Boendesituation Kungsleden

Hej på er!
Planerna inför årets tur smids för fullt. I år är tanken att jag och en vän ska gå Hemavan - Abisko. Det förs just nu vilda diskussioner kring val av boende.

Förra året när vi var ute på en tiodagarstur i jämtlandsfjällen använde vi, efter lika vilda diskussioner, mitt Nigor Wickiup4 (i stort sett en kopia på GoLite Shangri-la 5). Med en vikt på 2.4kg så är det allt annat än superlätt med 1.2kg/person men OJ vad mycket utrymme vi hade! Oerhört lyxigt.

Hursomhelst så har vi för avsikt att banta våra packningar inför årets tur, och vi har i stort sett bestämt oss för att bo under någon form av tarp.

Jag har en Trailstar ifrån MLD som det lutar ganska mycket åt. Dels för att jag är någorlunda bekväm med den redan, dels för att den har ett väldigt gott rykte om sig när det gäller oväder och dels för det är ett mellanting mellan ett tälts brist på flexibilitet och en fyrkantig tarps totala flexibilitet när det gäller uppsättning.

De funderingar jag har är som följer:
* Är det några av er som varit ute med Trailstaret en lite längre tid och inte varit ensamma? Är det en risk att det kommer kännas (för) trångt för två personer med sin utrustning där under?
* Alla tips på hur vi hanterar det faktum att vi inte har något innertält uppskattas, förutom just att skaffa ett specialsytt innertält. Tycker ni tyvek + myggnät över huvudet eller tycker ni det är bättre att sats på någon dyr bivy med fräsiga materialval (cuben fiber + eVent)?
* Precis vad som helst som ni spontant kommer att tänka på.

Efter att spenderat en av förra årets nätter i Anaris där myggen och knotten var i orimliga summor så vet vi hur otrevligt det kan vara. Vi har därför för avsikt att med Trailstaret alltid försöka ta höjd innan vi slår läger.

Vi kommer att ha ca 23 dagar på oss, vilket verkar lagom och rimligt när vi jämför mot vilka dagsetapper vi brukar avverka. Då finns det utrymme för eventuella vilodagar.

Vi kommer också testa Trailstaret båda två innan just för att känna efter hur det känns när båda två är där, men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker!
Den största konkurrenten till Trailstaret om vi pratar tarpar är HMGs flat tarp 8'6"x8'6", mest pågrund av den utökade flexibiliteten samt givetvis vikten.

Lätt osammanhängande text, hoppas ni orkar läsa!
Tack på förhand!
 
Jag skulle ju inte vilja fara ut bland myggen på Kungsleden utan innertält om jag tänkte mig ut nånstans mellan mitten juni - mitten augusti. Även om man kan skydda sig med myggnät över ansiktet när man sover är det förbannat drygt att inte kunna ta sig i skydd och få några timmars respit från flygfäna nån gång per dygn.

Dessutom tycker jag nog inte att 2,4 kg för ett tält är så farligt, då finns det oftast andra delar av packningen att banta ;).
 
Hej Ayrin!
Tack för ditt svar!
Vi kommer ge oss av i början av augusti - så vi får räkna med mygg helt klart!

Hm ja... om det hypotetiskt är mycket mygg säg en hel vecka i sträck och att man aldrig får en paus ifrån dom kan det nog bli väldigt påfrestande. Att sitta och försöka laga mat och sleva i sig den för att sen bara stänga in sig i sin bivy / myggnät. Det jag hoppas (och till viss del tror) är att man kan komma ifrån dom ganska mycket genom att försöka i så stor utsträckning som möjligt slå läger på kalfjäll där det fläktar lite. Hoppas jag inte är naiv :)

Vi har nog inte så mycket mer vi kan banta i våra packningar! De är någorlunda slimmade. (Sovsäck 600g, ryggsäck 900g, kök pocket rocket + alu kastrull, liggunderlag ~460g). Att ge sig på och trimma på de sakerna kostar helt enkelt för mycket pengar i förhållande till gram sparade i det här läget för oss!

En stor anledning till att vi skulle vilja ta Trailstaret -förutom- viktbesparing är att det vore riktigt skoj med enkelheten och öppenheten - om man inte blir ihjälbiten :)
Att ständigt ha ett rastskydd vid blås och regn som man enkelt kan slå upp låter också oerhört lockande (vis från tidigare turer).
 
Ansluter även jag till problemet med alla bitande och stickande insekter på en sådan tur utan skyddande innertält/myggnät. Då leden under stora sträckor går öster om fjällkedjan i skog och lågterräng kommer det vara svårt för er att genomföra idén att ta höjd inför nattlägren. Men inte heller höjd hjälper alltid om det är svag vind och bra temperatur som bidrar till myggeländet (bara stark vind och kyla är effektivt mot myggen men då blir i gengäld tarp mindre trevligt att övernatta i).
 
Senast ändrad:
Augusti förra sommaren var riktigt myggig, några bekanta till mig försökte också gömma sig på kalfjället, men trots bara sten och svag vind var det *mycket* mygg även där.

Hur som, klart det går att uthärda myggen utan att kunna gömma sig i innertältet, men beroende på hur illa det är just då, just där kan det ju vara skillnaden mellan en trevlig semester och helvetet på jorden ;).
 
Vi var i Sarek i augusti (ovanför trädgränsen). Hade kommit hem mentalt förstörd om vi inte hade haft ordentligt skydd mot myggen. De kan verkligen driva en till vansinne. Jag skulle nog lägga några slantar på att köpa ett lätt innertält med myggnät om jag var er. Fast å andra sidan, vad vet jag, mygg kanske är en acquired taste man börjar uppskatta efter 20 dygn på tur :)
 
Elda mot mygg och knott !

Hej på er !
Kör en klassiker i skogsterräng och där det finns brännbart Gör upp en eld när ni stannar , många gånger bättre än myggmedel..!!
 
Om ni inte ser låg vikt som ett självändamål, utan som ett sätt att få en bättre komfort, får jag nog instämma i kören. Ett myggtätt tält är alla gånger värt det. Hög höjd och kalfjäll är dessvärre ingalunda en garant för myggfrihet.
 
Förstår inte riktigt denna strävan efter låg vikt. Efter 5-6 dagar på vandring tycker jag kroppen brukar vänja sig vid ryggan, oavsett vikt. Tror knappt ni kommer kunna märka skillnaden på nått enstaka kilo efter några dagar. Jag skulle verkligen ha tagit tältet alla gånger då planen att "ta höjd inför varje kväll" låter otroligt ansträngande och rätt naiv då myggen glatt brukar surfa med upp till 1000-meter. Mycke högre upp än så brukar ju inte vara speciellt enkelt att tälta alltid. Men ah, spännande att höra hur det gick vad ni än bär med er! God tur!
 
Kan inte säga att 2,4 kg är mycket för ett tält som dessutom är rymligt och myggsäkert. Hur stor är viktbesparingen om ni tar tarpen + ett löst innertält. Hur funkar det i rejäl blåst?
Med tältet får ni logi som ni vet fungerar för er och som ni utan problem kan spendera en dag eller två i utan att bli mentalt slutkörda av alla odjur
 
Förstår inte riktigt denna strävan efter låg vikt. Efter 5-6 dagar på vandring tycker jag kroppen brukar vänja sig vid ryggan, oavsett vikt.
Hm, viss strävan efter lättare vikt kan jag helt klart förstå. En himla skillnad om man bär 15 kg eller 25 på ryggen, särskilt om man själv inte väger mer än 60.

Men det är ju alltid frågan vad som är värt att avstå, och i det här fallet tror jag att man riskerar att göra vandringen jäkligt obehaglig bara för att tjäna i storleksordningen 1 kg.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.