Att lära genom att - vandra

Om man skulle vilja komma ur den gamla ovanan att bara sitta hemma o.s.v. börja med nått nytt, t.e.x. ge sig i kast med sitt friluftsintresse men att man saknar vana för att vara ute i skog och mark.

Då har jag den idén att om man var en liten grupp i mitt fall kanske inom kyrkan, man träffas och går igenom friluftsliv, packning och klädsel.

Men sen har vi ytterliggare ett "kapitel" i verksamhet, att man helt enkelt ger sig ut och provar att utsätta sig för det man gått igenom teoretiskt, man vandrar längs med landsväg kanske 3 km, sen går man ut i skogen och vandrar åt motsatt håll och på så sätt får man både gå utmed vägen och sedan får man lufsa på fritt genom skogen men ändå med ett mål, att ta sig tillbaka igen.

Man provar olika klädslar, man provar packning, kanske plockar på sig 5 liter vatten mer än nödvändigt, då får man en liten utmaning i detta.

Då det gäller klädsel och packning kan man lägga upp det så att man väger både packning och sina kläder och på så sätt får man en uppfattning av hur mycket man verkligen bär på, jag ligger på ca 60 kg men är inte särskilt vältränad, så då kan man lära sig hur många kilo man orkar ta med.

Att ta ett steg ytterliggare skulle vara att hitta någon typ av lägerplats där man kan få ställa upp ett militärtält eller liknande som får stå under en längre tid - är det kyrkan så har ju kyrkan oftast egen mark - sätt upp ett tält, gärna på en plats ingen skulle tänka sig att söka upp, bunkra upp en vedhög, man kanske vågar lämna en del grejer på plats då stöldrisk kan vara i princip minimal.

Att man då vandrar dig, sen vandrar man tillbaka igen dagen efter till föreningens/kyrkans lokaler för att sedan utvärdera hur man upplevt:

Planering.
Packning.
Vandring.
Mat.
Övernattning
O.s.v.

En dag kanske alla i gruppen känner sig redo för en längre vandring och då har man verkligen varit med och provat på en hel del.

Detta kan jag ha skrivit i en annan tråd kanske, men att man kanske skulle vandra eller åka skidor från där man bor, centralt i Örnsköldsvik men att man skulle med hjälp av skidor t.ex. ta sig till Solberg t.ex. vilket skulle handla om 10 mil på skidor - det är att jämföra med ett Vasalopp fast man har packning med sig.

Det hade verkligen varit lärorikt att vara med om något sådant här, få prova på friluftsliv på detta sätt, sen kan man ju åka till Norge, fiska vandra eller åka skidor och på så sätt komma upp på en bergtopp eller liknande och man vet sen tidigare erfarenheter vad en övernattning ute i det fria skulle innebära.
 
Om man känner likasinnade så är ju detta ett bra sätt att "komma in" i det hela men oftast brukar problemet vara att hitta likasinnade. Jag bor på en mindre ort så jag har fått testa mig fram själv så gott det går men ibland önskar jag att det fanns fler som hade samma intresse. Lycka till i alla fall!

PS! Solberg, är det bara en slump att du skrev det? Jag träffade nyss en kille från Solberg på ett ultramaraton i mina hemtrakter.....
 
när vi hade allmän värnförmån så fick de flesta pojkar möjligheten att lära sig grunderna i friluftsliv.. sedan har vi en stor rörelse med scouterna.. man kan väl till och med få bidrag om man har cirkelkurser på medborgarskolan?
 
Gå i cirkel....

Japp Patric, starta en förening där du lär dig hur du startar en förening, sen drar du igång föreningen - och har lärande verksamhet i cirkelform, det kan ge några kronor som kan gå till att köpa gemensam utrustning o.s.v.

Ang Solberg så verkar det finnas 2 Solberg har jag upptäckt på detta forum.
 
Varför inte gå med i Friluftsfrämjandet? Eller åtminstone följa med på deras aktiviteter? Ordnas som regel både korta och långa vandringar både här och där. Man är välkommen hos alla lokalavdelningar trots att man kanske bor "i en annan avdelning". Där finns likasinnade...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jimmi Lära känna folk!? Allmänt om friluftsliv 5
pal2 Mysiga tältplatser längs vägen upp genom Sverige? Allmänt om friluftsliv 4
Vandraren_83 Vandringsled genom Sverige Allmänt om friluftsliv 4
The_Lost_Cyclist CV: 60 000 km fullpackad cykel genom 74 länder i 48 bilder... Allmänt om friluftsliv 24
Fadi83 Billuffa genom Sverige. Allmänt om friluftsliv 7
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Marko_84 Vandra med barn i juni?! Allmänt om friluftsliv 10
D300 Vandra i november Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 vandra Rhodos Allmänt om friluftsliv 2
Ringo86 Vandra och vatten Allmänt om friluftsliv 35
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Vandra med militärtält? Allmänt om friluftsliv 50
Jumpingfrog Vandra i Europa - boktips? Länktips? Allmänt om friluftsliv 3
jonaseriksson Vandra i Nepal Allmänt om friluftsliv 1
piki Vandra och fiska. Allmänt om friluftsliv 1
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Foborg Vandra kebnekaise Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.