Vandra och vatten

Jag paddlar oftast i skärgården och då kan man ha "stora" mängder färskvatten med sig, inga problem. Eller så går jag i Kilsbergen och där kan man oftast dricka vattnet direkt i sjöarna, vid tveksamhet kokar jag. Nu gick vi några dar på Sörmlandsleden (jäkla trevlig led!) och sjöarna var lite "geggiga", en vattenkälla torr och en förorenad av ett tryckimpregnerat lock (smakade päckel!). Så vi tog det vi hittade och kokade så det löste sig. När jag pratade vattenrening med Alewalds så hävdade dom att edra filer, bal Katadyn "tar bort allt". Jag har svårt att tro att filer tar bort alla bakterier och virus, i alla fall inte virus. Visst tar filtren bort fasta partiklar, smuts mm. Men i övrigt torde kokning vara minst lika bra hävdade jag, och apparaten för detta bär jag ju ändå med mig (jag hatar att släpa runt på en massa prylar o apparater, som kostar pengar, tynger ryggan, och tynger mitt sinne när de går sönder!) Alewalds rep hävdade att för att ta död på bakterierna måste man koka minst 20 minuter? Jag trodde det räckte att hela vattenvolymen nått 100 grader? Hela området vattenrening tycks vara lite "black magic" och fullt av mycket TRO. Finns det någon som VET hur det ligger till? Min tes är att ett kaffefilter tar bort "gänga" och partiklar, kokning tar bort resten som är farligt. Kavr blir diverse pesticider, miljögifter mm men eftersom jag bara dricker små mängder några dar om året så kommer min 55+ kropp inte lida skada av detta??????

I överlevnadssammanhang brukar man säga "big bubbels, no troubles" när du kokar vatten. Detta innebär att du blir av med stora delar av eventuella microorganismer när vattnet har kokat upp ordentligt. Men personen på Alewalds har i sak rätt, då vissa envisa organismer lever kvar efter ett snabbt uppkok.

Själv brukar jag använda vätskebaserad vattenrening i kombination med kokning, om vattnet är riktigt dåligt. Anekdotisk bevisföring är inget du efterfrågar, men jag har aldrig blivit dålig av det vattnet som jag renat på sättet jag beskriver ovan. Det jag konsekvent har undvikit är vattentäkter i direkt anslutning, eller i närheten av jordbruk.
 
Är det någon som har nån vettig uppställning på vilken av xinix aquacare och katadyn micropur som är bäst på att rena? Det verkar ju vara klordioxid som är verksamt i båda fallen.

Micropur är ju i tablettform och med längre bästföredatum men vad tror ni om de andra bitarna? Jag har varit xinix-frälst sedan ett antal år, men upplevde i somras att det var svårt att få tag på.
 
Nödfilter som beskrivs ovan med burk med hål i botten, tygfilter, grus och ny kol lär man inte ut längre, då det visat sig att grusfiltret är för litet och botten av kolet, gruset och tygtrasan blir en groplats för bakterier.
Filtrering genom grusstrandens grus renar bättre, låt vattnet i den grunda gropen slamma av sig själv, kör det genom melittafilter, ge det ett kort uppkok och låt det svalna.
Den metoden kräver en liten trädgårdsspade i packningen, Ortlieb har en bra melittapåshållare i vikbar plast. Kåsa, gryta och flaska hoppas jag alla redan har in sin packning. Min engelska spade i nylon väger lite och kyler inte höst och vår. Köpt på inrådan av engelsk vän i trädgårdsaffär i England.
Har sett liknande på nätet.
go tur
 
Man kokar ju eller puritabbar vattnet innan filtreringen , filtreringen är bara för och bli av med humusfärg,smak,kemikalier och naturlgtvis partiklar.
Eftersom vattnet är sterilt innan filtreringen sker ej heller nån kolonisering av filtret

Jag har renat vatten från skogamaskinshjulspår som var helt brunt med oljefilm och fått kranvatten deluxe
 
I Sverige har jag aldrig gjort annat än kokat, även nära tätbefolkade områden i södra delarna, och aldrig ens fått räserbajs.

Jag har nyligen införskaffat ett filter, Sawyer gravitationsfilter, som kommer göra premiär inom kort i andra länder. Med en mikron eller vad det heter skall detta vara grönt för alla mikroorganismer (eller, 99,99999999% eller hur många nior dom nu skrivit för att täcka sig för stämningar). Problemet skulle kunna vara kemikalier.

Nackdelen med kokning är att det använder bränsle. Om man gör det över öppen eld behöver det inte betyda något, men annars kan det vara en faktor. Som sagt, i Sverige oroar jag mig inte särskilt mycket, och de otäckingar man kan åka på ger säkerligen obehag men sällan livshot såvitt jag vet.
 
Jag vill minnas att det i instruktioner för vattenreningstabletter och liknande står att man bör filtrera FÖRST, eftersom humusämnen och sånt hämmar tabletternas funktion.
 
Nån som vet om man kan köpa sawyer mini i sverige? Och om det är nån som kan ge mig en god anledning att inte skaffa en? :)
 
Jag vill minnas att det i instruktioner för vattenreningstabletter och liknande står att man bör filtrera FÖRST, eftersom humusämnen och sånt hämmar tabletternas funktion.

Klorbaserade vattenchem reagerar med humusämnen och bildar cancerogena restprodukter.
Nu använder man det inte så mycket så man i.g riskerar nått men är värt och känna till.

Bättre och känna till attt samma ämnen bildas i simhallar och pooler...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Marko_84 Vandra med barn i juni?! Allmänt om friluftsliv 10
D300 Vandra i november Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 vandra Rhodos Allmänt om friluftsliv 2
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Att lära genom att - vandra Allmänt om friluftsliv 4
bastuper Vandra med militärtält? Allmänt om friluftsliv 50
Jumpingfrog Vandra i Europa - boktips? Länktips? Allmänt om friluftsliv 3
jonaseriksson Vandra i Nepal Allmänt om friluftsliv 1
piki Vandra och fiska. Allmänt om friluftsliv 1
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Foborg Vandra kebnekaise Allmänt om friluftsliv 3
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
iquences Hämta vatten ur sjö/vattendrag Allmänt om friluftsliv 36
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
kikkit Dricka vatten ur sjöar? Allmänt om friluftsliv 15
haraldn Kallt vatten hela dagen Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.