Genom Sverige i sommar?

Förra sommaren gjorde jag ett patetiskt försök att cykla genom Sverige. Med den erfarenheten i huvudet och lite mer träning i benen hoppas jag göra om detta äventyr kommande sommar.

Det hade inte varit fel med sällskap, dels för att få lite draghjälp emellanåt och dels för att det kan vara grymt ensamt där ute på vägen.

Är du intresserad så skriv här på sidan eller maila till mig.
Min tanke är att cykla cirka 10 mil om dagen i tre veckor.

Kolla gärna min hemsida för att läsa om årets 50-milatur.
http://www.karlholm.se/tourdesuede.html
 
Njut av vattnet

Tjenare,

Cyklade själv mellan Kilpisjärvi (gick från Treriksröset) och Smygehuk i somras och kan rekommendera det till andra. Det kan låta tufft men min mening är att man inte måste vara så jättevältränad. Erik som jag cyklade med hade ingen erfarenhet av friluftsliv och var inte särskilt tränad men han har rätt psyke och med det kommer man långt.

Läste på den hemsida att du tycker man måste bunkra mkt vatten mellan de Norrländska samhällena. Det gör man i onödan, bäck- och sjövatten går att dricka på de flesta ställen i inlandet. Under vår cykling fyllde vi på vatten i naturen ända ner till Östersund... sen var det mest mackar.

Lycka till och hoppas du får med dig nån polare - då blir allt så mycket roligare.
 
Hur lång tid tog det och hur långt cyklade ni per dag?

Jag ska själv ut och cykla nästa sommar, har lite svårt att välja resmål bara... För tillfället står det mellan Prag och Luleå (där jag ska infinna mig för lumpen i juli), jag utgår från Göteborg.
 
Härlig berättelse

Hejsan Mikael!

trist att du fick bryta men en kanonbra reseberättelse! Den inspirerar! Funderar själv på att cykla Gbg-Kebnekaise och vandra upp på toppen till sommaren... Men det är kanske omvänd väg mot vad du planerar.

mvh

Niklas
 
Skriver bättre än jag cyklar

Tackar, hehe jo jag är nog bättre på att skriva än på att cykla :)

Den där Kebnekaise-varianten har jag själv funderat över, men det känns så förbannat tungt att cykla FRÅN hemmet.

Det blir ju liksom en extra morot när man kommer närmare och närmare allt där hemma.
 
Ont i knäna

Jag har gjort flera cykelsemestrar med kunskapen att det fysiologiskt effektivaste pedalvarven är 90 varv/minut. Den som inte har provat hur mycket man måste pinna på för att uppnå detta bör köpa en cykeldator som visar pedalvarven och sedan ut och cykla.

För att klara detta varvtal måste man hela tiden ha låga växlar och det är här risken för ont i knäna minskar.

Allt för många cyklar med för höga växlar vilket sliter på kroppen.

Nu kan man få ont i knäna av andra orsaker än höga växlar.

Vid senaste cykelsemstern fick jag lite känning i knäna efter att försökt hålla någorlunda tempo med två danska cyklister på racercyklar som skulle visa mig en bra cykelväg till Billund (Legoland). Jag fick ta i ordentligt med min liggcykel med ca 23 kg packning.

/Håkan
 
Hej Niklas. Jag har också funderat på att cykla Gbg-Kebenekaise till sommaren. Jag har ingen att cykla med så om du har lust följer jag gjärna med.
Hälsningar Gustav
 
Gbg-Keb

Hej Gustav,

än så länge är det enbart teori. Jag försöker samla kunskap för att kunna göra en realisatisk bedömning av omfattningen... Viktigast är (tyvärr) tidsaspekten då det hela måste kunna passas in inom ramen för semester.

Baserat på mina erfarenheter från Vätternrundan 03 tror jag på en snittsträcka per dag på 15 mil. Vad tror "panelen"?

mvh
Niklas
 
Till sommarn...

Snittsträckan beror naturligtvis på fysisk status. Är du en van cyklist så kan du mycket väl cykla 15 mil på en dag. Då bör du dock packa lätt.

Å andra sidan handlar det om psykisk status. Om du är beredd på att cykla en stor del av dagen varje dag. Och frågan är hur kul det kan vara...

Gustav och jag skall försöka samordna våra semesterkalendrar och eventuell göra något gemensamt. Kanske något för dig också?!
 
Häng på!

Kom igen nu! Är det verkligen ingen som är så där lagom tokig och vill cykla genom Sverige. Vore jäkligt trist att köra alla dessa mil på egen hand...
 
Re: Gbg-Keb

lgniklas; sa:
Baserat på mina erfarenheter från Vätternrundan 03 tror jag på en snittsträcka per dag på 15 mil. Vad tror "panelen"?

mvh
Niklas

Har cyklat Sthlm-Hbg på ca 10 mil om dagen och då körde vi på MTB med tung packning och ganska varierad fysik på deltagarna utan problem. Om man lättar packningen, kör på landsvägscykel och lite pannben är 15 mil/dag nog ganska realistiskt, men det blir ingen semester att köra så i ett par veckor...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
salevik Vägval genom Sverige? Långcykling 1
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
talltopp Genom Polen Långcykling 5
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
TW1 Genom alla landskap? Långcykling 0
Johnboy Genom Albanien, Montenegro, Bosnien och Kroatien Långcykling 12
mothesta Till Istanbul genom Östeuropa 2003 Långcykling 11
snöängeln Cykling genom Storbritannien Långcykling 6
x-treme Cykelvägar genom Tyskland? Långcykling 3
emmahawk vag ner genom frankrike? Långcykling 1
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.