Planering inför cykling genom Sverige

Hej cykelentusiater,

Jag och kvinnan i mitt liv har fått för oss att cykla Sverige från norr till söder. Då vi inte har varit ute på någon så lång cykling innan, (det längsta har varit ca: 650 km) så sitter man ju med en del funderingar. Dessutom saknar vi erfarenhet om hur proviantering och boende(tält) löses i de norra delarna.

Kan någon ge lite input om när på året som det är bäst att göra denna tur ?

Det vi har tänk är att följa Sverigeleden och räknar med att det blir ca: 270 mil, 10 mil om dagen, tror ni att 3 vilodagar är tillräckligt ?

Vi vore också tacksamma för eventuella tips på saker som man inte bara får missa.

Tack på förhand
/clasanson
 
clasanson; sa:
Hej cykelentusiater,

Jag och kvinnan i mitt liv har fått för oss att cykla Sverige från norr till söder. D?vi inte har varit ute p?någon s?lång cykling innan, (det längsta har varit ca: 650 km) s?sitter man ju med en del funderingar. Dessutom saknar vi erfarenhet om hur proviantering och boende(tält) löses i de norra delarna.

Maaste foer medge att jag aldrig gjort naagon cykeltur i Sverige. Det laengsta paa en dag i Sverige aer 6 km tror jag och detta aer foer ca 15 aar sedan. Har foer all del cyklat naagra fler mil utomlands och det aer inte saa stor skillnad :)

Att taelta i norra delarna av landet ska inte skilja sg saa mycket fraan de soedra. Lite kallare, kanske mer mygg och en mindre risk foer objudna gaester.

Att koepa mat i norr gaar faktiskt att goera naestan lika enkelt som i syd, enda skillnaden aer att det aer dyrare och laengre mellan butikerna. Om ni planerar att cykla fraan syd till norr saa gaar det att koepa all mat i nordvaestra Skaane daer det laer vara billigast i Sverige och ha med den paa hela turen. Det aer ingen omoejlighet att koepa paa sig mat foer 270 mil. Blir ganska tungt men det fungerar. Jag skulle foeredra att koepa mat efter hand men detta aer upp til var och en. OK, jag laeste igenom ert inlaegg igen och saag att det skulle bli norr till syd... Det aer bara att koepa en karta och kolla hur laangt det aer mellan samhaellena och koepa mat daer efter. En laengre straecka mellan tvaa byar, mycket mat. En kort straeck, lite mat.


clasanson; sa:
Kan någon ge lite input om när p?året som det är bäst att göra denna tur ?

Jag vet inte vad ni vill faa ut av turen saa det aer inte saa laett att svara paa. Vill ni ha en enkel skoen tur saa goer det paa sommaren. Ska sjaelv upp i norra Norge och cykla och det kommer att bli vid nyaar. Har aldrig cyklat naagot laengre naer det aer norrsken.

clasanson; sa:
Det vi har tänk är att följa Sverigeleden och räknar med att det blir ca: 270 mil, 10 mil om dagen, tror ni att 3 vilodagar är tillräckligt ?

Naer jag planerar att cykla saa brukar jag raekna med att cykla 6 mil om dagen (ca 180 mil/maanad) och daa raeknar jag inte med naagra vilodagar. Naer jag vael cyklar blir det oftast laengre och detta medfoer att det blir dagar oever i maanaden efter 180 mil. Dessa dagar blir mina vilodagar. Att planera att cykla x-antal mil och sen vila en dag, x-antal mil, vilodag, fungerar inte foer mig. Det haender alltid naagot och man kommer i otakt med sin planering. Det aer baettre att planera att cykla x-antal mil paa en maanad och daerefter faa en okaent antal vilodagar.


clasanson; sa:
Vi vore ocks?tacksamma för eventuella tips p?saker som man inte bara får missa.

Tack p?förhand
/clasanson

Baaest att laata bli att svara paa detta. Jag brukar ofta ha konstiga ideer som ingen annan foerstaar. Har du fler fraagor gaar det att maila dem direkt till mig istaellet och jag ska foersoeka vara snaell och svara.

Lycka till!

/Stellan

http://www.ghdata.nu/stellan
 
Mat i Sverige är aldrig ett problem. Som Stellen skrev så är det "bara" att proviantera i samhället och planera det så att det räcker till nästa samhälle. I värsta fall så kan ni ju alltid ringa på hos någon bonde och fråga efter mat/husrum.

Tänk på att vatten troligen är ett större problem än mat. Vid alla kyrkor så kan man få tag på vatten. Kvaliten på vattnet kan variera så ha med er något sätt att rena vattnet om ni är osäkra.

Boendet i norra sverige är ganska lätt. Det är "bara" att tälta, eller att fråga någon bonde om husrum.

Med tanke på att det är er första längre tur så skulle jag lägga äventyret på sommaren. Allt är lättare i Sverige på sommaren, och gör ni mot
förmodan några misstag så blir det lättare att lösa på sommaren. Dessutom är det ju betydligt mycket trevligare att vara utomhus på sommaren i Sverige.

Angående dagsturerna och deras eventuella längd så tycker jag Stellans modell låter riktigt bra. 10 mil/dag kan vara lite knepigt, och blir ni stressade av ett pajjat tidsschema så kan det ju störa hela äventyret. Man kan ju alltid planera lite kortare etapper och sedan glädjas över att ha tid över.

Fast det beror ju lite på vad ni är ute efter. Planerar ni resan för cyklingens skull eller vill ni ha upplevelser längs vägen. Det kan vara värt att fundera på...
 
75 km

inga problem tält och trangiaköket så klarar man allt
min längsta tur drygt 1000 km jag upptäckte att 75 km per dag var lagom då behövs inga vilodagar men sen vill man ju titta på saker ibland och då är det bra att inte ta för långa dagsetapper vi började äta huvudmålet mitt på dagen , man kände sig starkare under dagen med den modellen och att cykla på kvällen är väldigt skönt ofta har vinden mojnat och det är inte så varmt vi gjorde det ofta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Letar nytt program för planering av cykelrutt Långcykling 11
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
chinerunner 4 dagars planering :) Långcykling 0
mrhandley Drömmar/Planering/Genomförande Långcykling 15
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.