det går bra i branta backar just nu både på asfalt och grus/skog, dock har jag inte testat med packning ännu. Och däcken är väl inte så optimala för annat än asfalt, och bättre grusvägar korta sträckor.

Lyckoönskningarna uppskattas och även jag för önska dig och eventuella äventyr lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
talltopp Genom Polen Långcykling 5
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25
TW1 Genom alla landskap? Långcykling 0
Johnboy Genom Albanien, Montenegro, Bosnien och Kroatien Långcykling 12
Karlholm Genom Sverige i sommar? Långcykling 28
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
salevik Vägval genom Sverige? Långcykling 1
mothesta Till Istanbul genom Östeuropa 2003 Långcykling 11
snöängeln Cykling genom Storbritannien Långcykling 6
x-treme Cykelvägar genom Tyskland? Långcykling 3
emmahawk vag ner genom frankrike? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.