Vandra och vatten

Hej,

Jag har inte så stor erfarenhet av uteliv förutom militärtjänsten, men funderar på att ge mig ut med flickvännen alternativt någon kompis.

Det enda problemet jag ser är att ha med sig vatten. Hur får man med sig 20 liter vatten och sin packning? Det blir ju fruktansvärt tungt.. Förväntar mig inte att flickvännen kommer bära så mycket första gången då hon inte är van att knata med packning.

Hur gör ni? Vattenreningstabletter?

Ryggan jag tänkt köpa är denna http://www.outnorth.se/jack-wolfskin/highland-trail-35-1size-black.php och har jag 20 liter vatten i den lämnar det väldigt lite för övrig packning.
 
Det finns rätt många gamla trådar om det, sök så hittar du massor med tips.

Generellt så har vi bra vatten i Sverige så det är sällan problem att fylla vatten på vägen. Är man osäker på vattnet finns det många lösningar, idag kör de flesta med filter.
 
Har googlat på engelska och svenska men tyvärr inte hittat något. Ber om ursäkt.

Så tabletter och sjövatten borde funka bra?
 
Uppe i fjällen kan vattnet drickas direkt (undvik stillastående småpölar dock). I inlandet eller söderöver brukar det aldrig vara några problem om man frågar boende längs vägen snällt eller om man passar på att fråga när man handlar i en butik, o.s.v. Många är nyfikna på vandrare/friluftsmänniskor och bjuder gärna på lite vatten eller ibland kanske rentav en fika också...
 
Finns som sagt flera alternativ...

Sök här på forumet på vattenfilter så borde du hitta en del.

Själv kör jag på en Katadyn Vario-pump och för mig funkar den perfekt. Detta innebär att jag som mest bara bär på 1 liter vatten i en lättillgänglig flaska som fylls på när tillfälle ges/behov.

Andra alternativ kan vara tabletter (som du redan nämnt), ett kaffefilter för grovfiltrering och sedan kokas vattnet, gravitationsfilter, m.m...
 
Jag menade såklart sökfunktionen på Utsidan, inte Google... Det är här i forumet som det finns en massa gamla trådar om det.
 
Tack för alla svar! Kör med kaffefilter och reningstabletter tills jag har råd med vattenreningspumpen!

Tack igen! ��

Sawyer har ett minifilter som ska räcka en livstid av uteturer om man sköter det på rätt sätt, det väger 99g med alla delar, filter, sugrör, spruta för rengöring samt en mjuk plastflaska/plastpåse på en liter för det smutsiga vattnet.
Det går fint att lämna någon del hemma ibland, det går att skruva på filtret på vanliga PET-flaskor, det går att sätta det på slangen till en vattenblåsa typ Platypus mm.
Det kostar inte speciellt mycket heller, runt 400 skulle jag tro det går på i Sverige, men det kan vara lite svårt att hitta i butik.
 
Jag måste säga att jag beklagar att (pryl)utvecklingen gått så hårt mot att använda filter idag.
När jag i somras skulle handla xinix-droppar så fanns det nästan ingen som hade det kvar. Ok att det är dålig hållbarhet på dem, men jag misstänker ju att butikerna sporras att rekommendera filter istället.

I min mening är filter onödigt om man inte ska ta väldigt tveksamt vatten. Vanligt vatten som luktar och smakar ok behöver ju inte filtreras men kan renas kemiskt om man vill vara på säkra sidan. Jag har funderat på inline-filter osv men har landat i att det är onödigt krångligt och har ett litet aquamira rör som backup bara.

Till TS: om du med vattenreningstabletter menar typ kronans gamla puritabs med gratis klorsmak, så kan jag starkt rekommendera nyare smakfria alternativ. Jag kör med xinix aquacare. Bor du i Stockholm kan du få mitt överskott från sommaren gratis.
 
På Jula kan man köpa BioTab vattenreningstabletter. 100 stycken i plastburk för drygt hundringen. Brukar mortla några tabletter till lättlösligt pulver ock tre knivsuddar är lagom till en liter. Skall verka tre timmar innan användning. Tabletterna innehåller 3% väteperoxid. Kräver lite planering men har fungerat för mig. Vandrar oftast i norr och rinnande vatten använder jag alltid utan åtgärd.
 
Beror helt på var man går men jag har kokat vatten någon gång för att jag var osäker, aldrig använt någon annan form av vattenrening när jag vandrat i Sverige. Knacka på och få kranvatten hos folk är mitt bästa tips. Brukar dricka sjövatten precis som det är, inte haft några märkbara problem än. Undvik algblomning bara.
 
Precis som skrivits ovan i Götaland och nära tätorter be om vatten. Bensinstationer har till fönstertvätt, restauranger/Cafeer har Wcn med vanligt kranvatten. Vandringskartor brukar ha brunnar och kallkällor utsatta.
Med lite planering så behöver du aldrig bära några 20 kg vatten.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Marko_84 Vandra med barn i juni?! Allmänt om friluftsliv 10
D300 Vandra i november Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 vandra Rhodos Allmänt om friluftsliv 2
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Att lära genom att - vandra Allmänt om friluftsliv 4
bastuper Vandra med militärtält? Allmänt om friluftsliv 50
Jumpingfrog Vandra i Europa - boktips? Länktips? Allmänt om friluftsliv 3
jonaseriksson Vandra i Nepal Allmänt om friluftsliv 1
piki Vandra och fiska. Allmänt om friluftsliv 1
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Foborg Vandra kebnekaise Allmänt om friluftsliv 3
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
iquences Hämta vatten ur sjö/vattendrag Allmänt om friluftsliv 36
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
kikkit Dricka vatten ur sjöar? Allmänt om friluftsliv 15
haraldn Kallt vatten hela dagen Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.